Stříbrný šíp se v Nymburku dočkal generální opravy

Unikátní historický vlak Stříbrný šíp
 

Unikátní historický motorový vůz Stříbrný šíp je vrcholem předválečného umění konstruktérů. V úterý 15. března v Nymburce po rekonstrukci vyjel z Dílny pro opravy vozidel (DPOV). 

Stříbrný šíp je čtyřnápravový motorový vůz se dvěma osmiválcovými naftovými motory o výkonu 168 kW. Použita je mechanická šestistupňová převodovka Praga-Wilson. Vůz mohl dosáhnout 130 km/h.

Rychlíkový motorový vůz s typovým označením M 260.001 vyrobila ČKD Praha. Na koleje vyjel v únoru 1939. Na protektorátních železnicích se však neuplatnil a po válce stav tratí nevyhovoval expresním spojům s malou kapacitou. Skončil jako zájezdové vozidlo ve výtopně v Ústí nad Labem a v roce 1957 skončil úplně. Motory koupilo Hudební divadlo Karlín jako elektroagregát. Vozidlo pak v Šumperku sloužilo jako sklad čalouníků.

Konečně zasloužená oprava

Koncem devadesátých let jej České dráhy přesunuly do muzea v Lužné u Rakovníka. Od ledna 2011 se dočkal v Nymburku rekonstrukce. „Stroj nyní předáváme z DPOV na zkušební okruh k jízdnímu ověření a získání potřebných osvědčení,“ vysvětlil Antonín Blažek, generální ředitel Výzkumného ústavu železničního.

30 milionů pro železniční klenot

Nákladnou rekonstrukci financoval Výzkumný ústav železniční. „Oprava a znovuuvedení Stříbrného šípu do provozu stála přibližně třicet milionů korun. Pokud vše proběhne hladce, mohli bychom poprvé vyjet na české tratě s cestujícími na začátku května. Široké veřejnosti chceme zrekonstruovaný vůz představit na Dnech českých železnic v polovině června v Ostravě,“ doplnil Antonín Blažek.   

Klíčová slova: