Metro D? Tragikomedie, která se realitě neblíží ani na papíře

Takhle nějak by nová linka D mohla vypadat
 

Fungující linka metra D je v nedohlednu. Plánů, kauz a problémů kolem je však nespočet. Bude vůbec možné "modrou" linku reálně postavit, když pozemky ještě pořád nejsou vykoupené? Pražská linka metra D má stát 15 miliard, je to pořád málo?

Metro D je plánované tak dlouho jako snad žádná jiná linka metra předtím. Přesto se zatím nepodařilo odkoupit dost pozemků, aby se vůbec začít stavět mohlo. Nebo budeme kopat metro na soukromých pozemcích? Je to velká fraška, která však ve finále vůbec vtipná není. Spíš jde o tragikomedii, ve které je až moc podivných postaviček.

Ze 300 pozemků, které je nutné vykoupit pro realizaci metra D, je zatím vykoupeno pouhých dvanáct. Za 20 let usilovné práce na tomto projektu to není právě uspokojivý výsledek. Co na tom změní primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová?

"Chci s tímto projektem hnout, musí se začít kopat co nejdříve. Problém s nevykoupenými pozemky chápu, ale myslím, že se i s vlastníky můžeme nějak dohodnout," myslí si primátorka města. Otázku, jestli se to ve finále neprodraží, neumí zodpovědět.

Kde je zakopaný pes?
Problematické je především to, že začít něco stavět na soukromém pozemku je dost riskantní a vlastně to ani není povolené. Jde o jistý začarovaný kruh, kdy se nemůže začít s pracemi bez územního rozhodnutí, které město nemá. Bez územního rozhodnutí to nejde.

Navíc kdokoliv z majitelů pozemků, které leží v trase budoucího metra, může začít projekt za 15 miliard korun blokovat. Radní pro dopravu Petr Dolínek vyjádřil svůj nápad postavit metro D jen s první a poslední stanicí s tím, že by se ostatní stanice dořešily až posléze. Podle architektů je však pravděpodobné, že by tato varianta stála více. 

Kudy má vést?
Teoreticky by nejspíš trasa metra D vedla kolem krčského nádraží a Thomayerovy nemocnice přes Nové Dvory do Písnice, odkud by byla protažena po povrchu až do Jesenice, kde by končila. Jenže celé plánování trasy metra D, která by měla odlehčit lince C a propojit jih města s centrem, je už dnes dost komplikované. 

Zatím jsou to všechno jen čáry a čmáranice, které však mají k realitě asi tak daleko jako pes k pilotování bojového letadla.