Už je to tu zase: Tramvají z Prahy až do středních Čech

Tramvaje jsou pro životní prostředí šetrnější než autobusy
Zobrazit fotogalerii (2)
 

Na tramvaje po Praze už jsme si zvykli. Tramvajová doprava v Praze je provozována už od roku 1875. Už nás ani nerozhodí nějaká ta výluka nebo rozbité koleje. Ale teď pozor. Praha se chystá vybudovat tramvajové tratě do středočeských obcí a pomoci tak lepšímu propojení...tentokrát prý doopravdy.

Zdiby, Průhonice, ale i třeba Jesenice. To jsou lokality, kam už se možná brzy jejich obyvatelé dopraví tramvají. Praha má v plánu vybudovat nové tratě. "Nejblíže k započetí projektové činnosti by měla být tramvajová trať z Prahy 8 do Zdib," uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek.

Po tramvajovém napojení je prý velká poptávka. Aby také ne! Na druhou stranu tohle už tu bylo, takové sliby jsme slyšeli několikrát. Proč tomu věřit v době, kdy se blíží volby? Myslí to zodpovědní činitelé tentokrát opravdu vážně? Tramvajová linka by byla pro obyvatele obcí kolem metropole velkým požehnáním.

Tramvajová doprava v Praze je provozována od roku 1875, kdy zahájila provoz první linka koněspřežné tramvaje. První elektrická tramvaj Františka Křižíka následovala v roce 1891.

Vliv na životní prostředí

Ve srovnání s autobusy by také tramvaje neměly tolik zatěžovat životní prostředí. V tom vidí Dolínek jednu z výhod. Budovat by se měly i dvě tratě směrem na jih. Jedna by měla vést přes Čestlice do Průhonic a druhá do Jesenice, kde se uvažuje také o prodloužení metra D.

"Středočeský kraj nyní provádí ve spolupráci s Prahou vyhledávací studie, zatím není jasné, kudy přesně by měly trasy vést," klidní nadšení investiční ředitel dopravního podniku Jan Blecha. Stavbu tratí by měl financovat kraj, má prý lepší možnost dosáhnout na evropské dotace a pokud vše klapne, bude to splnění jednoho z bodů v rámci strategie rozvoje tramvajových tratí do roku 2030, kterou zpracoval právě dopravní podnik. Podle současných odhadů by tři tratě měly být hotové do pěti let. 

Tramvajová síť v Praze je dlouhá 142,7 kilometru, přičemž 52 procent tratí vede po vlastním tramvajovém tělese. Zbylé jezdí po silnicích společně s auty. Tramvaje za rok přepraví 360 milionů cestujících.

V Praze přibude dvacet nových tratí
Dopravní podnik už má schválené územní rozhodnutí a tak se i obyvatelé Prahy už brzy dočkají nových tramvajových tratí. Nejblíže k dokončení je linka z Barrandova do Slivence, v budoucnu se síť rozšíří i za hranice města. Prodloužení kolejí čeká například i trasu z Modřan na Libuš do míst, kde by měla vzniknout stanice metra D.

Koleje se budou prodlužovat i na trase z Divoké Šárky na Dědinu. "Výstavba samotná netrvá dlouho, může být hotová do dvou let. Naopak posuzování vlivů na životního prostředí, projektová příprava a získávání stavebních povolení nás brzdí," dodal Blecha. Prodloužení uvedených tras bude dohromady stát přes dvě miliardy korun. Až 85 procent z této částky pokryjí evropské dotace.

Klíčová slova: