Lékařka radí, jak na lepší spánek. Nespavost je podle MUDr. Vikové velký zdravotní problém, hovoří i o vysokém tlaku

Nedostatek spánku je velká komplikace
  |   zajímavost

Každému z nás se čas od času stane, že místo spánku celou noc hledáme vhodnou spací polohu nebo se díváme do stropu, protože za žádnou cenu nemůžeme usnout. Pokud se to děje pouze občas, nejedná se o velký problém, z dlouhodobého hlediska jde ale o závažnou potíž, která může ohrožovat naše zdraví. Co všechno nám při nedostatku spánku hrozí?

Nejdřív je potřeba říct si, co za nedostatkem spánku stojí. „Nejčastějšími zdroji problémů se spánkem jsou faktory jako dlouhodobý stres, hluk, nevhodná pokojová teplota, užívání přípravků s kofeinem, nevyhovující matrace nebo nadměrné zaměstnávání lidské mysli před spánkem, například sledováním televize nebo displejů telefonů a počítačů,“ popisuje nejčastější příčiny MUDr. Marie Viková. Věcí, které náš spánek ovlivňují, je tedy opravdu dost a mnohdy se může zdát jako nadlidský úkol jejich působení eliminovat.

Příznaky spánkové deprivace

Pokud jste už někdy prožili bezesnou noc, asi přesně víte, jaké jsou příznaky nespavosti. Kromě naprosto typické ospalosti a zívání se podle lékařky mezi projevy řadí také změny nálady, potíže se soustředěním, pamětí, projevit se může také snížený sexuální apetit. „Mezi další vedlejší příznaky patří například touha po tučném jídle, přehřívání těla, přibírání na váze a impulsivnější rozhodování, protože unavené tělo pociťuje menší obavy z negativních důsledků našich rozhodnutí.“

MUDr. Viková radí:
„Zkuste si tedy dopřát alespoň 7 hodin spánku denně. Spánkový režim se sice může ze začátku zdát těžké vybudovat, jeho role je ale víc než důležitá. Dejte svému tělu potřebný čas a buďte konzistentní, právě pravidelnost a konzistentnost jsou totiž jedněmi z klíčů ke zdravému spánku.“

Co všechno může nedostatek spánku způsobit?

Nedostatek spánku působí podle lékařky vážné zdravotní komplikace. Ohrožen je imunitní systém, který je mnohem náchylnější ke všemožným infekcím. Ovlivněna může být také hladina hormonů, pokud málo spíme, v našem těle může docházet k uvolňování stresových hormonů, a naopak produkce hormonů, jako jsou růstové hormony či testosteron, může klesat.

„Z dlouhodobého hlediska hrozí větší riziko hypertenze, z výzkumů vychází, že lidem, kteří omezují spánek na 5 hodin a méně, se objeví spíše než těm, kteří spí doporučenou dobu. U těch, kteří nespí, je také pravděpodobnější výskyt cukrovky. Se spánkovou deprivací začne tělo po poměrně krátké době vykazovat rezistenci na inzulin, navíc existuje větší riziko obezity, a právě ta je jedním z faktorů stojících za výskytem nemoci. Málo spánku zásadně ovlivňuje také srdce a cévy, hrozí tak infarkt či mrtvice,“ vysvětluje odbornice.

Co udělat pro lepší spánek?

Člověk stráví spánkem zhruba třetinu svého života. Aby byl kvalitní, měli bychom dodržovat několik pravidel. „Snažit se uléhat a vstávat vždy ve stejnou dobu, i o svátcích a víkendech, dostatečně větrat a nepít před spaním alkohol. Základem osvěžujícího spánku je rovněž vhodný výběr matrace. Měli bychom usínat s klidnou myslí, nerozptylovat se technikou a hlavně se nestresovat,“ doporučuje MUDr. Marie Viková.

Co ale dělat, když nám zkrátka spát nejde? „Pomoct mohou některé doplňky stravy, ideálně ty na přírodní bázi, například Barny´s HypnoX® L-tryptofan + bylinky. Ten tělu dodává tryptofan potřebný k tvorbě serotoninu, který se pak přeměňuje na melatonin, někdy nazývaný také hormonem spánku,“ radí těm, kteří mají problémy se spánkem, MUDr. Marie Viková. V krajních případech je doporučována návštěva lékaře.

KAM DÁL: Ledvinové kameny: Co byste měli z jídelníčku raději odstranit.


Hobby