Skoupil z ŘSD: Stavba Pražského okruhu se zasekla na nejnižších lidských pudech

Problémy na D1 byly, proč se jedna z forem sebrala a jednoduše odešla ze stavby?
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Nejvytíženější česká dálnice D1 se opět částečně uzavírá, Pražský okruh v nedohlednu. Aut je přitom stále více, nároky stoupají. Proč už dávno nejezdíme po kvalitní dálniční síti, kde to vázne a je to opravdu vina jen a pouze Ředitelství silnic a dálnic? Nejen na to jsme se ptali šéfa odborů a jednoho z manažerů ŘSD Karla Skoupila. 

Pane Skoupile, naprosto jednoduchá otázka: Proč stále nemáme Pražský okruh, resp. usek 511?
V první řadě naprosto jasně říkám, že Pražský okruh potřebujeme jako prase drbání. Na druhou stranu, jak se staví, je špatně. Protože to neměla být čtyřproudová silnice, ale desetiproudová v režimu pět pruhů tam a pět zpátky. Objem aut bude v budoucnu stále růst. Samozřejmě uvidíme, jak to půjde dál například se sdílením vozů, jestli půjde lépe využít vlaková doprava apod. To je však hudba budoucnosti. Roste i nákladní doprava, byť zase můžeme polemizovat nad tím, zda to jsou či nejsou marné převozy.

Co to znamená?
To znamená, že z Ostravy posílají do Prahy židle a z metropole jim posílají jiné. Logicky to vypadá divně. Ale abych se vrátil k úvodní otázce, úsek 511 mohl být už dávno hotový. Je třeba říct, že nejen tato stavba zatím vždy skončila na nejnižších lidských pudech.

Karel Skoupil
- bývalý zastupitel Prahy 4
- předseda Sdružení závodních výboru odborových organizací ŘSD ČR
- člen KSČM
- je ženatý, má dvě děti

Jak to myslíte?
Ta trasa je známá už padesát let, vědělo se, že se tu jednou bude stavět. A tak developeři velice lacino koupili pozemky kolem okruhu. Lidem namluvili, že se stavby nedožijí ani oni, ani jejich děti. Tak o co jde? A tak si spousta důvěřivců pozemky koupila a najednou bum, okruh. Bydlí tam jistá paní doktorka, která si založila občanské sdružení. A to je právě tragédie naší legislativy. Stačí jeden člověk, který se spojí s dalšími jedinci a úspěšně bojkotují jakékoli dění.

Není tu ale zřejmé pochybení na straně státu, který jaksi "zapomněl" okruh začlenit do prioritních staveb?
Samozřejmě, tohle je velká chyba státu. Celá věc se má tak, že kvůli Evropské unii jsme na všech stavbách museli předělat novou EIA, tedy posudky o vlivu na životní prostředí. Já sice tvrdím, že je to nesmysl, protože jakákoli lidská činnost má sama o sobě vliv na životní prostředí. Už to, že ráno vstanu a sednu si do autobusu nebo jedu autem, má vliv na životní prostředí. I když jdu pěšky, tak mohu zašlápnout tisíc broučků, než dojdu do kanceláře. Ale dobře. Nám se řada staveb tímto zarazila. Stalo se však to, na co jste se ptal. V EU jsme si vymohli, že stavby, které budou prioritní,  nám je Brusel uzná bez dalšího byrokratického kolečka. Ale vláda tam nedala Pražský okruh. Lidé, kteří proti nám bojují, najednou chytli druhý dech a začali nám znovu házet klacky pod nohy. Zdůrazňuji však, že máslo na hlavě má vláda, ne ŘSD.

„Když si vezmu náš tisk, jmenujte mi jedny seriózní noviny. Je to všechno bulvár. Dnes čtete pořád jen kdo co ukradl, koho podřezal, co se někam ztratilo atd. Vše je negativní. Neříkám, že je v naší organizaci vše křišťálově čisté, jsme lidé a občas se něco najde všude. Každý rok je v naší organizaci provedeno cca 80 vnějších kontrol od NKÚ, přes MD ČR, MF ČR, SFDI a řadu dalších. Žádná kontrola neidentifikovala porušení rozpočtové kázně. Ale kdo vám uveřejní pozitivní zprávy? Ano, napíší, že támhle spadl most. Dobře, je to zpráva. Ale je přeci fajn sdělovat i dobré věci.“

Dokážete alespoň nějak ulevit Spořilovu? Tam je to, co se dopravy týká, příšerné...
Máte pravdu a my o tom problému samozřejmě víme. Naší prioritou je opravdu celý okruh dodělat co nejrychleji. Už když jsem seděl v zastupitelstvu Prahy 4, řešili jsme i dopravu právě na Spořilově. Kdokoli jede na D1, D5 apod., musí dnes tudy. Dnes a denně tam lidé trpí, projíždí jim pod nosem desítky tisíc náklaďáků. Hluk, exhalace a otřesy, situace je mnohdy zoufalá. Bohužel pan současný starosta Prahy 4 Štěpánek za tři a půl roku, co je ve funkci, neudělal vůbec nic. Dříve se organizovaly veřejné schůze i jednání s okolními obcemi.

Pak je tedy zajímavé, že politici se, zejména před volbami, předhánějí ve velkolepých prohlášeních, kdy bude "určitě hotovo"...
On se ale nějaký termín opravdu musí sdělit. Říká se vždy optimální varianta. Ale nikdy vám nikdo nezaručí, že to tak opravdu bude, že do toho nic nevleze. Zahájíme stavbu a přistane nám na stole žaloba a my musíme práce okamžitě zarazit. U Jesenice se nám stalo, že bagrista srovnával terén a najednou viděl kost. Zastavil, ohlásil to a rok a půl se tam vrtali památkáři. Jenže ať v téhle zemi kopnete kdekoli, s velkou pravděpodobností něco najdete. Byli jsme a stále jsme centrum Evropy. Vždycky říkám, že když Napoleon táhl na Rusko, tak šel přes nás a pak ho stejnou cestou hnali zpátky. S termíny prostě pracovat musíte. My jsme investoři, nemáme dělníky ani stavební firmy. Ty musíme vysoutěžit a udělat s nimi smlouvy.

Proč všechno tak dlouho trvá? Než se třeba rozhodne, že úsek bude mít konkrétní podobu...
K záměru výstavby komunikace se vyjadřuje sedm ministerstev a proces trvá dva roky. Místo toho, aby si na vládě sedli a do měsíce dali vyjádření. Není to stížnost, jen vysvětluji, jak to probíhá. My přesto musíme nahlásit termín, kdy to asi vypukne, protože ani firmy přeci nemohou držet armády lidí v pohotovosti a čekat, kdy my si vzpomeneme. Musí se objednat materiál, nakoupit, dopravit, existují technologické lhůty například při pokládání asfaltu, který musí mít určitou teplotu i vlastnosti a tak dále.

Může se tahle byrokratická šílenost změnit?
Děláme na tom. Nedávno jsem na toto téma mluvil s panem Babišem. Také nevěděl, že vše trvá takto dlouho. Slíbil, že se na to podívá. Je to právě on, kdo stále tlačí na rychlost staveb. Chce mít nejen dálniční síť kvalitní, ale také brzy. Což nám hraje do karet. Mohli by s tím poslanci konečně pohnout.

Chápu to tedy správně, že největším strašákem jsou pro vás ekologičtí "teroristé" a česká legislativa?
Proti těmto lidem, kteří nás haní, třeba jako pan Štěpánek, jsem už vyhlásil nulovou toleranci. Blbý je ŘSD, blbý je Ťok, oni to neumějí udělat. To prostě odmítám, tak to není. Když jsme před několika lety zahájili modernizaci D1, setkali jsme se s problémy hned na začátku. Tyto však platí všeobecně, nejen tam. Firmy v rámci výběrového řízení podseknou ceny, aby zakázku získaly. A pak požadují tzv. dodatky, jmenuje se to změna během výstavby. Tím si chtějí ceny vyšroubovat a dohnat "ztrátu". My jsme v případě D1 změny neakceptovali, firma lidi stáhla a odešli ze stavby. My jsme naštěstí nešli do kolen, oni se nakonec vrátili a pochopili, že tudy cesta nevede. Ale to je pořád. Nikdo v Evropě neměl zkušenosti s rekonstrukcí takovéto tepny za provozu. Dokonce ani v Německu. Tam mají velkou výhodu, že dálnici prostě uzavřou a jezdí se jinudy, protože mají hustou dálniční síť. U nás ne, nebylo by kudy objíždět.

Proč nepracujete v noci, nešla by pak práce rychleji?
Ono se řekne pracujte v noci. Super. To ale vůbec není jednoduché. Jako první na vás přiběhne hygienik s tím, že nemáte to a to a to. Když všechno uděláte, nesmíte být blízko vesnice či města. V noci se hluk podstatně více šíří a lidé ho vnímají více než ve dne. Musíte splnit spoustu příkazů a nařízení, abyste vůbec mohli kopnout do země. Přesto se již na některých úsecích pracuje i v noci. A když to splníte, vynoří se lidé jako například šéf žlutých autobusů pan Jančura.

Také vás zlobí?
Nejen on, ale i pan Petrák a paní Pošvářová, kteří kopou v jeho barvách. Pan Jančura možná umí podnikat v autobusové dopravě, nevím, nikdy jsme s jeho společností necestoval. Ale stavbě dálnic naprosto nerozumí. Přesto si najal pár lidí a tvrdě bojoval proti modernizaci D1. Pral se za to, aby se beton pouze rozbil a zalil novým. Říkám to naprosto laicky, proces je samozřejmě složitější. Tato metoda je sice známá, ale my bychom se na dálnici museli po deseti patnácti letech znovu vrátit. Dnes jsou úplně jiné požadavky na kvalitu dálnic a při stávající modernizaci se na dálnici při standardní údržbě nebude muset sáhnout třicet let.

Osmdesátka na opravovaných úsecích D1 má svoji logiku. Když jedete kolem náklaďáků ve 130 a máte na každé straně pět centimetrů, tak stačí, aby zafoukal silný vítr a neštěstí je na světě. Viděl jsem dvě takové nehody a není to pěkný pohled.“

Nebylo by tedy fajn nepouštět přetížené kamiony na české silncie? Alespoň pro začátek...
Jak to chcete všechno uhlídat? To není možné. Po roce 2004 se vyplatilo přijet s náklaďákem, který měl tři osy, na hraniční přechod, "přepřáhnout" a po našem území pokračovat "dvouosákem". Ten byl samozřejmě přetížený. Zhruba 70 procent nákladních aut, které k nám od toho roku jezdilo, byly přetížené. A je zjištěno, že jeden přetížený kamion, který projede dálnici, je stejnou zátěží, jako kdyby místem projelo 20 až 30 tisíc osobáků. A dobře víte, že někdy jsou to souvislé kolony náklaďáků od Prahy až po Brno. Proč se tedy někdo diví, že dnes musíme D1 modernizovat a postavit ji znova? Daří se, nové úseky jsou opravdu dobré.

Proč tedy lidem více nevysvětlujete, neukazujete jim, co děláte, proč to děláte, kde je vaše pravomoc jako ŘSD a kde už ne?
My to ale přeci děláme. Podívejte se, máme zákon 106 o svobodném přístupu k informacím. Když dříve člověk přišel domů, musel vzít stroj a naťukat stížnost, tak se na to většinou vykašlal. Dnes je to snadné, napíše žádost přímo na naše stránky. Mnohonásobně nám narostly žádosti přes "stošestku". Je to právo kohokoli, beru to. Ale každý, kdo má zájem, si může zjistit na našich stránkách všechno, co ho zajímá. Od zřizovací listiny, lidí, kteří tu pracují, informace o plánování, termínech atd. Je to jen o tom chtít.