Konec billboardů u dálnic, zmizí jich tisíce

Ročně zemře při střetu s billboardem cca deset lidí, od září tedy už žádné rozptylování
Zobrazit fotogalerii (2)
 

Také jste si už kolikrát říkali, že billboardy kolem silnic a dálnic akorát odpoutávají pozornost řidičů? Tak s tím je teď konec. Společnosti provozující venkovní reklamu musí v Česku do konce srpna odstranit od dálnic i silnic první třídy všechny billboardy.

Novela zákona o pozemních komunikacích zní jasně, až tři tisíce billboardů se musí do konce prázdnin zrušit. Jedna novela už byla přijata v roce 2012. V ní šlo o umístění billboardů ve dvousetmetrovém ochranném pásmu podél dálnic. Obsahovala však pětileté přechodné období, aby se stát vyhnul arbitrážím s provozovateli kvůli jejich zmařené investici.

Přechodné období je už ale u konce, a to už od 1.září. Poté budou probíhat intenzivní kontroly, zda je novela skutečně dodržována.

Obce novela zasáhne minimálně

Společnost provozující venkovní reklamy odhaduje, že v České republice je asi 25 tisíc billboardů. Většina je jich v intravilánech obcí, kde i nadále zůstanou. Obce dostávaly ročně kolem 114 milionů za pronájem ploch pro tyto reklamní tabule. Vlastníci pozemků z řad fyzických osob si polepšili o 340 milionů korun. „Dopad novely na obce nebude příliš markantní,“ potvrdil Zdeněk Mandík ze Svazu měst a obcí. Odstranění billboardů by mělo přispět k větší bezpečnosti silničního provozu.

Někdo jásá a někdo se rozčiluje. Faktem ale zůstává, že při automobilové srážce s billboardem u nás zahyne přibližně deset lidí ročně. 

Podnikatelé nejásají

„Novela likviduje prosperující a potřebné prostředí. Bylo to jedno z rozhodnutí, jimiž jsme se bohužel vydali na cestu utahování regulačních šroubů a škodlivých zásahů státu do ekonomiky,“ vyjádřil své rozhořčení senátor Lumír Aschenbrenner a rozhodnutí parlamentu označil za politováníhodné. Významný dopad bude mít tato novela na podnikání provozovatelů billboardů, ale také na jimi vytvářená pracovní místa a odváděné daně. A vlastně i na podnikání jejich klientů, tedy zadavatelů reklam.

Klíčová slova: