Poděbradská radnice odsouhlasila nadjezd. Bude mít ale nějaký smysl?

Nadjezd v Koutské je již hotov. Nyní se bude realizovat v Jiráskově. Kde přesně, zjistíte v naší fotogalerii
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Na konci září uplynuly přesně dva roky, kdy byl oficiálně zprovozněn nadjezd v Koutecké. Nyní se začíná vážně mluvit o dalším, který by měl v Poděbradech být. Jak na to reagují samotní obyvatelé a proč ho radnice odsouhlasila?

Správa železniční dopravní cesty předložila nejprve svůj návrh radě města, který se týkal výstavby. Záměr byl odsouhlasen, což nám bylo potvrzeno přímo z poděbradské radnice. "Usnesení vzniklo na základě podnětu SŽDC a jejich záměru v budoucnu vybudovat další nadjezd v Poděbradech. V podstatě se jedná o obecnou snahu SŽDC snížit počet kolizí železnice se silniční dopravou," sdělila nám mluvčí radnice Lenka Hotovcová.

SŽDC se tak nyní po tom, co jim město Poděbrady dalo zelenou, pomalu začíná zabývat přípravami celého projektu. "Zpracováváme přípravnou dokumentaci na 'Modernizaci trati Kolín – Babín' a v rámci této akce prověřujeme z důvodu zvýšení bezpečnosti drážní a silniční dopravy možnost zrušení všech úrovňových přejezdů a jejich náhradu za mimoúrovňové křížení, což se též týká přejezdu v ulici Revoluční – Jiráskova," uvedl projektant SŽDC Milan Bárta.

Radnice cítí, že projekt zkvalitní dopravu

Konkrétně by se jednalo o kvalitnější dopravní obslužnost v rámci městské části Žižkov, nehledě k bezpečnosti křížení kolejí s krajskou komunikací Revoluční. "Ta je i přes výstavbu nového nadjezdu na Koutské značně využívaná," vysvětlil místostarosta města Ivan Uhlíř, který také potvrdil, že s podobným záměrem a také vypracovanou studií město souhlasilo, přičemž se jedná vlastně o celorepublikový záměr ČD o zvýšení bezpečnosti kolejové dopravy.

Kdy by se celý projekt mohl realizovat?

To je samozřejmě otázkou, která je nasnadě, faktem ale je, že je vše úplně na začátku, a to u přípravné dokumentace. Obecně platí, že o nadjezdu v tomto místě se mluví již od roku 2003, kdy byla dokonce vytvořena i vizualizace, které je ale vzhledem k proběhlým zásahům v lokalitě jen těžko realizovatelná.

V roce 2003 se vyhodnocovala vizualizace nadjezdu z různých hledisek, hlavně v rámci umístění stavby, návaznosti dopravy na stávající komunikace nebo také vlivu na životní prostředí. Podle neoficiální facebookové skupiny města se dokonce uvažovalo i o podjezdu, nicméně takový záměr se nakonec vyhodnotil jako nereálný.

O dva roky později se již pracovalo na dvou nadjezdech, a to v Jiráskově a Koutecké. O rok později se pak rozhodlo, že se z ekonomických důvodů upřesnostní nadjezd v Koutské a plán přemostění trati u skláren bude zastaven.

Reakce obyvatelstva na případnou stavbu nového nadjezdu se rozcházejí. "Nesmysl, jeden nadjezd tu je. Řekla bych, že to stačí. Kdo nechce čekat u závor, ať se vydá po již vybudovaném, a komu to nevadí, tak ať si u závor chvíli počká," uvedla Tereza Knesplová na jedné z facebookových diskuzí.

Na druhé straně většina veřejnosti spíše nadjezd nechce a argumentuje především tím, že už tu jeden nadjezd je, a také faktem, že by to bylo výrazně nevýhodné pro cyklisty nebo chodce, kterým by se prodloužily cesty o poměrně velkou dálku.