Automobilka Praga oslavila 110 let. Podívejte se na tu nádheru

 

V jedné z budov za branou bývalého areálu automobilky Praga proběhly oslavy 110. výročí této československé legendy. U této příležitosti bylo vystaveno hned několik vybraných muzejních exponátů ze soukromé sbírky pana Emila Příhody. Tyto značkové skvosty se podle kulturní komise UNESCO svou výjimečností řadí mezi tři největší svého druhu na světě. Tak se na to podívejte.

Mezi vozy vystavenými v rámci oslav nechyběly Praga V Landaulet dříve používaná především jako taxi či symbol spolehlivosti a nezničitelnosti Praga Piccolo, která se vyráběla téměř 20 let. Obdivovat šlo i verzi „Hašlerka“ propagující ve třicátých letech minulého století známé mentolové bonbóny. Z užitkových vozů se mohli hosté kochat pohledem na modely Praga LN či motorový pluh Praga X, kterého bylo vyrobeno pouze 200 kusů.

Jeden úžasný kousek vedle druhého

Mezi historickými kousky se pak vyjímal novodobý silniční automobil Praga R1R, vycházející ze závodních speciálů. Díky lehké a zároveň pevné uhlíkové konstrukci dosahuje lepších parametrů než klasické závodní vozy – hmotnost jen 670 kg, výkon 575 koní a ohromující rychlení z 0 na 100 kilometrů za hodinu pod 3 sekundy.

Vozidla Automusea Praga se objevila ve více než 1 100 filmech a seriálech. Mezi nejznámější projekty patří Lásky mezi kapkami deště, Postřižiny, Sestřičky, Fešák Hubert, Indiana Jones, Smrt krásných srnců, Jáchyme, hoď ho do stroje, Jak dostat tatínka do polepšovny, Nejmladší z rodu Hamrů, Panoptikum města pražského a další.

V rámci této akce, které se zúčastnila řada významných osobností ze světa automobilů, kultury a veřejného života, představili primátorka hlavního města Adriana Krnáčová spolu se starostou Prahy 9 Janem Jarolímem vizi budoucnosti areálu Pragovky. Vznikne zde nové automobilové muzeum, které se stane domovem sbírky pana Emila Příhody. Muzeum v bývalé hale číslo 20 se stane důležitou součástí největšího pražského ArtDistrictu Pragovka v Praze 9 ve Vysočanech.

Ve sbírce budou k vidění vozidla nákladní, osobní, dodávková, autobusy, traktory, sanitní a vojenské speciály. Chybět nebudou ani modely vozů, které využívala československá vláda v období prezidenta T. G. Masaryka, E. Beneše a řada českých prominentů v čele s Lídou Baarovou nebo rodinou porevolučního prezidenta Václava Havla.

Chloubou sbírky je kompletní archiv automobilky obsahující přes 400 000 položek, mezi nimiž budoucí návštěvníci najdou odznaky, výkresy, výkazy práce, nábytek z kanceláří bývalé továrny, dobové katalogy a další položky související se značkou Praga. "Sbírka vozů pana Příhody, kterou po desetiletí shromažďoval, je impozantní. Vozy nejen, že mají unikátní místo v českém kulturním dědictví, ale samy o sobě mohou být považovány za umělecká díla. Jsme potěšeni a poctěni, že můžeme být součástí projektu," usmíval se zástupce zahraničních investorů Mark Salem. 

Ještě nikdy nebylo k vidění tolik věcí spojených s Pragou takto pěkně pohromadě. Srdce všech milovníků značky tak plesá a radostně křičí "konečně"! Ve světě jsou podobná muzea běžná, v podstatě každá prestižní automobilka má svoji vlastní chloubu. Praha si ho stoprocentně také zaslouží.