Stavba metra D: Penta má mít ve společném projektu většinu, transparentnost pokulhává

 

Pražská Trojkoalice nesouhlasí s navrženou podobou společného podniku, který plánuje založit dopravní podnik (DPP) se soukromým developerem k rozvoji okolí stanic nové linky metra D. Stávající podoba projektu podle nich nezaručuje urbanisticky přínosný rozvoj stanic, není transparentní a může být pro město ztrátový.

Výběrová komise DPP pro spolupráci doporučila společnost Penta, záměr musí schválit rada a projedná ho i zastupitelstvo. Podle ředitele podniku Martina Gillara je kritika ze strany Trojkoalice nepochopením celého záměru.

V Praze vládne ANO společně s ČSSD a Trojkoalicí, složené ze Zelených, STAN a KDU-ČSL. V radě má tři zástupce z 11. Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské (Zelení/Trojkoalice) radní za Trojkoalici nyní vyzvou ostatní radní, aby se vrátili o dva kroky zpět a do zadání pro dopravní podnik nechali zapracovat takové pojistky, které zaručí, že podnik bude pro město výhodný.

Metro D má spojit centrum Prahy s jižní částí města. Nejprve se začne stavět úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi zbylé dvě stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Metro D vyjde podle odhadů na 50 miliard Kč a mají v něm jezdit automatizované soupravy bez řidiče. Letos v létě má začít geologický průzkum pro stavbu, který vyjde zhruba na miliardu korun.

Až příliš mnoho nejasností

Politikům Trojkoalice se nelíbí například to, že návrh projektu podle nich v současnosti nijak negarantuje ekonomickou výnosnost celého projektu pro Prahu. "Je tam prostě spousta nejasností a my máme velkou obavu, aby z tohoto jistě původně bohulibého a dobře zamýšleného záměru nebyla nová opencard," uvedla radní Jana Plamínková z hnutí STAN. Šéf pražského STAN Petr Hlubuček k tomu doplnil, že podnik by měl fungovat jen do té doby, než budou vykoupeny pozemky pro stavbu metra.

To je ostatně hlavní argument, kterým rada celý záměr obhajovala. Soukromý podnik by měl mít volnější ruku při nákupu pozemků, což má celý proces urychlit. Nyní je společný podnik plánován na dobu nejméně 15 let a týká se i následné výstavby na pozemcích v okolí stanic.

Je to jen nafouknutá bublina?

Podle šéfa DPP Gillara je rozvoj okolí stanic ve prospěch města dostatečně zaručen územním plánem a dalšími normami. "Myslím si, že princip společného podniku nemůže být nějakým způsobem smluvně kroucen do urbanistického rozvoje." Dodal, že DPP jen plní úkol, který mu zadala rada hlavního města.

Trojkoalice považuje za znepokojující také fakt, že město má mít ve společném podniku 49 procent a soukromý investor 51 procent. Podle Gillara to má zaručit, že půjde skutečně o komerční podnik, který nebudou vázat pravidla rozhodování daná pro veřejné subjekty. Město podle něj bude mít dostatečné kontrolní mechanismy. "Konstrukce společného podniku je 50 na 50, to 49 na 51 je jenom právní řešení," uvedl.

Doplnil, že to je základní princip celého projektu, a pokud město chce stanice rozvíjet samo, může založit veřejný subjekt. Tím ale přijde o výhody, kvůli kterým se rozhodlo pro spolupráci se soukromou firmou.