Navzdory válkám a pohromám chuchelské dostihy přežívají

Tribuna závodiště ve Velké Chuchli
Zobrazit fotogalerii (2)
 

Nedávno jsme si představili dějiny Obce Velká Chuchle, přičemž jejích slavných koňských závodů jsme se dotkli pouze letmo. Dostihy jsou přitom pro dnešní Velkou Chuchli natolik významné, že podkovy najdeme i na znaku obce. Historicky totiž tvoří kapitolu samu pro sebe a zaslouží si vlastní prostor.

 

Plochu využili nejen koně, ale i letadla

Závody navázaly na tradici dostihů na Císařské louce a u karlínské Invalidovny, které byly v červenci 1906 zrušeny, a veřejnost byla ihned informována, že od této doby se bude sportovní událost odehrávat na nově zbudovaném velkochuchelském závodišti. Není bez zajímavosti, že necelý měsíc před začátkem závodů postihla oblast povodeň, která se zde v budoucnu několikrát opakovala. Poprvé koně cválali na závodišti ve Velké Chuchli 28. září 1906, kdy bylo uskutečněno pět dostihů. Jako vůbec první vyhrála závod klisna Vision, nesoucí na svých zádech veterináře Františka Bartosche. Závody pak probíhaly čtyřikrát týdně.

Závodiště neproslavily jenom dostihy, ale zapsalo se také do dějin českého letectví. 13. května 1911 na něm inženýr Jan Kašpar zakončil ve svém letadle Bleriot XI úspěšným přistáním dálkový let z Pardubic a pro mnohé tak vlastně odstartoval českou aviatiku. Tato cesta, při níž pilot neměl k dispozici prakticky žádnou pomoc navigačních přístrojů, trvala Kašparovi 92 minut. O 100 let později se o rekonstrukci letu pokusil pilot Petr Mára.

 

Zvířecí oběti války

Po osmi letech činnosti přerušila tradici dostihů první světová válka, jež zároveň ukončila životy mnohých koní, následujících vojáky do vražedných masakrů. Některým z vás se teď možná vybavila kniha Válečný kůň spisovatele Michaela Morpurga, podle níž natočil režisér Steven Spielberg stejnojmenný film.

Hrdá zvířata se mohla vrátit na závodní trasu po uzavření míru. U nás vznikla Československá republika a na Pražském hradě se usadil velký fanoušek chuchelských dostihů – samotný prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Byl to pak on, kdo založil dostih k výročí samostatnosti, Cenu prezidenta republiky.

Koncem března 1919 vznikl Československý Jockey Club, jehož úkolem bylo právě obnovit chovy zdecimované válkou. Ambicí klubu bylo uspořádat elitní dostihy – derby. Poprvé se to podařilo 22. května 1921 pod názvem Cena Československého Jockey Clubu. Zvítězil v něm hřebec Boxerl II s Rakušanem Jakubem Vinzenzem v sedle. Od roku 1993 je akce známá jako České derby.

Dostihy se rychle staly důležitou součástí prvorepublikového společenského života.

Druhá světová válka se také podepsala na osudu závodních koní, i když ne tak masově a vlastně až na jejím úplném konci. Během května 1945 zabil německý ostřelovač trenéra Karla Šmejdu jen proto, že porušoval zákaz vycházení, aby nakrmil zvířata. O dva dny později nedaleko závodiště explodoval vlak převážející munici a stáje tak zapálil. Požár nepřežila tři zvířata.

Oheň není jediným živlem, který v této oblasti škodil. Hodně problémů způsobily povodně v letech 2002, po nichž bylo nutné závodiště rekonstruovat, a v roce 2013.

Přehled významných události si zde každý může prohlédnout na stěně vstupu do areálu, odkud na vás ze svých portrétů shlížejí Masaryk s Kašparem. Také zastřelený Karel Šmejda tu má svůj pomníček. Setkání těchto tří osobností symbolizuje kulturní i lidské hodnoty a připomíná úspěchy, které jsou s Velkou Chuchlí spojeny.

Klíčová slova: