Poklad Národního muzea. Nejstarší fosilie na světě se našla jenom náhodou

Někdy se opravdu unikátní věc stane pouhou náhodou. Své o tom ví i zaměstnanci Národního muzea. Těm se letos stala velmi zajímavá věc. Nejstarší fosilie si nepovšimnutá žila v depozitáři 150 let.

12.08.2018 - 14:00   |
Nejstarší fosilie na světě

Zpráva o tom, že se vědcům povedlo najít tu nejstarší fosilii na světě, je fantastická. Ještě zajímavější však je, kde ji nalezli. Ona slavná zkamenělina čekala dlouhých 150 let, aby oslnila svět vědy. Pocházela totiž ze sbírky slavného paleontologa Joachima Barrande, který dlouhá léta žil a pracoval na našem území.

Před rekonstrukcí

Unikátní objev se stal díky velké rekonstrukci Národního muzea. Během stěhování materiálu do depozitáře v Horních Počernicích se objevila krabice, která do té doby nevzbuzovala velkou pozornost. Nikdo netušil, jak významný poklad je v ní ukryt. Až během zmiňovaného stěhování se konečně odhalila pravá hodnota.

Nejstarší na světě

Jedná se totiž o nejstarší jednoznačný makroskopický zbytek suchozemské rostliny, které je k dnešnímu roku 432 milionů let! Doposud nejstarší zkameněliny rostlin pocházely z Irska a vzhledem k jejich malému vzrůstu (2,5 cm) bylo usuzováno, že rostliny v té době nemohly mít vodivé a fotosyntetické vlastnosti. Český nález, jehož původ je ze středočeských Loděnic, je velký 6 cm, takže je velmi pravděpodopné, že podobnou teorii úspěšně vyvrací.

Jeden z exemplářů

Argumentů pro zcela nepochybnou výjimečnost objevu je mnoho. Díky vytříbené pozornosti se paleontolog Vojtěch Turek při třídění jedné krabice, zasloužil o nový a unikátní exemplář. Ten bude do expozice Národního muzea začleněn i v rámci letošního znovuotevření po dlouhé rekonstrukci. Oslava 100 let založení Československa otevře dveře muzea, kde si budete moci sami očima prohlédnout nejstarší fosilii na světě.

Joachim Barrande měl v Čechách druhý domov. Víte, že jeho hospodyně byla matka Jana Nerudy? Více čtěte zde.