Kontroverzní umění: Výstava nahých žen a sexuální scéna, na kterou reagoval Duka i Okamura

Marcel Duchamp by se dnes asi pořádně zapotil. Se svým pisoárem by v uměleckých kruzích zdaleka nevzbudil takový ohlas. Důkazem o tom, kam až se může umění vydat, je výstava, jež se ve dnech 18.–21. dubna konala v pražském Tančícím domě. Nesla dráždivý název: Voayer.

25.04.2018 - 09:30   |  
Prohlédněte si celou fotogalerii
Zobrazit fotogalerii (4)

První výstava Voayer se konala v roce 2016 ve slovenské Bratislavě. Tam ji za pouhých dvanáct hodin navštívilo přes sedm stovek návštěvníků. Pro úspěch se organizátor rozhodl výstavu zopakovat a v září roku 2017 se s ní podíval do Prahy. Počet návštěvníků se během tří dnů vyšplhal až k patnácti stům.

V uplynulých dnech se v Praze konala výstava podruhé. Tentokrát v Tančícím domě.

O co vlastně šlo?

"Nahota je dnes běžnější v online světě než v realitě, a tak sex i nahotu jiných bytostí prožíváme v plné přítomnosti. Proto je jediným a podstatným cílem výstav VOAYER zprostředkování vzrušujícího zážitku z přítomného okamžiku," komentuje záměr a inspiraci projektu Mário Peterje.

Každý den bylo v prostorách Tančícího domu "vystaveno" třináct nových modelek. Na některé z nich si návštěvníci mohli i sáhnout. Kdo měl o výstavu zájem, musel si místo v sále předem rezervovat. Za 669 korun v předprodeji, 799 na místě si pak mohl užít hodinu a půl dlouhou prohlídku. Není třeba zdůrazňovat, že vstup byl podmíněn hranicí osmnácti let.

Kontroverzní výstava vyvolala rozporuplné reakce. Asi nejvýrazněji zareagovala známá filmová kritička Mirka Spáčilová, jež v komentáři na serveru idnes.cz s příznačným názvem "Co na to MeToo? Blíží se poslední výstava skutečných nahých žen" tvrdí, že "akce typu Voayer se pouze vezou na vlně pokrytectví, která ze souboje politické korektnosti se svobodou projevu dovede vytěžit vlastní zisk".

Ježíš znásilňující muslimskou ženu

Výstava Voyaer probíhala takřka paralelně s další sexuálně-skandální kulturní událostí. V představení Naše násilí a vaše násilí, jež má být uvedena v rámci festivalu Divadelní svět, je totiž scéna, v níž postava Ježíše znásilní muslimskou ženu. Proti tomu, aby byla hra s takovou sexuální scénou zařazena do repertoáru, vystoupili biskupové českých a moravských římskokatolických diecézí. Kardinál Dominik Duka se o hře vyjádřil jako o výprodeji křesťanských ideálů. Celkově náboženští představitelé označují diskutovanou scénu za rouhání.

Dle anotace hra "zpochybňuje nejen situaci ve světě, zpochybňuje Evropu jako celek, její exkluzivitu a izolaci zároveň.Tvůrci kladou divákům řadu nepříjemných otázek: Jsme si vědomi, že naše bohatství závisí na tisícovkách mrtvých na Blízkém Východě? Truchlíme kvůli obětem teroristických útoků v Paříži a Bruselu stejně jako kvůli těm, co zemřeli v Bagdádu nebo Kábulu?"

Kromě Dominika Duky se k inscenaci vyjádřil například také předseda SPD Tomio Okamura. Ten se na svém YouTube kanálu vyjadřuje spíše k ideologickému rozměru hry jako takové, respektive k tomu, jaký by podle Okamury její ideologický záměr měl být.

Záměr hlasovat o stažení hry, jejž na brněnském zastupitelstvu představili zástupci stran KDU-ČSL a KSČM, nakonec neprošel. Podle Martina Glasera, ředitele Národního divadla Brno, jsme byli svědky pokusu o potlačení svobody dramaturgické rady, jež má program festivalu na starost. Přestože se inscenace nakonec uvede, jde podle Glasera o varovný signál. 


Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.