Příliš dlouhá Božena. Filmová série o slavné spisovatelce odhaluje její nečekanou tvář

Filmová Božena jde pomalu do finále
 

Spisovatelka Božena Němcová se dočkala divácky úspěšné série, které chybí ještě jeden díl do úplného finále. Tentokrát ústřední roli převzala Aňa Geislerová a autoři nadále pokračují v poněkud netradičním způsobu, jak vyprávět o národní ikoně a důležité osobnosti nejen na poli literatury, ale také feminismu. Co odhalil další díl a proč je dobře, že vůbec podobný projekt vznikl? 

Ano, hodnotit nehotové dílo není spravedlivé. Diváci v tuto chvíli mohli vidět třetí ze čtyř dílů epicky pojatého vyprávění o slavné české spisovatelce Boženě Němcové. Byť má každý z dílů stopáž celovečerního filmu, autoři usoudili, že vypravěčská zkratka není cesta, po které se vydají. Se všemi sympatickými motivacemi se tak nelze ubránit dojmu, že u třetího dílu sledujeme příliš dlouhou Boženu. 

Proč dvě? 

V první řadě je nutné se navrátit k nápadu tvůrců, že filmovou Boženu musí v různých etapách jejího života ztvárnit dvě herečky. Anna Kameníková a Aňa Geislerová si ve třetí epizodě předaly štafetu a nejednoho diváka možná napadne, bylo to zapotřebí? 

Čistě subjektivně se totiž Boženy Němcové zhostila Anna Kameníková s překvapivou jistotou. Její mladá tvář by jistě přežila několik uměle vytvořených vrásek, s kterými by filmově stárla všechny čtyři díly. Samozřejmě i Aňa Geislerová předvádí svoje standardní herecké představení, jen zpočátku nepřirozeně narážíme na zvláštní hereckou výhybku, kdy sledujeme v podstatě novou filmovou postavu. Božena je však jenom jedna, ale v tomto případě nikoliv. 

Jsme v televizi

Příběh Boženy Němcové si bezesporu zaslouží a zároveň potřebuje podobně hlubokou analýzu jejího osudu. Žádné povrchní obrozenecké mámení školáků základních tříd. Autoři měli alespoň trochu nutné odvahy, aby portrét této ikony naší literatury zvěčnili poněkud netradičně, a tedy více realisticky. 

Konzervativně smýšlející diváky možná překvapí četnost sexuálních scén, ale ty většinou hrají podstatnou roli ve vývoji postavy a hlavně odpovídají “obyčejnému” životu, kterým si Božena Němcová musela projít. Idealizovat si postavy historie totiž přináší jen černobílé vidění světa. Nejedná se o prvoplánový šok ani provokaci, ale spíše tendenci přiblížit se realitě. 

Zatím nejviditelnější nedostatek, který lze vypozorovat z dosud odvysílaných dílů, je délka. Je jasné, že ambiciózní televizní projekt potřebuje mnoho postav, dialogů, obrazů, scén, dramatických momentů, ale umělecká hodnota ztrácí body právě rozvleklostí děje a hlavně neschopností používat vypravěčskou zkratku. To je ovšem pro tento projekt od podstaty nežádoucí. 

Televizní projekt podobného ražení musí udržet diváka na dobu celovečerní stopáže před obrazovkou a byť se autorům Boženy povedlo propašovat několik odvážných pohledů a postupů, jedná se stále o poněkud přízemní způsob zpracování. Obecně je však nutné vyzdvihnout Boženu jako celek, ale o tom až příště. Dílo ještě není hotovo a poslední soud nad unikátním projektem České televize si stejně divák nakonec udělá sám.  

KAM DÁL: Filmová série Božena se může už jenom zkazit. Ambiciózní portrét slavné spisovatelky odhaluje neznámá témata