Nová vize parkování. Budeme v Praze zase mazat modré čáry?

Modré čáry ze silnic po několika měsících pozvolna mizí.
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Náměstek primátorky Petr Dolínek chce mít jasno do konce června v tom, jak to bude dál se systémem parkovacích zón v Praze. Svou alternativu v parkování představují postupně i různé politické strany. Dva zatím známé návrhy počítají s mazáním modrých zón a vyššími poplatky od řidičů. Je to cesta správným směrem?

Současný systém parkovacích zón v Praze se líbí málokomu. Jenže jak to změnit? Podívejte se na návrhy tří stran, které zveřejnily své návrhy. Paradoxně návrhy moc nereflektují postoj náměstka primátorky Petra Dolínka, který vysvětluje, že celoměstská zóna nemá oporu v zákoně.

Ovšem větší provázanost jednotlivých zón je i podle něj na místě. Navíc Dolínek upozorňuje, že by parkování mimo běžné okruhy mohly vyřešit free hodiny pro parkování mimo. O konkrétních řešeních bychom měli vědět do konce června. 

Návrh ODS

Smazání současných barevných městských částí a rozdělení Prahy na 4 okruhy. V těchto 4 okruzích by parkovali rezidenti, kteří by si daný okruh zaplatili bez omezení. A platilo by se podle přímé úměry. Na čím více okruzích chci parkovat, tím dražší zaplatím parkovací kartu. Pokud jde o historické jádro, tam by mohli parkovat jen rezidenti. 

Návrh Pirátů

Zrušení dnešního rozdělení podle městských částí a barev a zároveň i vyšší poplatky od rezidentů. Ti by si totiž připlatili za stání v lokalitách, ve kterých se často pohybují, jejich počet by byl opět omezený. Pokud jde o ostatní lokality, kde by neměli předplaceno, platili by stejně jako mimopražští. Piráti vycházejí z toho, že se nikomu nechce řešit, v jakém okruhu člověk právě stojí. Ale všichni přece vědí, kde pravidelně zastavují. Ať už u své práce, nebo u školy svých dětí. 

Piráti kalkulují s tím, že by ceny stání byly různé, a to podle atraktivity tohoto místa. Město by pak každý rok ověřovalo, jaký je zájem řidičů o dané lokality, a tomu přizpůsobovalo ceny. Piráti mají v návrhu také inovativní možnost dobrovolně se přihlásit k přijímání esemesek, kterými by lidé byli upozorněni, že zaparkovali nelegálně. Zhruba ve stylu: Parkujete nelegálně, máte 10 minut na odjezd!

Návrhy ODS i Pirátů počítají s tím, že by řidiči mohli parkovat ve všech ulicích. Takže i na místech, kde dnes stojí zadarmo, by museli platit! To znamená povinnost platit i mimo zóny, ať už jsou definovány jakkoliv.

Návrh ANO

V hnutí ANO zatím zkoumají různé varianty. Přiklání se však k tomu, aby vznikla jedna pražská zóna. Cílem je pro Pražany spravedlivý systém. Tedy podle nich. Každopádně je jisté, že na návrh ANO se můžeme těšit v nejbližší době. 

Všechny strany se přitom přimlouvají za vznik záchytných parkovišť P+R a parkovacích domů. 

Do Prahy přijíždí denně 200 až 250 tisíc lidí auty. Přitom pražská veřejná doprava je velmi levná a dobrá. Některá placená pražská podzemní parkoviště mají stále volné kapacity. Jenže lidem se často do podzemí nechce, nebo se jim nechce platit. Pomohl by vznik dalších nadzemních parkovišť? Asi sotva, jejich kapacity by se rychle naplnily a problém by vyřešen nebyl. Nutné je koncepční řešení.

Co na to dopravní expert?
"Regulace formou modrých zón je dobrá, ale určitě má i svoje limity," vysvětluje Vratislav Filler.  Příklad bychom si mohli vzít i z Vídně, kde zóny umožňují krátkodobé parkování patnáct minut mimo a je jedno, jaká je to tarifní zóna. Centrum a obchodní zóny představují oblast, kde je možné parkovat 3 hodiny, ale dlouhodobé parkování tam je drahé. 

"Za skvělou věc považuji i to, když je možné využít mobilní aplikaci pro krátkodobé parkování v některé zóně. Čím více možností, jak si věc vyřídit, tím lépe. Tak se systém přizpůsobuje lidem, a nikoliv lidé systému, což je příjemné," popisuje svůj přístup k využívání moderních technologií v parkování Vratislav Filler. A co vy, k jaké variantě se přikláníte?