Kolínské nádraží se pomalu proměňuje. Zastávky ale plní spíše designovou roli

Kolínské nádraží už se začíná pomalu rýsovat, změny jsou vidět na první pohled. Podívejte se i na další fotky
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Velká revitalizace kolínského autobusového terminálu je v plném proudu. Ukončena byla první fáze projektu a rozdíly oproti původním stavu jsou více než znatelné. Co se na místě změnilo a co naopak obyvatele nepotěšilo?

V Kolíně se již několik měsíců intenzivně pracuje na zvelebení tamního terminálu, na který se "nesáhlo" již opravdu velmi dlouhou dobu a byl spíše ostudou než jakoukoliv chloubou rychle se rozvíjejícího města. V uplynulých dnech došlo k ukončení první fáze rekonstrukčních stavebních prací a začaly se pomalu bilancovat dílčí úspěchy.

"Úvodní fáze rekonstrukce autobusového nádraží je za námi, v řádu dní bude otevřena křižovatka ulic Rorejcova a Dukelských hrdinů a práce se přesunou před nádraží a poštu," sdělil místostarosta Michael Kašpar současný stav a také co se bude v lokalitě dít výhledově v rámci několika týdnů a měsíců.

Design převýšil funkčnost

V lokalitě se již podařilo vystavět i zastávky, které budou sloužit jako útočiště pro čekající cestující, přičemž by je měly ochránit i před deštěm a obecně nevlídným počasím. Jejich provedení se ovšem stalo trnem v oku obyvatel. "Psala jsem tady, že bych nerada, aby zastávka a ty stříšky, které rozhodně neochrání proti větru a dešti, byly přesně takové, jako jsou Pečkách. A už vidím, že je to bohužel tak," stěžuje si Zuzana Zábojová na jedné z facebookých diskuzí.

Zeleň by měla být doplněna do lokality v průběhu tohoto roku. 

"Ten, kdo tohle vymyslel, asi nikdy nečekal na autobus, když pršelo, sněžilo nebo foukal vítr, jinak si tohle neumím vysvětlit," správně a argumentovaně podotkla Zábojová. Samozřejmě je pravdou, že podobné zastávky jsou hlavně v Kolíně ale i jiných městech velmi populární, což také uvedl i místostarosta Kašpar.

"Podobné zastávky jsou nejen po celém městě. Nevím, jaké byste si představovala, maximálně ještě zakrytí z boku, ale myslím, že pokud bude zrovna nějaký extrémní vítr a déšť, raději budou lidé čekat do času odjezdu v teple haly nádraží, která je pár metrů," vysvětlil kolínský místostarosta, jakým způsobem se před nepříjemným počasím ukrýt.

Každopádně později uznal, že by se mělo město podobným problémem zabývat, a slíbil, že to také učiní. "Podívám se na to s projektanty a odborem regionálního rozvoje," dal všem krititkům naději, že by nakonec zastávky mohly být alespoň z boku zakryty.

Cílem je ulehčit silnicím

Hlavním cílem města je touto rekonstrukcí naučit cestující využívat hromadné dopravy a ulevit tak dlouhodobě přetíženým silnicím. V Kolíně především v rámci průmyslové zóny čas od času vznikají problémy na silnicích a nejspíše bude ještě hůře. "V průmyslové zóně u TPCA vyrostou další provozy. Tedy doprava bude stále větší," uvedl Luděk Lázňovský.

"Samozřejmě je vždy v současné době třeba vybalancovat potřeby chodců, cyklistů a řidičů, ale v Kolíně doháníme zanedbanou infrastrukturu pro cyklisty. A bez ní se těžko dosáhne pozitivní motivace pro ulehčení na silnicích ve městě. Pokud chceme řešit stále narůstající počet aut na silnicích, neměli bychom budovat snadnější cesty třeba právě pro cyklisty?" vyrukoval s otázkou Kašpar, přičemž jeho snaha a obecně snaha celé radnice je naučit lidi cestovat i jinak než osobním automobilem.