Nadýmání: Jak se ho zbavit? Víme, jaké potraviny z vašeho jídelníčku vyloučit a jaké naopak přidat

Při problémech s nadýmáním bychom se měli vyhnout např. květáku, sušenému ovoci, ale i zmrzlině
 

Nadýmaní je častým problémem u velké části poplace. Může se objevit úplně kdykoliv a zdánlivě bezdůvodně. Některé jeho příznaky se zmírní poměrně rychle, zatímco jiné přetrvávají a způsobují nepříjemné bolesti břicha. Tato FODMAP dieta vám od nadýmání zaručeně uleví.

Nadýmání může mimo jiné vyvolat i křeče nebo průjem a je nejčastější mezi osobami s gastrointestinální poruchou.

Je možné se nadýmání zbavit jednou provždy, stačí pouze dodržovat FODMAP dietní plán.

FODMAP je zkratkou pro složení určitých potravin, konkrétně tato zkratka znamená: „Fermentovatelné oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly.“

 Potraviny s vysokým obsahem FODMAP bychom měli v případě potíží s nadýmáním z jídelníčku raději vynechat.

Potraviny s vysokým obsahem FODMAP zahrnují:

  • Potraviny obsahující pšenici, ječmen nebo žito
  • Umělá sladidla
  • Fazole
  • Květák
  • Sušené ovoce
  • Česnek a cibuli
  • Kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy
  • Med
  • Zmrzlinu

FODMAP studie

Studie ukázaly, že tenké střevo zkrátka není schopné tyto potraviny dobře absorbovat. Tyto druhy potravin zvyšují množství tekutiny ve střevě a vytvářejí tak ve střevě i více plynu.

Jedna studie zkoumala pacienty s gastrointestinální poruchou a nadýmáním, kteří konzumovali pouze potraviny s nízkým obsahem FODMAP. Vědci poté sledovali, jestli zkoumaní pacienti při dodržování této diety pocítili nějaké zlepšení.

Studie zjistila, že více než polovina pacientů s gastrointestinální poruchou, kteří dodržovali dietu s nízkým obsahem FODMAP potravin, uvedlo, že jsou s výsledky spokojeni. Zlepšení zaznamenalo 76 % z nich.

Významně více pacientů, kteří dodržovali dietu s nízkým obsahem FODMAP, hlásilo zlepšení nadýmání, přičemž 82 % pacientů uvedlo, že se jejich míra plynatosti snížila, a 85 % uvedlo, že pociťují slabší bolesti břicha.

Tato dieta pomáhá mimo nadýmání také s onemocněním střev, včetně Crohnovy choroby, s ulcerózní kolitidou a s duševními poruchami, jako je úzkost nebo deprese.

Mezi potraviny s nízkým obsahem FODMAP patří:

  • Mandlová, kokosová, rýžová a sójová mléka
  • Banány
  • Papriky
  • Borůvky
  • Mrkve
  • Okurky
  • Ovesné vločky
  • Brambory
  • Quinoa
  • Rýže

Jedním z hlavních cílů diety s nízkým obsahem FODMAP potravin je snížit nadýmání omezením sacharidů s krátkým řetězcem v našem jídelníčku. Tyto sacharidy jsou totiž fermentovány střevními bakteriemi. Fermentační proces je zodpovědný za uvolňování plynu ve střevě, které poté vede k nadýmání.

 

Zdroj: Express

KAM DÁL: Vysoký tlak je pomalým zabijákem. Tyhle potraviny ho zvládnou držet na uzdě.