Sobota 10. prosince 2016, Julie, polojasno, 5 °C.

Jízda veteránů. Zbraslaví projedou předválečné vozy

Vzpomínková jízda bude mít již 48. ročník. Letošní je exkluzivní stářím vozů i završením jízdy výstavou na zámku Dobříš.

31.08.2015 - 15:50   |  
Bude letošní ročník ve znamení Bugatti? Na fotografii letos přihlášený Helge Haug.
Zobrazit fotogalerii (5)

Dříve závod, dnes sraz veteránů

Zbraslav – Jíloviště. Nahlédnutí do historie slavného závodu
• Závod do vrchu Zbraslav – Jíloviště se jel poprvé 25. 3. 1908 za účasti 17 motocyklů a 16 automobilů
• Uspořádal ho při příležitosti IV. Mezinárodního automobilního salonu  Český klub motocyklistů a Český klub automobilistů
• Závod se dále konal nepravidelně v letech 1911, 1913 a 1914, než ho přerušilo vypuknutí 1. světové války
• První poválečný ročník roku 1923 však slavil velké úspěchy. Nejenže se zúčastnilo 53 strojů, závodníky podpořilo 10 tisíc diváků
• Závod byl během své nejslavnější éry ve 20. letech spojen s osobnostmi, jakými byli například závodnice Eliška Junková se svým manželem Čeňkem Junkem nebo šlechtic Jiří Kristián Lobkowicz
• Tato éra skončila rokem 1932, závod se pokusil o 30 let později obnovit
• Automotoklub Svazarmu
Vzpomínkovou jízdu na počest slavného závodu pořádá Veteran Car Club Praha již od roku 1967
• Letos se pojede již 48. ročník

Závodění ve vrchu Zbraslav – Jíloviště má v této části Prahy více než stoletou tradici. Vůbec poprvé vyjely vozy za trať ještě za bývalého Rakouska – Uherska v roce 1908. Z dřívějšího závodu se postupem času stala vzpomínková jízda a slávu někdejších závodů si nyní připomínají milovníci veteránů.

Zlatá éra závodů ve 20. letech a vítězka roku 1927 Eliška Junková na dobové fotografii.

Hraniční ročník 1939

Zatímco v minulých letech se mohla vzpomínkové jízdy účastnit i jakákoliv vozidla splňující kritéria pro veterány, pro rok 2015 se organizátoři rozhodli startovní pole razantně zúžit.

„Letos se budou účastnit zvláštní veterány do roku 1939,“ dozvěděli jsme se od Jaroslavy Brutarové z Veteran Car Club Praha. Velké zastoupení budou mít například Bugatti. Zveřejněný seznam veteránů však až do vypuknutí jízdy nebude úplný. Podle Markéty Profeldové, která vzpomínkovou jízdu organizuje, si totiž pro návštěvníky schovávají v záloze „veteránská“ překvapení.

Jaroslava Brutarová se domnívá, že minulé ročníky byly díky velkému záběru sice přístupnější, zároveň však snižovaly zájem majitelů opravdu starých vozů. Na účasti se však razantní omezení stáří vozů nijak neprojevilo.

„Máme zapsaných 220 posádek,“ sdělila nám Markéta Profeldová, která se nově ujala organizace vzpomínkové jízdy. „Myslím, že jsme tím překročili účast v předchozích ročnících. Na to, že jsme zavedli omezení, je to neuvěřitelná účast.“

Dvoudenní program završí návštěva zámku Dobříš

Veterány nejsou čistě mužská záležitost. Markéta Profeldová je toho důkazem.

„V minulých letech byl podnik završen na náměstí, kde se rozdaly poháry a jelo se domů,“ popisuje průběh uplynulých ročníků s trochou nadsázky Jaroslava Brutarová. Tento scénář by se již opakovat neměl.

Letos je pro účastníky připraven dvoudenní program. První den začne v sobotu 5. září klasicky dvěma jízdami do vrchu Zbraslav – Jíloviště, mezi nimiž se zkoumá jejich výsledný čas. Skončí předáním cen, vzpomínkovým večerem a rautem.

Na neděli 6. září jsou plánovány dvě výstavy. Veterány se předvedou na Jílovišti. Poté zamíří na zámek Dobříš, kde je pro jezdce připraven oběd. Prohlédnout vozy si bude možné na nádvoří zámku. 

Věděli jste, že...?                                                                                                                             Bugatti založil v roce 1909 italský automobilový konstruktér Ettore Bugatti v někdejší barvírně v Alsaském Molsheimu. Tenkrát Ettore sehnal kapitál na výrobu pěti letadel a deseti vozů. Jako první vznikl Type 13, který vynikl ve velké ceně Francie 1911, kde porazil mnohem silnější vozy. Nakonec se prodalo přes dva tisíce kusů Type 13. Výroba automobilů skončila v 50. letech 20. století. Ke vzkříšení výroby došlo až v roce 1991.

S konáním závodu budou spojena i dopravní omezení, o nichž vás budeme informovat v následujících dnech.


Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.