Zahájení sezóny vojenského muzea Lešany

Jih
Lešany
28.05.2016 - 10:00

Zahájení sezóny vojenského muzea Lešany

Lešanské muzeum bude letos otevřeno do své již 21. muzejní sezóny v sobotu 28. května. Při programu otevíracího dne budou hrát hlavní roli obrněné transportéry, ale představí se také vozy Liaz a Tatra, které se před třemi desítkami let účastnily legendárního závodu Paříž – Dakar.

Své brány otevírá muzeum v 9.30, vstup je zdarma.

Program v lešanské aréně začíná v sobotu 28. května v 10.30, návštěvníci ale mohou do areálu přicházet již od 9.30. Lešanská aréna je po loňské stavbě betonové pojezdové dráhy připravena na jakékoli rozmary počasí, netřeba se tedy bát, že by technika v případě deštivého počasí nemohla vyjet. Ostatně předvedou se stroje, které mají překonávání překážek a nepříznivých podmínek přímo v popisu práce. A to stroje nejen vojenské, ale také závodní: půjde o nákladní automobily, které se účastnily náročného závodu Paříž-Dakar.

Prvním ze dvou hlavních bodů letošního programu v lešanské aréně v sobotu 28. května bude připomínka prvních účastí československých vozů Liaz a Tatra na světoznámé rallye Paříž-Dakar v kategorii kamiónů. Tento závod se jezdí již od roku 1979, v roce 1985 se ho poprvé účastnily dva vozy Liaz a v roce 1986, tedy před třiceti lety, také kamióny Tatra s československými závodníky.

Součástí lešanského programu bude představení vůbec prvního vozu Liaz typu 100.55D, který se závodu před 31 lety účastnil. Přítomen bude i Jiří Moskal, který stál od roku 1983 u celé myšlenky účasti liazek na tomto závodě a který také v roce 1985 závod absolvoval. Dojel tehdy s vozem se startovním číslem 627 se svými kolegy Jaroslavem Joklíkem a Radkem Fenclem po 14 000 kilometrech na 13. místě (o historii a rekonstrukci tohoto vozu se dočtete více ZDE). V roce 1987 pak vybojoval vůz Liaz celkově třetí příčku mezi kamióny, v roce 1988 už vyjelo celkem sedm vozů Liaz a jeden z nich – s posádkou Moskal, Vojtíšek, Záleský – se umístil na celkově druhém místě mezi kamióny.

Připomenuta bude prostřednictvím historického vozu Tatra ovšem i premiéra tatrovek na rallye, která se odehrála v roce 1986, tedy před třiceti lety. Tehdy vyrazily do závodu vedle tří liazek i dvě Tatry 815, jedna z nich s posádkou vedenou Karlem Lopraisem. Tomu se o dva roky později, v roce 1988, podařilo celý závod poprvé vyhrát, když jen o několik minut porazil vůz Liaz. Lopraisova celková bilance z let 1986-2006 při celkem 19 účastech v závodě je mimořádně úctyhodná: celkem šest vítězství, čtyři stříbrná místa a jedno bronzové.

V lešanské aréně se v sobotu 28. května představí dva vozy Tatra spojené s dakarským závodem. V jednom případě půjde o historický vůz Tatra 815, který se v 80. letech účastnil závodu, a to ze sbírky Milana Horky, v druhém pak o současný závodní automobil Tatra jezdce Tomáše Tomečka. Návštěvníci otevíracího dne ve Vojenském technickém muzeu Lešany si tak prostřednictvím historických i současných vozů Liaz a Tatra budou moci připomenout tuto slavnou a stále trvající éru úspěšných československých a českých vozů a jejich řidičů. A vedle nich se představí i některé současné vojenské speciály rovněž se značkou Tatra na kapotě.

Druhým hlavním bodem letošního programu ve Vojenském technickém muzeu Lešany bude připomínka vývoje obrněných transportérů a dalších těžké automobilové techniky v průběhu druhé poloviny 20. století. Představí se transportéry z doby druhé světové války, z poválečných let a éry studené války, ke slovu se dostane i techniky přelomu tisíciletí a současné stroje.

Konkrétně můžeme jmenovat tyto vozy: německý transportér „Hakl“, americký Halftrack, M8 Greyhound, dále OT 810, OT-62 Topas nebo OT-64 R-2. Z bojových vozidel pěchoty jde například o BVP-1 a BVP-2. K vidění bude i samohybný protiletadlový dvojkanón vz. 53/59.

Z moderních vozidel se představí několik variant amerického vozidla Hummer, a to ve verzi bojové a také jako valník. V aréně se projede i obrněný transportér Pandur. Je také přichystána ukázka evokující mohutné vojenské cvičení VLTAVA 66, které se v druhé půlce šedesátých let konalo v tehdejším Československu. Ukázku předvedou členové Klubu vojenské historie KVH Československo 1945 – 1990.

Program otevíracího lešanského dne začíná v 10.30, vstup do areálu je možný již od 9.30. Vstup je zdarma.

Do areálu VTM Lešany je možné dopravit se – vedle osobních automobilů – také vlaky Českých drah. Z Prahy Hlavního nádraží vyjíždí vlak v 6.55, který je v zastávce Krhanice (odtud je to k muzeu cca 10 minut pěšky) v 8.11, další vlak jede z Hlavního nádraží v 8.25 a v Krhanicích je v 9.44. Tyto vlaky staví i v Praze – Vršovicích či Praze Braníku. Odjezdy v odpoledních hodinách jsou z Krhanic např. v 14.45, 16.15 nebo v 17.12. Kompletní jízdní řády naleznete na www.cd.cz
 

POINT (14.5249511 49.8441694)