Mohly by jezdit i v Praze. Tramvaje Siemens Avenio nově nakoupí Norimberk

Jedním z nejdostupnějších velkých bavorských měst, Čechy hojně navštěvovaných především v době adventu, je Norimberk. S Prahou má společné nejen překrásné historické jádro, ale i rozvinutou tramvajovou síť, jejíž délka činí 33 km. Před několika dny bylo rozhodnuto o nákupu nového typu tramvají - vybrán byl typ Avenio z produkce společnosti Siemens Mobility. Představa, že tyhle "krásky" jezdí i v českém hlavním městě, tak není úplně nereálná.

02.12.2019 - 13:00  
Nová tramvaj Siemens Avenio se objeví v Norimberku v roce 2022.
Zobrazit fotogalerii (7)

Snad nejfrekventovanější dobou k návštěvě Norimberka je - kromě doby letních dovolených - období adventu, kdy se lze projít po historickém centru města, navštívit zdejší muzea a galerie, ale třeba i některou z četných pivnic, proslavených prodejem bavorských značek piva zvučných názvů, nebo ochutnat některou z místních kulinářských specialit či pohárek svařeného vína.

Takové norimberské klobásky se pyšní tradicí přesahující 700 let. Vyhlášené svým bohatým sortimentem zboží a především svojí neopakovatelnou atmosférou jsou zdejší adventní trhy („Christkindlemarkt“ a „Weihnachtsmarkt der Partnerstädte“), které se konají na náměstích Hauptmarkt a Rathausplatz od 29., resp. 30. listopadu až do Štědrého dne (resp. 23. 12.).

Městská doprava
Norimberk je městem s 515 000 obyvateli, čemuž odpovídá koncepce jeho dopravy. Podzemní dráha U-Bahn jezdí na síti o délce 35 km, přičemž linka U1 je obsluhována klasickými soupravami, linky U2 a U3 jezdí automaticky - bez řidiče. Je zde tedy možné si v reálu prohlédnout to, co Praha plánuje zavést na budoucí lince metra D. Povrchovou městskou dopravu zajišťují vedle systému S-Bahn a autobusů především tramvaje.

Podobně jako v Praze neměla původní koňka, jezdící od roku 1881, dlouhého trvání (v Praze jezdila od roku 1875; v letech 1898 - 1905 byla postupně přeměněna na elektrickou tramvaj). V Norimberku došlo k elektrizaci ještě dříve, v letech 1896 - 1898. Zajímavostí byl rozchod kolejí o 3 mm užší než tzv. normální rozchod (1432 namísto 1435 mm), který se dochoval až do roku 1990.

Každodenní provoz na pěti linkách zabezpečuje v současnosti 14 vozů typu GT6N, 26 vozů GT8N (oba typy Adtranz, dříve MAN) a osm vozů Stadler GTV6 - Variobahn. Před vypsáním tendru na dodávku nových vozů si dopravní podnik města Norimberka (VAG) vypůjčil na vyzkoušení tramvaj Siemens Avenio z Mnichova a Bombardier Flexity Classic z Krakova. Vítězem tendru se stala společnost Siemens; její divize Mobility dodá do Norimberka do roku 2022 12 čtyřčlánkových tramvají Avenio, s opcí na dalších 75.

Moderní vozy Avenio
Tramvaje typu Avenio v různých designech a různém provedení interiéru i délce dodala firma Siemens již do celé řady měst v Evropě i jinde ve světě, jedná se tedy o odzkoušený typ. Pro Norimberk bude nová tramvaj upravena tak, aby došlo k nárůstu komfortu pro cestující i pro personál. Maminky s kočárky a imobilní cestující budou moci použít nájezdovou rampu ve druhých dveřích vozu a velký multifunkční prostor v jejich blízkosti.

Ve voze nebudou žádné schody; osvětlení bude řešeno LED a celý prostor bude klimatizovaný. Při brzdění bude elektrická energie využita buď k vytápění interiéru, anebo bude rekuperována zpět do sítě. Pokrytí wi-fi je v současné době takřka samozřejmostí. Kolem 90 procent modulárních dílů tramvajového vozu bude zpětně recyklovatelných.

Spolu s tramvajemi Avenio dodá Siemens do Norimberka také zcela nový typ souprav metra, označených jako G1, jež nahradí starší vozy, jezdící na lince U1. Soupravy v počtu 27 (s opcí na 7 dalších, zahrnutých ve smlouvě) vyrobí závod Siemens Mobility ve Vídni, avšak hlavní technické celky jako trakční motory a trakční měniče se budou vyrábět v závodech v okolí Norimberka.