Izraelská pevnost na podvozku tanku drtí teroristy z Hamásu: Obrněný transportér Nakpadon

Těžký obrněný transportér Nakpadon přípomíná pevnost na pásech
Zobrazit fotogalerii (3)
  |   zajímavost

Už z dálky tento izraelský stroj budí respekt. Zajímavě vyhlížející těžký obrněný transportér Nakpadon připomíná spíše nedobytnou pevnost než standardní vozidlo. Zesílené pancéřování je zpravidla pro méně technologicky vyspělého soupeře často až neřešitelným oříškem. Nakpadony se tak řadí k důležitému vojenskému článku v řetězu izraelské pozemní techniky. Byly nasazeny po útoku militantního hnutí Hamás na Izrael v Pásmu Gazy, kde „čistily“ společně s další technikou teroristické pozice.

V případě Nakpadonu hovoříme o vylepšené verzi obrněných vozidel Nagmashot a Nagmachon. Nakpadon zapadá do mozaiky velmi dobře chráněných vozidel, která tvoří osu vyspělé izraelské pozemní techniky, a vojenští a političtí představitelé tradičně kladou na tento aspekt prvotní důraz. A je to právě těžký obrněný transportér Nakpadon, který patří k vozidlům, jež jsou v této kategorii jedna z nejlépe chráněných, k čemuž bezesporu přispívá skutečnost, že mají zesílené kompozitní pancéřování, jak uvádí web Tank Historia.

Ochrana na prvním místě

V ochraně Nakpadonu pak vynikne i boční reaktivní pancéřování třetí generace, takže má zvýšenou schopnost přežití. Neopomnělo se zapracovat rovněž na zvýšené ochraně proti minám a improvizovaným výbušným zařízením (IED – improvised explosive devices).

Na novém vozidlu se začalo pracovat v roce 1993. Nakpadon je užíván izraelskou armádou v limitovaném počtu pro zvláštní účely a operace. Obrněný transportér byl navržen jako prozatímní řešení vedoucí k pozdějšímu představení vozidla Nameru, které je mnohými vojenskými odborníky považováno za nejodolnější obrněný transportér na světě.

Izraelský transportér na podvozku britského tanku

Výroba začala v devadesátých letech, 50tunový Nakpadon je integrován s podvozkem britského tanku Centurion. Posádku tvoří dva lidé, výsadek je až 10 vojáků. Stroj pohání dieselový motor o výkonu 900 koní (671 kW). Vzhledem ke své hmotnosti může Nakpadon vyvinout rychlost 50 km/h, dojezd činí 400 km. Motor je silnější, aby vyvážil hmotnost stroje. Stejná motorová jednotka pak pohání i izraelský tank Merkava Mk1.

Na druhé straně vyšší hmotnost přesto přináší vozidlu určité limitace na moderním bojišti. Vzhledem ke své hmotnosti a rozložitosti má při relativně nízké rychlosti omezenou pohyblivost v městském terénu. Pokud hovoříme o výzbroji vozidla, je vybaveno 3–4 kulomety FN MAG ráže 7,62 mm, sekundární zbraň pak tvoří granátomet Mk 19, respektive minomet ráže 60 mm. Některé Nakpadony mohou mít zabudovány kulomety vyšší ráže – 12,7 mm.

Najdou se i nedostatky

I když není Nakpadon nejrychlejším prostředkem, postrádá nejmodernější a mohutnější výzbroj, nezahrnuje věž ani velkorážní zbraň, která by způsobila nepřáteli velké a viditelné škody, kompenzuje si to právě vynikající ochranou vozidla a silným pancéřováním. Právě z tohoto důvodu mohl Nakpadon relativně nerušeně operovat v libanonské občanské válce v zóně, kde intenzivně zuřila palba, nebo v Pásmu Gazy. Tam ve spolupráci s dalšími izraelskými vozidly likvidoval pozice teroristických komand z hnutí Hamás. Není bez zajímavosti, že několik Nakpadonů bylo příslušníky Hamásu ukořistěno, jak uvedl server Army Recognition. Tak či onak, v Pásmu Gazy i jinde projevily vysokou odolnost proti protitankovým střelám i přímým výbuchům min, které posádka neměla téměř pocítit.

Nespornou výhodou pro Izrael je, že disponuje kromě Nakpadonu dalšími výkonnými obrněnými transportéry, s nimiž se Nakpadon může doplňovat. Řeč je například o vozidlu Achzarit, Nagmachon nebo Namer. Takže pokud nebude moci být nasazen do boje jeden typ, může jej suplovat druhý.

Zdroj: autorský článek

KAM DÁL: Tank T-84: Vozidlo do extrémních podmínek. Ukrajinský dravec se chystá na lov ruské kořisti.