Letiště Václava Havla: Gigant se jménem prezidenta, co nesnášel létání, i místo několika tragédií

Petici na přejmenování letiště na počest prezidenta Havla podepsalo za 10 dnů 70 000 lidí
Zobrazit fotogalerii (7)
 

Bezesporu největší letiště v České republice je logicky tím letištěm hlavním. V pražské Ruzyni nalezneme naši spojku se světem – Letiště Václava Havla. A 24. července uplynulo již 85 let od chvíle, kdy se letiště začalo budovat. O pět let později zahájilo svůj provoz a začalo sloužit lidem z celého světa.

Pražské letiště bylo zprovozněno dne 5. dubna 1937. První letoun, který zde přistál, byl označen DC-2, byl Československé letecké společnosti a jeho trasa byla Piešťany – Brno – Zlín – Praha. Jen pár hodin poté zde přistálo i první letadlo společnosti Air France na trase Vídeň – Praha – Drážďany.

Letiště je možné pozorovat i na kanálu Youtube, kde pravidelně vychází videa o jeho fungování.

Letiště je vystavěno na severozápadním okraji Prahy, v městské části Praha 6 - Ruzyně. Podle ní bylo také dlouhá léta pojmenováno. Až v prosinci roce 2011, po smrti bývalého prezidenta Václava Havla, byla podána petice za přejmenování letiště na Letiště Václava Havla. Její autor Fero Fenič prohlásil, že název Ruzyně v lidech evokuje spíše myšlenky na známou pražskou věznici než na letiště.

Prezident Havel létání přímo nesnášel 

Tato výzva s peticí jen během prvních deseti dnů nasbírala přes 70 000 podpisů. Proti však byla také spousta obyvatel a vznikaly i petice proti přejmenování, které však nenasbíraly tolik podpisů, ačkoli podle průzkumů různých agentur mezi obyvateli převažovali kritici nad podporovateli. Bývalý Havlův tajemník prohlásil, že první český prezident navíc létání přímo nesnášel, a proto není vhodné po něm pojmenovávat zrovna letiště.

Přes všechny rozporuplné reakce však v polovině ledna 2012 dala Dagmar Havlová svůj souhlas k tomu, že letiště může být pojmenováno po jejím zesnulém manželovi a dne 21. března 2012 byl vládou schválen návrh přejmenování na „Letiště Václava Havla Praha“, v angličtině pak „Prague Airport – Václav Havel“.

Některým se nelíbila ani anglická verze

Ještě téhož dne se však rozbouřila vlna kritiky proti anglické verzi, kde chyběla čárka ve jméně prezidenta, a byl špatný slovosled. Ten totiž v doslovném překladu zněl: „Pražské letiště Václav Havel“. Po mnoha konzultacích s jazykovědnými odborníky nakonec vznikla definitivní verze „Václav Havel Airport Prague“, která byla stvrzena přejmenovacím ceremoniálem dne 5. října 2012, tedy na výročí narození Václava Havla.

Letiště od jeho vzniku spravuje a provozuje společnost Letiště Praha, a. s., která je stoprocentně vlastněná akciovou společností Český Aeroholding. Již v tomto roce ale má mezi společnostmi dojít k fúzi, o čemž jsme psali ZDE.

Letiště a film Casino Royale

Asi nejznámější film, kde se pražské letiště objevilo, je Casino Royale. V tomto filmu se na letišti objevil Airbus A340-600 společnosti Virgin Atlantik a „představují“ spolu mezinárodní letiště Miami.

Na palubě havarovaného letounu TU-154 měla sedět i Eva Pilarová. Nakonec se však rozhodla letět jindy a pasažéry osudného letu tedy tvořili „pouze“ někteří členové její kapely.

Závažné nehody

K 80. výročí letiště byl také Českou televizí natočen dokument o historii a fungování leteckého provozu.

Jednou z největších nehod na českém území byla ta z 19. února 1973. Sovětský letoun TU-154 přilétl z Moskvy a celý jeho let probíhal bez jakýchkoli komplikací. Těsně před přistáním ale zklamal lidský faktor, když pilot nastavil stabilizátor na špatnou stranu. Výsledkem byl náraz do země, zničení letadla a následný požár. Na palubě tehdy zemřelo 66 lidí. V některých zprávách je také uvedeno, že na místo sice dorazili hasiči už 2 minuty po kolizi, ale nevěděli si vůbec rady a neměli ani potřebné vybavení. I to zřejmě mohlo zapříčinit tak vysoký počet obětí.

Další nehoda v 80.letech

Další velká havárie se odehrála na pražském letišti dne 30. října 1975. Letoun DC-9 společnosti Adria přilétl z Jugoslávie. Těsně před přistáním měl pilot vykonat klasickou otočku, díky které by se bezpečně dostal na přistávací dráhu. Tu ale provedl, dle dostupných informací, zřejmě příliš prudce... Když se snažil letadlo srovnat, přidal ještě plyn. Bylo to však příliš pozdě, letadlo zareagovat tak rychle nestačilo a došlo následně k nárazu. Pilot tak zřejmě nedodržel výškovou trajektorii letu a i při této nehodě tedy selhal lidský faktor. Na místě tragédie tehdy zemřelo 68 lidí a dalších 52 putovalo do nejbližších nemocnic.

Fúze Aeroholdingu a Letiště Praha by měla být dokončena až na podzim. Více čtěte: ZDE.