Z obyčejného parkování se stal velký kšeft, říká Zdeněk Štefek

Martin Kupka
Zobrazit fotogalerii (6)
 

Modré zóny, poslední dobou tolik skloňované téma, hýbe jak Pražany, tak Středočechy. Co na ně říkají hejtmanští kandidáti?

Martin Kupka (ODS)

Zavedení modrých zón v dalších okrajových částech Prahy způsobí nejen Středočechům vážné problémy. Očekával bych od kraje, že okamžitě vstoupí do jednání s hlavním městem Prahou a bude hledat řešení pro své občany, kteří do Prahy dojíždějí. Současné kapacity parkovišť P+R jsou už dnes nedostačující. Autobusy ve špičkách jezdí také plné. Neslyšel jsem ale o žádném takovém jednání. V okamžiku, kdy kraj nic nedělá, požádal jsem o schůzku starostu Prahy 8. Chci s ním mluvit o tom, jak by bylo možné snížit negativní dopady zavedení modrých zón. Na nejbližším jednání krajského zastupitelstva se budou zastupitelé za ODS ptát, jak se kraj připravil na tuto změnu, zda má například připravené posily autobusů a zda jednal o náhradních parkovacích kapacitách při okraji Prahy. Chápu, že se Praha snaží cestou modrých zón zajistit pohodlnější parkování pro své občany. Nemělo by to ale mít fatální dopad na ty, kteří do Prahy dojíždějí za prací. Naprosto chybí odpovědná příprava na samotné opatření. Není možné udělat jen první krok a všechno ostatní jednoduše vypustit.

František Kopřiva (Piráti)

Systém by měl být pružnější, aby odpovídal situaci a požadavkům občanů. Mimopražští by měli mít možnost zakoupit dlouhodobý kupón (denní, měsíční). Parkování u nemocnic a dalších klíčových institucí musí být dostupné. Cena parkování by se měla odvíjet od zaplněnosti. Klademe důraz hlavně na výstavbu P+R parkovišť na okrajích Prahy a hlubší integraci hromadné dopravy.

Hejtmanští kandidáti se k problematice dopravy již vyjadřovali. Investovat miliardy a stavět tramvajové linky mimo Prahu? Co na to kandidáti na hejtmana?

Petr Tiso (Top 09)

Je to rozhodnutí Prahy, ke kterému muselo logicky dojít vzhledem k pokračujícímu růstu individuální automobilové dopravy. Praha jen hájí zájmy svých občanů. V této situaci však však naprosto selhal Středočeský kraj, který tento problém měl s Prahou řešit daleko dříve, například budovat P+R parkoviště na páteřních spojích hromadné dopravy, prodlužovat linky kolejové dopravy do přípražských oblastí apod. Jde o další ukázku toho, jak současné vedení kraje není schopno uvažovat koncepčně, dlouhodobě plánovat a předvídat. Většinou řeší problémy až ve chvíli, když už nastanou. To přináší praktické problémy Středočechům.

Josef Vacek (KDU ČSL)

Již za několik dní rozšíří magistrát v metropoli nové zóny placeného stání. A to bude velký problém. Zejména pro Středočechy z Kladenska, Příbramska, Mělnicka nebo Benešovska, kteří do Prahy za prací každodenně dojíždí a v různých částech města parkují. Je pravdou, že nízký počet parkovacích míst trápí Prahu dlouhodobě. Nicméně aktuální schválená varianta, vykazující dojíždějící Středočechy třeba mimo prostor Prahy 5 a 6, není příliš přátelská. Zvláště ve chvíli, kdy vedení Prahy a Středočeského kraje začíná o společném postupu při vybudování záchytných parkovišť teprve jednat. Prostě došlo k situaci, kdy hejtmanství politicky „chytá býka už nikoliv za rohy, ale pouze za ocas“. A to je pro mnoho Středočechů pracujících v Praze špatná zpráva.

Zdeněk Štefek (KSČM)

Základním problémem je to, že se i z obyčejného parkování stal velký kšeft. Chápu potřebu zajistit místa rezidentům, ale záplava modrých zón je částečným řešením problému jen pro ně. Problém by se měl řešit koncepčně a komplexně, ve spolupráci s Prahou. Měl by být založen na podpoře hromadné a integrující se dopravy, na rozšiřování záchytných parkovišť u dopravních uzlů, na garantovaných a cenově dostupných parkovacích místech po celé Praze, na podpoře alternativní dopravy (cyklo) i na takových opatřeních, kdy by pracovní pozice vznikaly v kraji nebo se daly v kraji vykonávat, a lidé tak nemuseli do práce do Prahy dojíždět.