Sophia Flörsch v Macau koukala smrti do tváře. Dnes je nadějí F1 na restart uvadajícího šampionátu

Na 18. listopad roku 2018 příznivci automobilového sportu jen tak nezapomenou. Na konci předlouhé rovinky městského okruhu v Macau tehdy v závodě F3 těžce havarovala mladá Němka Sophia Flörsch. Zavadila při rychlosti kolem 300 km/h o nepozorného Inda Jehana Daruvalu a vypadalo to, že následný let vzduchem do fotografů nemohla přežít ani ona, ani zástupci tisku. Osud tomu chtěl naštěstí jinak. Sophie se nejenže vrátila do kokpitu, letos se ale vrací i do Macaa!

11.11.2019 - 11:00  
Nastoupí Sophia roku 2020 v FIA-Formuli 3, která startuje v rámci GP F1
Zobrazit fotogalerii (9)

Byla to otřesná podívaná. Vůz Sophia Flörsch šel do hodin a obrubník následující úzké zatáčky ho katapultoval vysoko do ochranného plotu, poté do stanoviště fotografů. Jen díky neuvěřitelnému štěstí se tato nehoda obešla bez mrtvých. Sophia si nalomila páteř a po sedmihodinové operaci s několikaměsíčním léčením se nejen znovu postavila na nohy, dokonce už zase závodí v kokpitu Formule 3. A co víc, letos se vrací i do Macaa.

Sophia má na víc

Velmi atraktivní devatenáctiletá závodnice z Mnichova letos absolvovala nový šamionát F3-Regional, jakési mezinárodní italské mistrovství formule 3. Celkově skončila šestá a několikrát předvedla, že dokáže beze všeho držet tempo se jmény jako Enzo Fittipaldi, David Schumacher, Dan Ticktum nebo Lirim Zendeli. Jejímu postupu do kokpitu třídy FIA F3, jejíž monoposty pojedou i v Macau, by tedy za normálních okolností nemělo stát nic v cestě. Motorsport ale není normální sport, ve kterém rozhodují především schopnosti aktéra.

Mnohem důležitější roli hraje finanční zázemí daného sportovce. Flörsch v tomto ohledu nemá nekonečné rezervy a tak doufá ve „staré dobré vztahy“ k Mercedesu a jeho ladičské odnoži HWA. Německý tým HWA letos absolvoval celý šampionát FIA F3 (příští sezonu nastoupí i ve Formuli 2) a Sophii dal před dvěma týdny šanci při testu ve Valencii.

Autor tohoto článku navštívil více než 150 Velkých cen. Závodní kariéru začínal v německém seriálu Formule Ford na Salzburgring. Tehdy vyhrál jistý Michael Schumacher, který který debutoval ve stejné sezoně. Roman ale vždy vzhlížel ke Grahamovi Hillovi, kterému se jako jedinému člověku v historii motorsportu podařilo vyhrát "velký tripple": Grand Prix Monaka, 24h Le Mans a Indianapolis 500. Romanovi se to podařilo jako novináři. Své příspěvky publikoval po celém světě, nyní je posilou našeho týmu.

Jednodenní vyjížďce ale nepřálo počasí. „Ve Valencii jsem chtěla ukázat, co dovedu. Protože jsem ale před tím jela finále F-Regional v Monze, mohla jsem do testu zasáhnout jen na poslední den. To ale pršelo a nemohla jsem se naplno ukázat. Jsem proto moc šťastná, že mě do Macca vezmou. Věděla jsem, že se tam na každý pád jednoho dne vrátím. Ten závod se mi strašně líbí přesto, jak jsem tam minulý rok dopadla. Jet skrze ulice Macaa je nádherné a s novými vozy F3 to musí být ještě lepší než před rokem. Mám k tomu plnou podporu rodiny.“

Poslední naděje HWA?

Flörsch je skutečně statečné děvče. Každý jiný smrtelník by si dvakrát rozmyslel, než by se vrátil na místo, kde před rokem jen o vlásek nepřišel o život. „Sophia si z nehody mentálně neodnesla nic negativního. Samotnému se mi nechce věřit, jak výborně se s celou situací vypořádala. Není to jen show, ono ji to skutečně nezatěžuje,“ shrnul její otec a manažer. Blonďatá Bavoračka ale není hloupá. Ví, že měla štěstí, a uvědomuje si, jak nebezpečný okruh v bývalé portugalské kolonii je. V motorsportu se ale již pohybuje přes deset let a dokáže hledět nebezpečí z očí do očí. Před měsícem byla jednou z prvních, kdo v Londýnské nemocnici osobně navštívil zle zraněného jezdce týmu Sauber Junior by Charouz Juana Manuela Correu. Američana zná z jejich společných časů ve Formuli 4. Povídání o jejím vlastním zotavení mu jistě dalo mnoho morální síly.  

Když Flörsch pohlédne na svou vlastní situaci, tak ví, že sama potřebuje každou pomoc. „Příští sezonu bych s HWA ráda jela celý šampionát FIA F3. Vypadá to sice dobře, k podpisu smlouvy ale ještě něco chybí...“  To „něco“ je vysoká šestimístná částka. Lze totiž vycházet z toho, že pan Flörsch senior od sponzorů zatím sehnal přinejlepším jen polovinu milionového budgetu, kterého je dnes ve Formuli 3 zapotřebí.

Proč její potenciál nikdo nevyužije?

Je až nepochopitelné, že si pánové ze sportovních oddělení automobilek a manažeři Liberty F1 (zatím) nechávají šanci, kterou by senzační Němka znamenala, ujít. Bernie Ecclestone již před 40 lety správně poznal: „Formuli 1 chybí k totální globální popularitě buď rychlý Němec, černoch nebo ženská.“ Prvních dvou jmenovaných „prvků“ se královské třídě v posledních dekádách dostalo – a obojí média patřičně vyždímala jako citrón.

Dnes už ale dávno ztratila svou originalitu a půvab. Staly se všedním jevem a již netáhnou. Kvůli popularitě Schumachera se kdysi pořádaly dva závody v Německu. Příští rok se tam nepojede vůbec. Vettel a všichni jeho následníci doma nikdy nedosáhli Schumiho popularity. Jsou prostě jen něčím, „co tu již jednou bylo“. A jediný Afro-Brit Formule 1? Hamiltonova naprostá dominace začíná sportu škodit.

Snaží se sice splnit populární klišé, ať už je jakkoliv zvrhlé či pokrytecké. Svou homosexualitu skrývá pořád méně, k tomu se z něj stal vegan a „závodící bojovník za ochranu přírody“. Jeho opakovaná vítězství v přemocném Mercedesu se ale časem stala fádní a inflačně ztrácí na hodnotě. A exotická barva jeho pleti? V Evropě nic neobvyklého.

Velká šance F1: Maturantka z Mnichova

Světový motorsport prostě potřebuje něco nového, nový impuls, aby opět fascinoval širokou veřejnost. Z Bernieho naprosto správného receptu tedy zbývá již jen konkurenceschopné (a pokud možno i pohledné) děvče v kokpitu. Sophia Flörsch by mohla toto vakuum vyplnit. Během své kariéry potvrdila, že umí porážet i špičkové kluky.

Například Daruvala, kterého se chystala před rokem v Macau před osudnou Lisboa Bend předjet, skončil letos díky špičkovému materiálu třetí v mistrovství FIA F3. Dlouhovláska s maturitou k tomu naprosto vyvrací po léta zakořeněný jev, že rychlé holky za volantem musí být zákonitě lesby, mužatky typu Lelly Lombardi, Diviny Galic nebo Claudie Hürtgen. Sophia má zevnějšek modelky a její módní sponzoři toho rádi využívají.

Kdy tedy nalezne Mercedes (nebo jiný vlivný koncern) dost odvahy, aby místo bledých seveřanů (Bottas, Hakkinen, Kovalainen, Rosberg) nebo „pseudo Evropanů“ (Hamilton, Wehrlein) investoval své miliony do děvčete, jehož úspěchy by popolaritu Formule 1 znovu globálně vyzvedly ze stínu fotbalu, hokeje a e-sportu?