Příliš dlouhá Božena. Filmová série o slavné spisovatelce odhaluje její nečekanou tvář

Filmová Božena jde pomalu do finále
Foto: Ceskatelevize
Filmová Božena jde pomalu do finále

Spisovatelka Božena Němcová se dočkala divácky úspěšné série, které chybí ještě jeden díl do úplného finále. Tentokrát ústřední roli převzala Aňa Geislerová a autoři nadále pokračují v poněkud netradičním způsobu, jak vyprávět o národní ikoně a důležité osobnosti nejen na poli literatury, ale také feminismu. Co odhalil další díl a proč je dobře, že vůbec podobný projekt vznikl? 

reklama

Ano, hodnotit nehotové dílo není spravedlivé. Diváci v tuto chvíli mohli vidět třetí ze čtyř dílů epicky pojatého vyprávění o slavné české spisovatelce Boženě Němcové. Byť má každý z dílů stopáž celovečerního filmu, autoři usoudili, že vypravěčská zkratka není cesta, po které se vydají. Se všemi sympatickými motivacemi se tak nelze ubránit dojmu, že u třetího dílu sledujeme příliš dlouhou Boženu. 

Proč dvě? 

V první řadě je nutné se navrátit k nápadu tvůrců, že filmovou Boženu musí v různých etapách jejího života ztvárnit dvě herečky. Anna Kameníková a Aňa Geislerová si ve třetí epizodě předaly štafetu a nejednoho diváka možná napadne, bylo to zapotřebí? 

Čistě subjektivně se totiž Boženy Němcové zhostila Anna Kameníková s překvapivou jistotou. Její mladá tvář by jistě přežila několik uměle vytvořených vrásek, s kterými by filmově stárla všechny čtyři díly. Samozřejmě i Aňa Geislerová předvádí svoje standardní herecké představení, jen zpočátku nepřirozeně narážíme na zvláštní hereckou výhybku, kdy sledujeme v podstatě novou filmovou postavu. Božena je však jenom jedna, ale v tomto případě nikoliv. 

Jsme v televizi

Příběh Boženy Němcové si bezesporu zaslouží a zároveň potřebuje podobně hlubokou analýzu jejího osudu. Žádné povrchní obrozenecké mámení školáků základních tříd. Autoři měli alespoň trochu nutné odvahy, aby portrét této ikony naší literatury zvěčnili poněkud netradičně, a tedy více realisticky. 

Konzervativně smýšlející diváky možná překvapí četnost sexuálních scén, ale ty většinou hrají podstatnou roli ve vývoji postavy a hlavně odpovídají “obyčejnému” životu, kterým si Božena Němcová musela projít. Idealizovat si postavy historie totiž přináší jen černobílé vidění světa. Nejedná se o prvoplánový šok ani provokaci, ale spíše tendenci přiblížit se realitě. 

Zatím nejviditelnější nedostatek, který lze vypozorovat z dosud odvysílaných dílů, je délka. Je jasné, že ambiciózní televizní projekt potřebuje mnoho postav, dialogů, obrazů, scén, dramatických momentů, ale umělecká hodnota ztrácí body právě rozvleklostí děje a hlavně neschopností používat vypravěčskou zkratku. To je ovšem pro tento projekt od podstaty nežádoucí. 

Televizní projekt podobného ražení musí udržet diváka na dobu celovečerní stopáže před obrazovkou a byť se autorům Boženy povedlo propašovat několik odvážných pohledů a postupů, jedná se stále o poněkud přízemní způsob zpracování. Obecně je však nutné vyzdvihnout Boženu jako celek, ale o tom až příště. Dílo ještě není hotovo a poslední soud nad unikátním projektem České televize si stejně divák nakonec udělá sám.  

KAM DÁL: Filmová série Božena se může už jenom zkazit. Ambiciózní portrét slavné spisovatelky odhaluje neznámá témata

 

https://www.ctidoma.cz/clanek/historie/prilis-dlouha-bozena-filmova-serie-o-slavne-spisovatelce-odhaluje-jeji-necekanou-tvar-63777
reklama
#film #Česká televize #seriál #Božena #nový projekt

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

reklama
Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.