Vyšší platy ve školství, nové byty, metro D a další. Primátor Hřib tvrdí, že splní vše

Pražská koalice Pirátů, Prahy Sobě (PS) a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) chce do půl roku zahájit geologický průzkum stavby metra D, vytipovat pozemky pro stavbu nových bytových domů nebo přidat miliardu korun na platy zaměstnanců škol. A to není zdaleka všechno. Dá se to ale vůbec stihnout?

04.02.2019 - 15:00   |  
Své si k plánům Prahy bude chtít říct i premiér Andrej Babiš
Zobrazit fotogalerii (3)

Vedení města chce také zpracovat návrh koncepce bytové politiky, dokončit diagnostiku Libeňského a Hlávkova mostu, vyčlenit byty pro seniory a rodiny s dětmi nebo řešit budoucnost nemocnic Na Bulovce a Na Františku.

"V mnoha ohledech je to plán velice ambiciózní. Věřím, že to bude celkově ku prospěchu Prahy a že se nám podaří rozhýbat Prahu tak, abychom udělali život občanům ve městě pohodlnější," řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Pozemky pro další výstavbu

V prvním pololetí letošního roku má začít na Pankráci geologický průzkum nutný pro stavbu metra D z Pankráce do Písnice. Ten bude Praha zajišťovat prostřednictvím dopravního podniku (DPP) a vyjde skoro na miliardu korun.

Řešit chce koalice problém s bydlením. Město poskytne městské pozemky vhodné pro družstevní bytovou výstavbu a zároveň vytipuje pozemky vlastněné Prahou, na kterých bude možné co nejdříve začít stavět. Z bytového fondu města bude vyčleněno 40 bytů pro rodiny s dětmi a 30 pro seniory, kteří aktuálně bydlí na ubytovnách.

Vznikne také návrh bytové politiky. "V Praze byla naposledy schválena v roce 2004, to je neudržitelné," kroutila hlavou radní Hana Marvanová (STAN). Koncepce shrne informace o tom, v jaké situaci je město, zmapuje postup a zkušenosti ostatních metropolí a stanoví cíl, do jakého se město chce dostat do roku 2040. Na podzim by ji mohlo schvalovat zastupitelstvo.

Rozvoj mimo centrum města

V dopravě bude dokončena diagnostika mostu Legií a Hlávkova mostu, která přesně určí jejich stav. Oba mosty vyžadují rekonstrukci. Praha také zahájí výkupy pozemků pro vznik zelených pásů podél plánované části Pražského okruhu mezi D1 a D11.

Koalice se v sociální oblasti a zdravotnictví zaměří mimo jiné na nemocnice Na Bulovce a Na Františku. V případě Bulovky chce město řešit podobu její rekonstrukce a pro Nemocnici Na Františku vznikne koncepce rozvoje, na které bude město spolupracovat s radnicí Prahy 1.

V kultuře podpoří její rozvoj mimo centrum města. Radní Hana Třeštíková (PS) uspořádá celoměstské setkání radních pro kulturu. Praha rovněž připraví plán využití dvou procent z rozpočtu vyčleněných na kulturu a vypíše granty na akce k výročí 30 let od sametové revoluce.

Jak rozdělí peníze?

Z rozpočtu města bude rozděleno mezi městské části 500 milionů korun, které půjdou na investice ve školství, na zeleň a proměny veřejného prostoru. Vyčleněna je rovněž miliarda na platy zaměstnanců škol. "Je to rozděleno jak pro ty, které zřizuje hlavní město, tak ty, které zřizují městské části, a na školní jídelny," řekl Hřib. Z částky dostanou 400 milionů školy zřizované městem, 500 milionů školy městských částí a 100 milionů školní jídelny. "Průměrně to vychází na nějakých 2 000 korun čistého pro pedagogy," doplnil primátor.

Primátor chce v následujícím půlroce připravit koncepci digitalizace úřadu a plán elektronických služeb. Proveden bude audit již zahájených projektů v oblasti IT.

Termínem pro kontrolu plnění těchto závazků je letošní červen. Co se bude dít v případě, že nebudou plány naplněny, zástupci koalice neřekli. "Já bych teď nechtěl předjímat, že něco z toho nebude splněno. Já předpokládám, že bude splněno vše," má jasno Hřib. Europoslanec a předseda zastupitelů Spojených sil Jiří Pospíšil dodal, že jde o politický dokument, který má sloužit k vnitřní i vnější kontrole fungování koalice.

Podle opoziční ODS je plán rady nekonkrétní. Rovněž v něm podle občanských demokratů chybí některá témata. "Jedním ze zásadních problémů v Praze je parkování, a to v prioritách zcela chybí, stejně jako výstavba dalších P+R parkovišť. Každý den do Prahy přijíždí 300 000 řidičů, kteří dojíždějí za prací a potřebují někde zaparkovat," uvedla předsedkyně pražských zastupitelů ODS Alexandra Udženija.