Odborníci: Terasu u výstupu z metra Budějovická není třeba bourat. Proč to magistrát ignoruje?

Proč dělá magistrát kroky, nad kterými zůstává rozum stát?
Zobrazit fotogalerii (6)
 

Terasa u Domu bytové kultury u výstupu ze stanice metra Budějovická vyhovuje stavebním normám a pasáž pod terasou tak může být okamžitě zprůchodněna. Potvrdil to nezávislý autorizovaný statik Marek Lukáš a vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT František Wald. Proč magistrát v čele s Adrianou Krnáčovou dělá jednu botu za druhou a jde nejen proti obchodníkům, ale také občanům metropole? Proč ignoruje názory profesionálů?

Jižní vestibul s eskalátory směrem k DBK uzavřel v polovině ledna pražský dopravní podnik. Vzbudilo to vlnu nevole odborníků, obyvatelů Prahy 4 i vedení radnice této městské části. Posudky hovoří jasně, selský rozum také. Proč pražský magistrát oboje ignoruje a stále dokola opakuje stejně směšnou písničku?

Pasáž u jižního výstupu z metra nechal její vlastník, magistrát, uzavřít 22. ledna a uzavřen byl v této části i výstup z metra. Vstup a výstup z metra je tak přístupný jen přes severní vestibul a uzavřenou pasáž musí obcházet i lidé jdoucí do polikliniky nebo na radnici Prahy 4. "Je zcela nemožné, aby právě ten ze dvou východů z metra, který disponuje pojízdnými schody, a sousední části podchodu byly nadále uzavřené," uvedl starosta Petr Štěpánek.

"Nosná konstrukce objektu terasy není v havarijním stavu a v žádném případě ji není nutné zbourat. I přes místy postupující korozi opravdu stále ještě vyhovuje stavebním normám," uvedl Marek Lukáš. Podle Františka Walda z ČVUT byla stavba naddimenzována a při správné údržbě vydrží ještě mnoho let.

Proč? Co tím magistrát sleduje?

Tak v čem je problém? Proč je pasáž uzavřena a lidé mají velmi obtížný přístup například na polikliniku a obchodníci v DBK tratí? Odpověď je jednoduchá - protože magistrát. Ten totiž začal podle dřívějšího vyjádření mluvčího Víta Hofmana zpracovávat projekt na demolici pasáže. Konstrukce je podle něj ve špatném stavu a je neopravitelná. To je ale proti vyjádření všech oslovených odborníků. 

Předseda představenstva DBK Miroslav Velfl jen kroutí hlavou. Logicky, postoj vedení Prahy totiž nechápe nikdo. Závěry odborníků jasně potvrzují, že magistrátní úředníci vydali unáhlené a nesprávné rozhodnutí. "Uzavření celého prostoru trvá nepřiměřeně dlouho a zcela bezdůvodně znepříjemňuje život obyvatelům hlavního města a podnikatelům na Budějovické," má jasno Velfl. Podle něj tímto místem denně projde 90 000 lidí. Navíc 45 podnikatelů a firem z Budějovické poslalo pražské primátorce výzvu, aby se věcí začala neprodleně zabývat.

Magistrát hledá viníka, je ale zoufale osamocený

Magistrát ale závěr nového posudku odmítá. Za špatný stav podle něj může i DBK, které se v minulosti v připomínkovém řízení odvolávalo a brzdilo snahu magistrátu pasáž opravit. Což je ale jen další výmluva.

Praha 4 opět žádá magistrát, aby zprůchodnil pasáž u stanice pražského metra C Budějovická, kterou nechal v lednu kvůli špatnému stavu její konstrukce uzavřít. Podle městské části uzavření pasáže komplikuje lidem přístup k metru, autobusům nebo na nedalekou polikliniku a radnici a poškozuje i zákazníky tamních obchodů.

"I naší společnosti jde o zachování maximální bezpečnosti, ale jde i komfort občanů. Nařízení preventivních opatření jsme sice neradi, ale respektovali. Ukázalo se však, že byla přijata pouze podle principu předběžné opatrnosti bez seriózní důkladné analýzy," uvedl dále Velfl. Podle něj magistrát jednal "zkratově" s ohledem na spadlou lávku v Praze Troji. Ta se zřítila začátkem prosince loňského roku. "Očekávali bychom, že Praha okamžitě zadá aktuální statické posouzení konstrukce, na jehož základě navrhne další postup. To se však nestalo."

Zprůchodnění pasáže požaduje rovněž Praha 4. "Je zcela nemožné, aby právě ten ze dvou východů z metra, který disponuje pojízdnými schody, a sousední části podchodu byly nadále uzavřené," potvrdil starosta této městské části Petr Štěpánek. Uzavření pasáže podle něj komplikuje lidem přístup k metru, autobusům nebo na nedalekou polikliniku a radnici a poškozuje i zákazníky tamních obchodů. "Instalované podpěry zprůchodnění umožňují," dodal mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas. Má se snad stát normou, že si pár neznalých úředníčků bude dělat, co se jim zlíbí? Nebo se budeme spoléhat na odborníky a profesionály, kteří danému problému rozumí?

Rozhovor s předsedou představenstva DBK Miroslavem Velflem si můžete přečíst zde.