Zákaz vjezdu kamionů do Prahy: Zoufalé gesto šíleného magistrátu, které nikdo nebere vážně

Pražské zastupitelstvo rozhodlo o zákazu vjezdu kamionů nad 12 metrů délky na městský okruh včetně Štěrboholské radiály a Jižní spojky. Kdyby návrh prošel i přes ministestvo dopravy, byla by to pro obce ve Středočeském kraji pořádná katastrofa. Někdo tak může mít celkem oprávněný dojem, že na magistrátu snad něco berou a opravdu nejde o kvalitní matroš.

20.07.2017 - 09:15   |  
Hustá kamionová doprava by zničila silnice nižších tříd
Zobrazit fotogalerii (3)

Praha se chová tak trochu jako trucovité dítě, které si chce dupnout. Jenže její stategie, kdy si snad úplně všichni uvědomují, že tohle zkrátka nemůže projít, jen zdůrazňuje trapnost situace. Když vám někdo vidí nejen do karet, ale "až do žaludku", je zkrátka těžké něco nového vymyslet. Možná by tak bylo načase se konečně rozumně dohodnout, než kolem sebe kopat a dělat zbytečně zmatky.

Akce a reakce 

Všechno začalo 14. června. Po čtyřhodinové diskuzi neschválilo zastupitestvo trasu "nového" Pražského okruhu z Pelce do Tyrolky a do Štěrbohol. Návrh se nikomu příliš nezamlouval. Petr Dolínek přitom tvrdil, že kritika je neopodstatněná. "Všechny informace, které jsou potřeba a které zatím máme, jsou na webových stránkách. Jestli chcete dostat ještě další, i když zbytečné CD, tak dobře," rozčiloval se Dolínek na všechny strany. Nelíbila se mu spousta věcí, mimo jiné i to, že Zelení navrhovali vypracovat ještě další možný návrh. Tím by podle něj i některých dalších zastupitelů "jen zdržovali". 

Stavba celého silničního okruhu kolem Prahy je rozdělena do 11 úseků, z nichž 7 je již v provozu. Zbývající 4 úseky jsou v přípravě. Nejoptimističtější odhady, kdy by mohlo být zcela hotovo, jsou na rok 2023. Ale je to spíš hodně odvážné přání.

Jde evidentně o velmi tvrdou hru. A reakce na "obstrukce" na sebe nenechala dlouho čekat. Fungující pákou, jak uspíšit schválení zatím zamítnutých částí obchvatu, by mohlo být vykázání kamionů z městského okruhu. To by totiž způsobilo pořádné dusno a v tomto dusnu by se tedy snad ledy hnuly a vše se urychlilo. Asi tak nějak mohly vypadat myšlenkové pochody zhrzených navrhovatelů zamítnutého plánu. Jenže vypadá to dost nedomyšleně. Všichni totiž vědí, že ministestvo dopravy tento návrh nemůže schválit. 

Kraj jako rukojmí

"My rozhodnutí Prahy absolutně nerozumíme. Řešili jsme tuto variantu se všemi zúčastněnými a shodli se na tom, že je tato možnost absolutně nepřijatelná. Naše silnice ani mosty na to nejsou připraveny. Neunesou tíhu těžké dopravy," komentuje nastalou stiuaci hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Jermanová. A jaké z toho má pocity? "Jsem zklamaná, že se Středočeský kraj opět stává rukojmím, protože toto rozhodnutí padlo bez diskuze s námi." Navíc Říčany uzavřely průtah, což by znamenalo přesunutí kamionů na silnice nižších tříd.

První zmínky o silničním obchvatu kolem Prahy (tehdy nazývaného Pražský dálnicový okruh) jsou již z 30. let 20. století, tj. z období vzniku historie dálnic na našem území.

Stavějí se na zadní a doufají, že to vyjde

"Já chápu stanovisko Prahy, například Spořilov je peklo. Jezdí se přes sídliště a lidé umírají. Dokonce tam funguje i sdružení proti kamionům. Jenže tlak by se přelil na obce kolem v kraji. Na okreskách by přibyla spousta aut," konstatuje odborník na dopravu Vratislav Filler ze sdružení Auto*mat. 

"Jasně, že to ministerstvo nepovolí. Je opravdu jen malá pravděpodonost, že by na tohle kývlo. Je to asi ovlivněno politikou, ostatně co dnes není? Vnímám to hlavně jako tlak na dostavbu Pražského okruhu od Dolínka. Věří, že tak urychlí stavbu, když se budou stavět na zadní."

3 důvody, proč to nepůjde

  • musel by souhlasit silniční správní úřad, což pro Prahu znamená ministerstvo dopravy, a to už v minulosti vyslovilo nesouhlas.
  • nejsou objízdné trasy! Pokud jde o objížďky, je vždycky nutné hledat co nejvyšší kategorie silnic, kam se doprava přelije. Kraj by asi těžko souhlasil s převedením objížďky na silnice II. a III. třídy, které vedou okolo hlavního města.
  • na úseku Jirny - Říčany nemají kamiony prakticky možnost projet, protože celé Říčansko je od června pro kamiony pravomocně uzavřené. Neprojedou Jirnami (hmotnostní omezení na mostku), Slušticemi (hmotnostní omezení na hrázi) ani Újezdem nad Lesy. Je pro ně také uzavřen úsek mezi Kounicemi a Českým Brodem, takže nejbližší objízdná trasa je úseku D11 - I/38 u Kolína, což je tak trochu mimo.

Obce se zatím moc nevzrušují

Změna by se mohla dotknout i obcí u Štěrboholské radiály, jako například Květnic. "U nás by to nebyl problém. Máme zákaz vjezdu aut nad 6 tun, takže by stejně musela jezdit jinudy," vysvětluje starosta Stanislav Plocek. 

"Já chápu, že Praha chce chránit zdraví obyvatel a životní prostředí, jenže tohle je blbost. Ministerstvo to nemůže schválit, co zdraví a životní prostředí těch obcí kolem?" ptá se Jiří Aron, starosta Modletic. Pokud jde o zákaz vjezdu kamionů do jeho obce, nevidí to růžově. "Už jsme to zkoušeli pár let dozadu, ale nepovedlo se." 

Starosta Petr Hejl ze Suchdolu by byl rád, kdyby z městského okruhu kamiony zmizely. "Do Prahy, pod niž spadáme, nepatří. Mají jezdit po dálnicích. Je ale jasné, že zákaz nic nevyřeší, jsem k tomu dost skeptický." 

To, že ministerstvo dopravy neschválí návrh, si myslí starosta Ondřej Martan z Běchovic. "Je za tím zoufalá snaha upozornit na Pražský okruh. U nás by to nemohlo fungovat, protože ulice Českobrodská je v tak špatném stavu, že by hrozily nehody." 

Teoretická objízdná trasa městského okruhu by přitom vedla přes Úvaly. Jak to vnímá tamní starosta Petr Borecký? "V našich obyvatelích to vyvslalo obavy z toho, že budeme zaplaveni kamiony. A je pravda, že v praxi by toto rozhodnutí znamenalo naprostý kolaps dopravy ve středních Čechách. Já to vnímám především jako předvolební plácání pana Dolínka a dalších do vody."

Co na to profesionál? 

"Je to zbytečná histerie, nikdo jim zákaz nepovolí. Myslím tím ministerstvo dopravy, protože ještě není dostavěný pražský okruh. Jde o souboj magistrátu a státu, který ještě více hrotí některá média," má jasno profesionální řidič Martin Kareš. "Pokud by takový stav nastal, vše by se přesunulo na 1/16, spojnici D8 a D7, a došlo by ke kolapsu veškeré dopravy. Myslím si také, že by šlo o ohrožení obyvatel, protože by nebyl možný zásah složek IZS v některých místech. Sice to schválil magistrát, ale určitě to neprojde."