Mnoho cizích názvů již proniklo poměrně výrazně do jazyka českého. Většina lidí se nad jejich významy téměř ani nepozastavuje. Je však dobré si dát dohromady a vysvětlit alespoň základní pojmy, které se objevují téměř v každém katalogu či internetové nabídce cestovní kanceláře. Co vlastně znamenají pojmy jako All inclusive, first nebo last minute, Á la carte či Infant. Projděte si náš základní cestovatelský slovník.
- Transfer: Doprava na trase letiště – hotel. Některé cestovní kanceláře také nabízejí dopravu z vymezených míst v ČR na letiště.
- Voucher: Poukaz od cestovní kanceláře. Zpravidla obsahuje přesně vymezený soupis služeb, za které jsme předem zaplatili. Tento poukaz předáváme při ubytování na recepci hotelu.
- Rooming list: Slouží delegátovi a obsahuje soupis a rozdělení klientů do pokojů. Recepce hotelu podle něj vydává klíče.
- Storno zájezdu: Zrušení zájezdu ze strany klienta cestovní kanceláře. Zpravidla jsou určeny sankce, které vyžaduje cestovní kancelář.
- Základní cena zájezdu: Cena za dospělého člověka. Zahrnuje ubytování a stravu, ale ne parkování na letišti, ani cestovní pojištění, ani další zpoplatněné služby.
- Baby-cot: Možnost zapůjčení dětské postýlky. Někde se platí, někde je tato služba poskytována zdarma.
- Infant: Dítě do 2 let.
- Delegát: Zástupce cestovní kanceláře v místě dovolené. Zpravidla má na starosti více hotelů a přejíždí mezi nimi. Slouží hlavně k řešení problémů na místě, pomáhá překonat jazykovou bariéru, zajišťuje fakultativní výlety atd.
- Fakultativní výlet: Zpravidla jednodenní výlet na historické či jinak zajímavé místo v okolí. Tento výlet není povinný a řeší se až na místě, proto ho doplácíme většinou mimo základní cenu zájezdu.
- First minute: Zájezd koupený v první nabídce, tzn. zpravidla v lednu či v únoru, když cestovní kanceláře představí svou nabídku na příslušný rok. Bývá levnější než zájezd zakoupený v hlavní sezoně, tj. v dubnu či v květnu.
- Last minute: Zájezd zakoupený naopak na poslední chvíli. V posledních letech se zvyšuje využití takovýchto zájezdů. V praxi to funguje tak, že si lidé vezmou v práci dovolenou, dva – tři dny před odjezdem prochází stránky cestovních kanceláří a teprve pak objednávají a platí zájezd. Cena těchto zájezdů je oproti běžné ceně klidně poloviční, protože cestovní kancelář se snaží zájezdy „doplnit“.
- Polopenze/plná penze/all inclusive/ultra all inclusive: Systém zaplaceného stravování. Polopenze zahrnuje pouze snídani a večeři, kdy snídaně bývá s nápoji, večeře většinou bez. Plná penze zahrnuje k snídani a večeři i oběd. All inclusive rozšiřuje plnou penzi o dopolední a odpolední občerstvení a vybrané alkoholické a nealkoholické nápoje podávané během dne. Tyto nápoje jsou zpravidla místní výroby. Rozsah all inclusive se liší hotel od hotelu, někde zahrnuje i odpolední zákusek s kávou, někde i zmrzlinu pro děti. Všechny tři hlavní denní jídla bývají podávány formou bufetu. Program ultra all inclusive je pak rozšířený ještě o sportovní aktivity, zábavu a další občerstvení.
Doporučujeme například dovolenou all inclusive v Řecku: řecká kuchyně je jednou z nejlepších a nejzdravějších kuchyní v Evropě a krásně zpříjemní letní dovolenou.
- Servírovaná strava: Strava podávaná obsluhou. Zahrnuje výběr z několika jídel, případně z jídelního lístku. Většinou obědy ani večeře nezahrnují nápoje.
- Bufetová strava: Zjednodušeně řečeno jeden velký stůl obložený jídlem, k němuž si dojdu a naberu si, na co mám chuť.
- Á la carte: Výběr z jídelního lístku.