Úspěchy české značky: Estonský dopravce renovuje americké lokomotivy díky společnosti CZ LOKO

Česká společnost CZ LOKO dodá estonské firmě Operail, která se zabývá nákladní dopravou, kompletní modernizační pakety pro původně americké lokomotivy typu C30-7A z někdejší produkce General Electric. Kontrakt byl nedávno dohodnut v Tallinu. Již loni došlo k dodávce čtyř těchto modernizačních paketů, nyní jich bude dodáno dalších šest. V Estonsku kromě toho jezdí tři další takto modernizované lokomotivy. Firmě CZ LOKO se daří také ve Finsku, Litvě, Lotyšsku i dalších pobaltských zemích.

13.01.2020 - 12:00  
Modernizovaný stroj C30-M při jedné ze zkušebních jízd, spojený se dvěma původními C30-7A
Zobrazit fotogalerii (6)

Výroba motorových lokomotiv v USA představuje dlouhou, bohatou a zajímavou kapitolu historie strojírenského průmyslu, která sahá až do doby před začátkem 2. světové války. Některé typy amerických strojů se staly doslova legendami, počínaje 44- a 70-tunovými „switchery“, určenými pro posun, přes obdivovaný typ F7 až po čtyř- a šestinápravové nákladní stroje, vyráběné v obrovských sériích.

Jedněmi z těch nejúspěšnějších byly univerzální stroje řady U30C o výkonu 3000 k (2240 kW), jichž bylo v letech 1966 - 1976 vyrobeno 600 exemplářů. Uplatnily se všude tam, kde nebylo z těch či oněch důvodů možné použít lokomotivy SD40 z produkce EMD (Electro-Motive-Diesel). Jejich modernějšími nástupci se staly lokomotivy typu C30-7, jichž bylo v letech 1976 - 1985 vyrobeno 1 137 kusů, přičemž dále následovala varianta C30-7A (1984 - 1990), u níž byl použit namísto 16válcového motoru 7FDL pouze dvanáctiválcový (stejného typu).

Od jejich původního vlastníka, americké společnosti Conrail, se v roce 2003 dostalo do Estonska 19 exemplářů, které byly upraveny na tamější širší rozchod kolejí (1520 mm). Jejich současný vlastník, společnost Operail (dříve EVR Cargo), má v plánu postupně všech 19 kusů zásadně modernizovat, a vybrala k tomuto účelu českou společnost CZ LOKO.

Pozitivní zkušenosti
Na základě dobrých zkušeností z provozu již rekonstruované lokomotivy CZ LOKO (prototypu C30-M č. 1564, jenž vyjel na trať v roce 2017), byly nakoupeny další modernizační pakety. Operail pronajímá modernizovaný stroj průmyslovým podnikům v Dněpropetrovské oblasti na Ukrajině, kde v průměru najezdí 150 kilometrů denně, především při posunu s těžkými nákladními soupravami. Všechny modernizační pakety budou dodány do 1. čtvrtletí 2021 a vyrobí je jihlavská provozovna CZ LOKO. 

Obsahují všechny konstrukční celky nad úrovní hlavního rámu, tedy kupř. blok spalovacího motoru s trakčním alternátorem, kabinu, kapoty, blok chlazení, novou brzdovou výstroj od firmy DAKO a řídicí systém. V dílnách Operail ve městě Tapa se původní lokomotiva odstrojí, repasuje se podvozek, upraví hlavní rám, provede montáž modernizačního paketu a vozidlo se oživí. Na modernizační proces dohlížejí technici CZ LOKO.

Nová šestinápravová dieselelektrická lokomotiva C30-M je určena, stejně jako její americké předchůdkyně, pro těžkou posunovací a traťovou službu na tratích a vlečkách o rozchodu 1520 mm. Primárním zdrojem pohonu je naftový motor CAT 3512C o výkonu 1 550 kW. Konstrukce je kapotová, s věžovou kabinou, z níž má obsluha daleko lepší výhled.

Úspěšný export
Do Estonska, Litvy a Lotyšska putovalo od firmy CZ LOKO v posledních letech již více než 130 lokomotiv, ve Finsku si firma svou pozici nyní buduje. Soukromý dopravce Fenniarail Oy si loni v listopadu objednal v pořadí šestý stroj typu EffiShunter 1600, který obdrží v letošním roce. Součástí kontraktu je také opce na dalších šest lokomotiv. 

O lokomotivy EffiShunter je zájem, protože v praxi prokázaly své vysoké technické kvality. Na podmínkách, které panují v železničním provozu v zemích, jako je Finsko, Norsko či Švédsko, si již vylámali zuby jiní výrobci - stroje z CZ LOKO ale obstojí i v drsném zimním klimatu a při omezených možnostech údržby.