Těšíte se na nová záchytná parkoviště v Praze? Tak na to zapomeňte

Zaparkovat v Praze? Nadlidský úkol.
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Koncept Park and Ride parkovišť je skvělý, o tom žádná. Všichni politici ho chtějí prosazovat, jenže většinou jen ústy a na papíře. Jak to funguje, nebo spíše nefunguje s parkovišti v Praze nebo kolem hlavního města, která už měla stát a přitom nestojí? Kde to vázne?

Šokujícím dojmem působí, že ačkoliv už měli pražští řidiči parkovat na šedesáti nových parkovištích, zatím ani jedno nestojí! No, a pokud jde o ta, která fungují, tak se pro změnu nevyužívají. Jak je tohle možné? 

Proč P+R v Praze?

Park and ride se zdají být ideální alternativou, jak nenutit řidiče motat se dlouze v ulicích Prahy a pohodlně dojet tam, kam je potřeba, bez hororového hledání místa k parkování. Jde o princip záchytných parkovišť na místech, kudy vede hromadná doprava. Nejčastěji metro. Koncept „zaparkuj a jeď“ v Praze zčásti funguje. Problém je však relativně vysoká cena parkování a fakt, že po ukončení provozu metra se areál zavírá.

Jak vznikl nápad P+R? 

Kvůli kritice stávající situace s parkováním v Praze představil magistrát na podzim plán vybudovat 60 nových parkovišť P+R. Jenže ta doteď nestojí. "Všichni totiž parkoviště chtějí, kdekoliv, jenom ne před svým domem," zjistil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Potřeboval na to půl roku!

Do Prahy denně za prací dojíždí 164 tisíc lidí, nejvíce ze Středočeského a Ústeckého kraje. Z hlavního města za stejným účelem míří 28 tisíc lidí. Rozdíl je tedy 136 tisíc!

Ano, jde opravdu o velké překvapení, které nikdo nečekal. Lidé s otevřenou náručí pro dobro centra hlavního města nevítají hluk, zplodiny, prach, možné dopravní komplikace, ale i zhoršení bezpečnosti místních. Kdo to mohl tušit, že? Pochopitelně, že lidé sepisují a odesílají petice proti parkovišti! I náš redakční pes si to tak nějak podobně myslel už před pár měsíci. Bohužel však nebyl u "vesla", takže dnes máme stav takový, jaký je.  

První z parkovišť mělo být v provozu už v lednu v Praze 6 v Tobrucké ulici poblíž stanice metra Bořislavka. Parkoviště stojí. Ale na něm je většinou pusto prázdno. Lidé z okolních bytů s provozem nesouhlasí. 150 parkovacích míst zatím leží ladem. Situace se nakonec nejspíš vyřeší polovičatě. Provoz bude fungovat v jiném režimu než P+R a místa budou i pro rezidenty. Dalším místem, kde mělo vzniknout velké P+R, je Dlouhá míle ve stejné městské části. V jednání je zde asi tisíc parkovacích míst. Reálně jich je ale velká ošklivá nula. 

V Praze 5 v Dobříšské ulici by mohlo být dalších 500 míst. V Písnici by mohlo být dohromady (Depo Písnice a Písnice) asi 1 200 míst. S další tisícovkou míst na parkování se počítalo v Praze 11 na Opatově. Na Nových Butovicích může přibýt až 600 míst. Další parkovitě P+R by měla vzniknout na Zličíně a na nádraží v Krči. Všude je to ale "mohlo by". Opravdu není nic. 

Bylo by asi vhodné myšlenku nejprve konzultovat s místními, než ji přednášet jako hotovou věc. Další možnou variantou jsou pochopitelně i parkovací domy, jenže problém je v tom, že jejich vybudování je drahé a vyžaduje řešit více otázek než klasické parkoviště na povrchu. Závěr je takový, že se za půl roku nezměnilo nic. Jen se hezky mluvilo a pronášela se košatá souvětí.