Prezident Zeman přijal svůj handicap. Pro Česko je to skvělá zpráva, ovšem cena za důstojnost bude hodně vysoká

Prezident Zeman chce více létat, ale má to podmínku. Najít dodavatele služby, která mu zajistí důstojný nástup do letadla
 

Osoba Miloše Zemana na postu prezidenta ČR klade na servisní služby kolem něj vysoké nároky. V souvislosti s jeho fyzickým handicapem rostou i provozní náklady na jeho transport. Ministerstvo obrany nyní řeší složitý úkol, a to sehnat dodavatele speciální služby. Tou má být zajištění důstojného nástupu šéfa Pražského hradu do státního airbusu, kterým hodlá Zeman učinit do konce svého volebního období až 20 letů. 

Prezident Miloš Zeman rozvlnil poklidné hradčanské vlny svým leteckým výletem do Brna, kam z Prahy zaletěl pozdravit prvňáčky v první školní den. Jeho cesta podle vyčíslení armády vyšla daňové poplatníky přibližně na 55 tisíc korun, neboť cestoval armádním letadlem CASA.

Prezident činí tyto návštěvy dětí u příležitosti zahájení školního roku pravidelně, a nebyl tedy důvod, aby svou tradici letos přerušil. To, že si vybral brněnskou ZŠ a MŠ Merhautova v moravské metropoli, mu rozhodně nemůže nikdo vytýkat, byla to jeho volba. A jako vrchní velitel ozbrojených sil má nárok i na dopravu vojenským letounem. Proč tedy vzdušný transport do 200 kilometrů vzdáleného města vyvolává mezi lidmi takové vášně?

Není to totiž ani týden, kdy se prezident sešel s ministryní financí Alenou Schillerovou v Lánech a v rámci rozboru připraveného rozpočtu na rok 2022 ji vyzval k osekání režijních nákladů státního aparátu. Do této divize patří samozřejmě i rozpočet na provoz kanceláře prezidenta republiky, která jen v loňském roce utratila o 235 milionů korun více, než měla schváleno v původním rozpočtu.

Za rok 2020 vynaložil prezident Zeman za náklady na provoz své funkce téměř 655 milionů korun. Ve světle těchto informací mohl vyznít let z Prahy do Brna jako zbytečné papalášství. „28. srpna: Miloš Zeman se kriticky vyjádřil k návrhu státního rozpočtu na rok 2022, který je podle něj nedostatečně úsporný. 31. srpna: Miloš Zeman odletí večer na zahájení školního roku do Brna armádním letadlem CASA. Kázat kohoutkovou vodu a pít archivní Bordeaux...“ napsala k tématu na svůj twitter předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.

Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček zvolenou dopravu vysvětlil pro ČTK tím, že „volba armádního letounu CASA pro přelet byla ideální.“ Možnost nástupu do letadla po plošině, kterou letadlo disponuje, považuje za bonus navíc. 

Plošina má zajistit důstojnost

A právě plošina je nyní velmi důležitým tématem v oddělení tendrů na ministerstvu obrany. Ve veřejné zakázce totiž již podruhé shání firmu, která pro prezidenta ČR zajistí pronájem prostředku pro důstojný nástup do letounu A-319 CJ, a to včetně obsluhy.

Jinými slovy hledá ministerstvo tak zvaný ambulift, který se obecně používá k nástupu invalidních osob do leteckých prostředků. Tou například disponuje Letiště Praha, ale státní speciál Airbus A 319 startuje výhradně z letiště Kbely.

Můžeme to tedy chápat tak, že se prezident chystá létat v období do konce svého druhého mandátu častěji než doteď? Stát podle veřejně dostupných informací předpokládá 10 - 20 letů s Milošem Zemanem do roku 2023, což rozhodně není zanedbatelný počet. S invalidním vozíkem je samozřejmě přeprava mnohem složitější, avšak hlava státu se zřejmě definitivně uvolila přijmout svůj zdravotní stav, což je pro Česko a funkci hlavy státu jedině dobře.

Prezident Zeman se již nebude pokoušet nedůstojně vystupovat na veřejnosti tak, jak jsme tomu byli svědky ještě před několika měsíci. To jej podpírali osobní strážci, často se objevovaly fotografie, na nichž bodyguardi drželi prezidenta za ruku a velmi složitě ho přemísťovali z místa na místo. Nebyla to pěkná podívaná. Být na vozíčku totiž není z pohledu estetiky žádný handicap a jeho užívání rozhodně nijak nesnižuje váženost osobnosti, která v něm sedí. 

KAM DÁL: Prezident Zeman obviňuje Koudelku i Babiše kvůli odposlechům svých lidí. Co na Hradě skrývají? Snad stopy k tajným agentům?