Negrelliho viadukt bude 2 roky mimo provoz: Jak se to dotkne vlakových spojů?

Pod viaduktem se konají pravidelné kulturní akce.
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Dlouhých čtyřiadvacet měsíců bude trvat rekonstrukce historického klenotu, přes který stále jezdí vlaky. Cestující si však bohužel dva roky prázdnin vyhlásit nemohou. Jak se jich tedy výluka dotkne, kde budou muset vystupovat a co všechno se tam vlastně bude dít?

Rozsáhlá rekonstrukce Negrelliho viaduktu je plánována už dlouho. Most vyřadí z provozu na celé dva roky, což pro cestující není dobrá zpráva. Kvůli opravě se vlaky nedostanou přes most na Masarykovo nádraží, proto budou mít konečnou už v zastávce Praha-Bubny. 

"Větší omezení začnou až od srpna, v současnosti se zatím oplocuje okolí a stavební firmy se chystají na zahájení prací," potvrdil Marek Illiaš za SŽDC. Práce omezí i cestující, kteří pojedou z Kladna, protože vlaky budou zastavovat už na nově vybudované zastávce Vltavské. Ta bude hned u metra trasy C Vltavská. Vlaky od Kralup budou opravovaný most objíždět přes Holešovické nádraží.

Rekonstrukce by měla být hotová v roce 2020 a její cena se vyšplhá až na 1,5 miliardy korun. Je však co zachraňovat! 

Proč je tak vzácný?

Viadukt byl postaven jako součást drážďanské větve projektu Severní státní dráhy Olomouc–Praha–Drážďany. Most byl budován od jara roku 1846, dokončen roku 1849 a uveden do provozu 1. června 1850. 

Negrelliho viadukt, někdy taky Karlínský viadukt, spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny. Historicky jde o první pražský železniční most a v současnosti je druhým nejstarším mostem přes Vltavu. 

Celkově jde o třetí nejdelší most v Česku, který byl až do roku 1910 vůbec nejdelším mostem Evropy. Šířka mostovky mezi kamenným zábradlím je skoro osm metrů. Negrelliho viadukt je také zapsán ve Státním seznamu nemovitých kulturních památek.

Uvažovalo se o tom, že by se s opravami začalo už na začátku letošního roku. Z plánu nakonec sešlo kvůli zpoždění během příprav. Rozhodně to však přivítali organizátoři tradičního festivalu Léto pod viaduktem, který se tak uskuteční i letos. 

Plány a návrhy

Připravovaná rekonstrukce bude mít hlavně technický charakter, soustřeďuje se na železniční trať a původně ani okrajově nepočítala s možností proměny a využití prostoru okolo stavby. Cílem je maximálně využít potenciál Karlínského viaduktu a začlenit ho vhodným způsobem do městského života.

Zajímavé je, že k realizaci projektu přispěl právě kulturní projekt Léto pod viaduktem, který upozornil na potenciál místa a vedl k dalšímu počinu "Negrelliho viadukt – příležitost pro kreativní město". Ukázalo se tak, jak může být kreativní aktivita užitečná pro zlepšení města.