Povinná maturita z matematiky? Čekat zázraky je hloupost, je to špatná cesta

Český jazyk má plno zajímavých kuriozit
Zobrazit fotogalerii (2)
 

KOMENTÁŘ Přidávát povinnosti, čím dál tím více utahovat šroubky a ohánět se tím, že je to pro něčí dobro. Je to správná cesta, ať už jde o cokoliv? Je to přístup, který si většina užije v práci a který zná i ze školy. Tak proč ještě více neutáhnout? Zkuste se zeptat dětí.

Povinná maturita z matematiky bude od roku 2021-2022 i na středních odborných školách, vláda to již schválila. O rok dříve má být povinná maturita z matematiky zavedena na gymnáziích a lyceích. Je to cesta správným směrem? 

Matematika jako jazyk přírody je krásná disciplína s pravidly, která posiluje logické myšlení. Jenže musí proto být povinná při maturitní zkoušce?  Zvláštní je, že místo toho, abychom se snažili studenty matematiku učit správně, ukázat její praktické použití a vysvětlit její význam v reálném životě, volíme jinou cestu. Tou cestou je nejdříve zavést povinnou matematiku a doufat, že zázrakem se stane matematika lépe pochopitelnou a zábavnější.

Jistě, je možné, že když bude povinná, tak se ji studenti "nadrtí" lépe. Nejspíše rapidně vzroste poptávka po doučování matematiky, protože nezaplacení učitelé na středních školách jedou prostě podle osnov: množiny, integrály, derivace - test.

Jistěže nás nemusí bavit to, co se naučíme. Je nesmysl myslet si, že zvládneme jen to, co nás baví. Jenomže my se chceme do budoucna zabývat právě tím, co nás baví a zajímá. A pro to je na školách zoufale málo prostoru. Školství v drtivé většině nevykročilo ze středověku. Žáky neučí přemýšlet, jen opakovat. Je jedno, jestli jde o dějepis, zeměpis, nebo matematiku.

Bohužel volíme cestu od konce, nikoliv od začátku. Demotivovaní učitelé učí demotivované studenty nudně opakovat něco, co je nezajímá, a zlepší se to údajně tím, že k tomu přihodíme povinnou zkoušku. Je to ostatně něco, co nám nějak funguje a nic jiného ze školství neznáme. 

Je potřeba si uvědomit, že studenti se nestanou chytřejší tím, že se nadrtí matematiku bez opravdového porozumění. Studenty obecně považujeme za líné kůže, které se nechtějí učit nic a ve škole se chtějí jen flákat. Jenže popravdě jde právě o systém, který generuje tento postoj. 

Zastaralé školství v novém světě a možnosti, jak učit lépe
Cestou, kterou se zatím vydalo jen málo učitelů (a málo osvícených ředitelů škol), je cesta praktického učení, volnosti a vnitřní motivace studentů. Pokud žákům dáme možnosti a ne povinnosti, pochopí váhu své zodpovědnosti k sobě samým.

Čím více projektů na škole, do kterých se lze zapojit, tím lépe! Dejme studentům možnost realizovat se co nejdříve v projektech. Jakmile jednou vyzkouší chuť úspěchu, nebudou už chtít nic jiného než se zdokonalovat, a co je nejlepší? Ne kvůli známkám, ale kvůli sobě. 

Čím více rozmanitosti, tím lépe. Zkostnatělé školství brzdí největší talenty a naděje, demotivuje a ničí místo toho, aby podporovalo a směřovalo. Proč se neuchýlit k e-learningu a e-testování, pokud jde o základní předměty, které je nutné nějak zvládnout, a zbytek nechat na nadání a vášni studentů? Nutit studenty marnit drahocenný čas a utahovat šroubky je to nejhorší, co můžeme udělat.