Takto vypadal vůbec první supermarket u nás. Češi se rázem ocitli jako v luxusním snu

V roce 1991 se otevřel v tehdejším Československu vůbec první supermarket
Zobrazit fotogalerii (7)
 

Psal se rok 1991. Tehdejší Československo bylo doposud zvyklé na klasické "sámošky" se smíšeným zbožím i samostatné "mlíkárny" s čestvým mlékem nebo kefírem. Nechyběly v té době ani legendární síťovky, které v dnešní době zcela vytlačily všudepřítomné "igelitky". To vše mělo být  od 6. července roku 1991 minulostí. Otvíral se totiž vůbec první supermarket na našem území. Jaký byl a co vše nabízel?

Mnozí z vás si na to ještě živě pamatují, řetězec Mana nizozemské společnosti Ahold, mj. dnešní vlastník jednoho z nejrozšířenějších sítí supermarketů Albert, slavnostně otevíral v tehdejším Československu vůbec první velkoprodejnu.

Ta překvapivě nevznikala v našem hlavním městě nebo přilehlých středních Čechách, ale v metropoli Vysočiny - Jihlavě. "Bylo to naprosto něco jiného... Připadali jsme si rázem jako někde v Rakousku, zkrátka o několik tříd výš, než jsme byli doposud zvyklí," řekl jeden z pamětníků slavnostního otevření, žijící na nedalekém jihlavském sídlišti. 

Netradiční sortiment a káva zdarma

V paměti utkvěla návštěvníkům vůbec prvního supermarketu v Československu zejména nevídaná nabídka všemožných druhů ovoce a také to, že u pultu s masnými výrobky si lidé mohli vzít pořadový lístek a nemuseli čekat ve frontě, které byly v tehdejších dobách při solidní nabídce zboží poměrně časté. K dispozici byla pro návštěvníky supermarketu dokonce čerstvá káva, která se podávala zdarma.

"Češi vůbec nevěděli, co od obchodu mohou čekat. Nakukovali přes výlohu a čekali, s čím přijdeme," vzpomíná manažer prvního supermarketu.

Tehdejší manažer prodejny Martin Hildemann také vzpomíná, že již při dlouhodobé rekonstrukci obchodu lidé zvědavě nakukovali přes výlohu. Nevěděli, co vůbec mohou od obchodu čekat a co bude nabízet. První dny však mluvily za vše a vysoký zájem o nový typ obchodů se naplnil. Bylo jasno, supermarkety budou příštích několik desítek let nedílnou součástí běžného života v Česku.

Jahody za 60, Ariel téměř za dvě stovky

Možná vás překvapí, že ceny některých potravin byly před více než čtvrt stoletím vyšší než dnes, byť průměrná mzda byla několikanásobně nižší. Příkladem bylo zejména zmiňované tropické ovoce - kiwi za 10 korun kus, avokádo za necelých 30 korun, ale třeba i jahody za 60 Kč. Prací prášek Ariel ve 2,4 kg balení byl i téměř za dvě stě korun. Za tehdejší průměrnou výplatu si zákazník koupil i například méně másla, než tomu je dnes.

Zvenku se budova supermarketu za čtvrt století provozu zásadně nezměnila, uvnitř podle pamětníků ubylo místo zejména po straně, kde bývaly často lahůdky i cukrárny. První československý supermarket v Jihlavě ale přežil bez nějakých výrazných změn dokonce všech 26 let a dnes patří mezi šest obchodů Albert v krajském městě Vysočiny.

Češi se naučili daleko více jíst ovoce, dnes sní každý zhruba 31 kilogramů za rok.

Zájem především o ovoce a "minerálky"

Od roku 1991 mají čeští zákazníci výrazně vyšší zájem o tropické ovoce, které je dnes naprosto běžným sortimentem (spotřeba vzrostla od roku 1991 z tehdejších 19 kg až na 31 kg za rok), a také minerální vody (ze 16 litrů na 55 litrů).

Podle Aholdu čeští zákazníci mají rádi novinky. "Díky tomu roste prodej produktů, které před pár lety téměř nikdo neznal. Cuketa, lilek, řapíkatý celer nebo dýně jsou tak dnes již běžnými položkami nákupu českého zákazníka," uvedla manažerka nákupu sortimentu ovoce a zeleniny řetězce Albert Slavomíra Havlinová.

TIP pro vás: Podívejte se do naší fotogalerie na tehdejší cenovou nabídku týdne supermarketu Mana a další data o změnách nákupního trendu v Čechách.

Pečivo jako stálice v nákupních košících

Vzrostla také obliba těstovin a rýže, které Češi proti roku 1991 zkonzumují téměř dvakrát tolik. Preference se změnily i u masa - oblibu si získalo především kuřecí maso, kterého si lidé dopřejí zhruba 25 kilogramů za rok. Naopak stálicemi nákupních košíků jsou pak základní suroviny jako rohlíky nebo chleba.

Podle průzkumu společnosti Ahold dnes Češi oproti počátku 90. let v obchodech nejvíce oceňují šíři sortimentu (a to celkem 74 % nakupujících), dostupnost zboží (51 %) a výběr platebních metod (45 %). Konkrétně možnost platit za nákup nejen v hotovosti nebo kartou, ale také stravenkami nebo poukázkami.