Když vykolejí visutá dráha. Černý den zaplatilo životem pět lidí, nebyla to první nehoda

Nehoda visuté dráhy ve Wuppertalu v dubnu 1999 si vyžádala pět životů
Zobrazit fotogalerii (5)
16.12.2019 - 12:00  

Symbolem vyspělé německé techniky byla unikátní visutá městská dráha ve Wuppertalu skoro 100 let. Právě před 20 lety na ní ale došlo k nehodě, která zbořila veškeré mýty o její mimořádné bezpečnosti. Pád rozjeté dvouvozové soupravy do řeky Wupperu v dubnu roku 1999 si vyžádal pět mrtvých a 47 zraněných - příčinou byla zapomenutá svorka na vodicí kolejnici.

V pražském metru, které je do jisté míry pravým opakem visuté dráhy, ale plní stejný účel - rychlou hromadnou přepravu osob - nedošlo nikdy ke srážce vlaků nebo jiné nehodě, která by si vyžádala oběti na lidských životech - nejvážnějšími problémy v historii zřejmě bylo několik požárů (mj. eskalátorů) s hustým zakouřením stanic a samozřejmě zatopení povodňovou vodou v roce 2002.

Kdo ty šílené dny prožil na vlastní kůži, jistě na ně do konce života nezapomene. Naopak na údajně „nejbezpečnější dráze světa“, visuté městské dráze v německém Wuppertalu, došlo při nehodě v dubnu roku 1999, jež navíc nebyla zdaleka první, ke ztrátám na životech a mnoha vážným zraněním.

Neštěstí ve Wuppertalu

Před 20 lety zažil 350tisícový Wuppertal ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko snad nejčernější den ve své historii, co se týkalo nehod v dopravě. První ranní spoj zdejší světoznámé visuté městské dráhy, která jezdí nad ulicemi města a nad řekou Wupper v délce 13,3 km, najel v pondělí dne 12. 4. 1999 v 5,45 hodin poblíž stanice Robert Daum Platz v km 7 do masivní ocelové svorky o hmotnosti kolem 100 kg, zapomenuté na kolejnici z předchozího dne stavebními dělníky, a zřítil se do řeky z výšky osmi metrů.

Nehodu zaplatilo životem pět cestujících a 47 dalších bylo zraněno, někteří vážně. Neštěstí dnes připomíná pamětní deska v místě havárie. Tato nehoda je zatím považována za nejhorší v historii visuté dráhy. Okresní soud ve Wuppertalu později uložil viníkům peněžité pokuty a podmíněné tresty odnětí svobody.

 

Nehody byly již dříve
V roce 1999 se nejednalo o první, ani o poslední nehodu na visuté dráze. Například v roce 2013 musel hasičský záchranný sbor města Wuppertalu evakuovat 76 cestujících z vagónů poté, co část ocelové konstrukce v délce asi 100 metrů se uvolnila a spadla na napájecí kolejnici visuté dráhy, čímž došlo ke zkratu a výpadku napájení. V roce 2018 se zase uvolnil zrezavělý kus nosníku a zřítil se na dole projíždějící luxusní automobil. Následně pak byla dráha dlouho mimo provoz kvůli opravám.

Visutá dráha vozí až 82 000 cestujících denně

Až do poloviny letošního roku byla dráha ve Wuppertalu uzavřena a nahrazena autobusy. Bylo to nejdelší přerušení jejího provozu v celé historii - ani masivní bombardování průmyslového Wuppertalu za 2. světové války neparalyzovalo páteř městské dopravy ve městě nikdy na tak dlouhou dobu. Visutá dráha zahájila provoz v roce 1901.

Jezdí po trati uložené na 472 ocelových bránách různé konstrukce, povětšinou nad řekou Wupper, nad hustě zastavěným údolím a nad ulicemi města. Za dobu své existence přepravila asi dvě miliardy cestujících.

Největší problémy kupodivu nezpůsobují historické části dráhy z císařských časů, ale novější úseky, které byly nainstalovány během poslední velké opravy, jež stála kolem 500 milionů eur. Takové situace ovšem známe i z některých našich staveb.

Nehody v historii dráhy

K nehodám na visuté dráze ve Wuppertalu docházelo od samého počátku jejího provozu. Například v roce 1900, ještě před otevřením dráhy pro veřejnost, zachytil zkušební vlak sedláka s povozem a fůrou sena a vrhl jej na chodník. V roce 1917 došlo ke kolizi dvou souprav visuté dráhy a někteří cestující byli lehce zraněni. V roce 1950 se při speciální akci s cirkusem zřítil z vozu visuté dráhy slon.

V březnu roku 1997 se srazily dva vlaky, přičemž bylo zraněno 14 lidí - šlo o cestující v historickém voze „Kaiserwagen“, který podnik Wuppertaler Stadtwerke používá pro rekreační akce. Císař Vilém II. jel ve voze v roce 1900. V listopadu 1998 pak došlo k další havárii: deset lidí, včetně čtyř dětí, bylo zraněno na autobusové zastávce během srážky dvou souprav visuté dráhy. Dvoudílné soupravy, které jezdí provozní rychlostí 30 až 50 km/h, jsou v současnosti postupně modernizovány.