Lidé půjčují auta lidem: Je to u nás možné a jak to funguje?

Projektů nabízejících sdílení aut mezi lidmi je mnoho. Žádný ale zatím neprorazil. Na trh teď vstupuje nový hráč pod křídly soukromého dopravce LEO Express. Platforma SmileCar má být rychlejší a levnější. O tom, jak nový startup funguje v praxi, jsme si povídali se spoluzakladatelem společnosti a bývalým testovacím jezdcem formule 1 Janem Charouzem.

11.05.2017 - 18:15   |  
Jan Charouz vidí v carsharingu velký potenciál
Zobrazit fotogalerii (2)

Jak funguje carsharingová platforma v praxi?
Věříme, že v rámci automobilové dopravy má carsharing velký potenciál. Náš business model spočívá v propojování lidí, kteří si chtějí půjčit auto, s těmi, kteří auto vlastní, ale zrovna ho nepotřebují. Fungujeme přes mobilní aplikaci a web, kde si po jednoduché registraci člověk může auto pronajmout, nebo ho naopak zařadit do naší databáze a sdílením si přivydělat.

Jak vypadá databáze vozů měsíc po spuštění?
V současnou chvíli máme v portfoliu přes sto aut od Smarta po obytňák a rychle se rozrůstáme. Na rozdíl od naší konkurence vozy nevlastníme, ale budujeme komunitu majitelů, kteří chtějí využití svých vozů zefektivnit. V tom je budoucnost půjčování aut. Na databázi také spolupracujeme s Opelem, který nám poskytl řadu vozů pro doplnění nabídky.

Jak vás napadlo rozběhnout peer-to-peer carsharingovou platformu?
Nápad vzniknul v kreativním odvětví LEO Expressu, kterému říkáme door-to-door transport. To přichází s inovativními nápady, jak zefektivnit a učinit hromadnou dopravu pohodlnější. Jedním z problémů, který jsme se snažili řešit, je celkové zlepšení návaznosti spojů až do finální destinace. Lidé se dnes sice přemístí z města do města vlakem nebo autobusem. Nikdo ale už neřeší, jak se pohodlně dostanou do konečného cíle. V tomto směru náš carsharing poskytuje řešení. Člověk vystoupí z vlaku, přes „appku“ si půjčí auto a do destinace si pohodlně dojede.

Je vaše databáze jen o klasických vozech?
Vůbec ne. Lidé si můžou půjčit auto nejenom užitkově, s cílem dostat se do práce nebo zajet do obchoďáku. Naše nabídka má i dost jedinečné vozy. Člověk si může třeba půjčit krásné kabrio a vzít přítelkyni na romantický víkend. Parta kamarádů si zase může pronajmout transportér a vyrazit do přírody nebo na hory.

SmileCar je P2P carsharingový startup fungující pod záštitou LEO Express. Firma vstoupila na trh v listopadu 2016. Aktivně je projekt spuštěn od dubna 2017. Za krátkou existenci se firmě povedlo vybrat 5 milionů korun pomocí Fundliftu a zpečetit spolupráci s řadou strategických partnerů jako ČSOB Pojišťovna, T-mobile, Cebia či OPEL.

Jak motivujete majitele, aby vám auto poskytli?
Když jsme firmu začínali rozjíždět, zjistili jsme pár překvapivých dat. Například to, že průměrný člověk používá auto jednu hodinu denně a zbylých třiadvacet hodin někde parkuje, což stojí peníze. Zařazením vozidla na naši platformu si majitel může přivydělat a zefektivnit využití auta. Nejdřív jsem byl trochu skeptický, zda se nám podaří vybudovat komunitu lidí, kteří nám auto do nabídky poskytnou. Naštěstí se ale tyto obavy nepotvrdily, ba naopak zájem nabízet své auto je mnohem větší, než jsme předpokládali.

Nebojí se, že jim uživatel auto poničí?
Zajistit komplexní pojištění bylo to nejdůležitější a zároveň nejobtížnější. Abychom zajistili bezpečnost klientů, spolupracujeme s řadou partnerů, jako je například ČSOB Pojišťovna. Společně jsme vymysleli unikátní typ krátkodobého pojištění. Povedlo se nám vyladit pojistku, která překryje stávající pojištění majitelů vozu po dobu, kdy je auto pronajaté přes SmileCar. Uživatelé se proto nemusí strachovat, protože pojistka sdružuje jak havarijní pojištění se spoluúčastí 5 % (s pojištěním Premium jen 1 %), tak krátkodobé povinné ručení. V praxi to vypadá tak, že pojištění pokrývá dobu, kdy je auto pronajaté přes naši aplikaci.

Jan Charouz coby závodník vyhrál v roce 2006 F3000 International Masters, v roce 2009 Le Mans Series, cenná je i čtvrtá příčka ze závodu 24 hodin Le Mans 2009. V sezoně 2010 byl testovacím jezdcem týmu Renault F1 a stal se tak třetím Čechem ve Formuli 1.

V udržování kvality služeb často webovým platformám pomáhá systém hodnocení uživatelů, jak to chodí u SmileCar?
Lidé se na komunitních platformách s fungujícím hodnotícím systémem chovají k autům daleko slušněji než v klasické půjčovně. Proto máme hodnotící systém pro majitele i uživatele již zabudovaný. Celý proces je tak lidštější a osobnější. Pokud si člověk chce opakovaně půjčovat auta přes naši platformu, chová se opatrně, protože nechce dostat negativní hodnocení. Hodnotící systém taky motivuje majitele, aby auta udržovali v dobré kvalitě.

Plánujete službu rozšířit mimo Prahu?
SmileCar funguje po celém území České republiky. Pokud se bude někdo chtít přihlásit a nabídnout své auto třeba na vesnici, nic mu nebrání. Platí, že čím víc lidí se k nám přidá, tím lepší bude dostupnost a poptávka. Při vstupech do regiónů nám hodně pomáhá synergie s většinovým vlastníkem LEO Express.

Je něco, co jste si ze své kariéry jako závodní jezdec osvojil i v businessu?
Určitě je to vytrvalost. V závodění jsem se naučil to, že když chce člověk něčeho dosáhnout, musí na tom tvrdě pracovat. Často musíš obětovat víkendy a musíš jet, i když jsi unavený. Potom si také uvědomuji důležitost týmové práce. Jako závodník jsi středobod týmu, ale výsledek je zásluha celku. Proto je důležité motivovat nejen sebe, ale celý tým.