Škoda Electric dodala do Budapešti 21 trolejbusů za stovky milionů

Nově pořízená vozidla mají nejmodernější polskou karoserii Solaris Urbino čtvrté generace
Zobrazit fotogalerii (2)
 

Plzeňská Škoda Electric dodala do Budapešti 21 trolejbusů, které už začaly sloužit cestujícím. Jde 11 osmnáctimetrových a 10 dvanáctimetrových vozů. ČTK to dnes řekl obchodní manažer společnosti Pavel Kuch. Cenu zakázky firma neuvedla, ale podle neoficiálních údajů se pohybuje v řádu několika stovek milionů korun.

Dokončená zakázka navázala na dodávku 36 trolejbusů pro Budapešť z předchozích let. Jejich cena byla zhruba 520 milionů Kč. Na další desítky vozů má firma opci. Kompletní projekt počítá až se 108 novými trolejbusy, jejichž nákup má podpořit EU, maďarská vláda a město Budapešť. Celková hodnota kontraktu tak může být až 1,7 miliardy korun.

Budou jezdit i v Česku

Nově pořízená vozidla mají nejmodernější polskou karoserií Solaris Urbino čtvrté generace. Stejné jezdí v Žilině a objednaly je České Budějovice a Plzeň. Díky pomocnému bateriovému pohonu mohou sloužit jako elektrobusy i na tratích bez trolejí. "Řidič přepne na bateriový pohon a ujede několik kilometrů. Výhodou je možnost dobíjení baterií za jízdy na troleji, není tedy zapotřebí žádná speciální dobíjecí infrastruktura," řekl Kuch.

Zajímavostí je speciální systém, který počítá váhu cestujících, z níž se vyvozuje počet přepravených lidí. Díky tomu lze také zjistit, kdy a kde nastupují a vystupují. Systém tak slouží pro optimální plánování linek a snižování nákladů, řekl manažer.

"Maďarsko patří k našim tradičním teritoriím, vozy ze Škodovky jezdí třeba ve městech Segedín a Debrecín. Šlo výhradně o vozy s bateriovým pohonem," uvedl Kuch. Škoda Transportation dodala za 12 let do Maďarska produkty za více než pět miliard Kč. Před třemi lety úspěšně dokončila dodávku 31 tramvají pro město Miškovec a vozů metra pro Budapešť.