Boj o Městský okruh graduje: Zelení jsou prý fanatici, Krnáčová má jít po trafikách

Pořádně živo bylo po mimořádném zasedání pražských zastupitelů a dalším odložení dostavby vnitřního okruhu v hlavním městě. Padala poměrně silná slova na adresu vládnoucí koalice v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou. Jedno je však jisté, Pražané mají opět smůlu.

27.09.2017 - 07:48   |  
Nad okruhem se stahují mračna, kdo je proti komu?
Zobrazit fotogalerii (4)

Podle někdejší slibů se mělo začít stavět v roce 2017. Dnes už víme, že je to utopie, a spíše to vypadá, že se nezačne nikdy. Na posledním mimořádném zasedání zastupitelstva se mělo rozhodnout o tom, kdy se teda konečně kopne do země. Jenže smůla, opět se všechno jenom odložilo. 

Náklady na dostavbu okruhu se odhadují na zhruba 60 miliard korun. Šlo by o největší investici v historii hlavního města, která by ho zadlužila na desítky let.

Vládnoucí koalice v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou odmítla návrh opozice na urychlení dostavby vnitřního okruhu. "Na vině jsou rozpory v magistrátní koalici, která ustupuje vydírání ze Strany zelených. Ti si totiž dostavbu vnitřního okruhu nepřejí a vyhrožují rozpadem koalice. Opozice přitom na jednání zastupitelstva předložila ke schválení materiál totožný s tím, který vedení Prahy samo schválilo. Se svým návrhem však neuspěla," kroutí hlavou předsedkyně klubu zastupitelů ODS Alexandra Udženija.

O jakých návrzích je řeč?

Jen pro připomenutí je třeba shrnout, jaké návrhy jsou vlastně ve hře. První variantou, která je tak vehementně prosazována trojkoalicí, je návrat k návrhu IPR. Počítá s tím, že se doprava povede po dvou již existujících trasách. Nedošlo by tak ke stavbě jedné velkokapacitní komunikace. Jedna by šla od Pelc-Tyrolky přes Povltavskou ulici na Českobrodskou a budoval by se tak vlastně jen nový tunel pod Malešicemi. Druhá trasa by vedla z Holešoviček přes Průmyslový polookruh s tím, že by se stavěl 3,5 kilometru dlouhý úsek s jedním tunelem.  

Naopak ČSSD a ANO si přály zhruba desetikilometrovou silnici z Pelc-Tyrolky přes Balabenku do Štěrbohol. Rozplánovaly ji do tří úseků s tím, že by 3,2 kilometru dlouhá část z Pelc-Tyrolky na Balabenku byla se dvěma tunely. Další mezi Balabenkou a Štěrboholskou by zahrnovala i jeden tunel a třetí částí by byla 1,35 kilometru dlouhá Libeňská spojka, kde by další tunel měřil 865 metrů. 

V každém případě realita je taková, že odsouhlasené není nic. "Potvrdil se nejčernější možný scénář. Zastupitelé za ANO a ČSSD dali přednost svým placeným pozicím před obyvateli hlavního města. Okruh se tak odkládá o další měsíce, ne-li roky. To si Pražáci nezaslouží," přisadil si předseda pražské ODS Filip Humpík.

Vydírání a fanatismus

Zelení však jakoukoli vinu odmítají. "Okruh, respektive kapacitní propojení ve východní části Prahy podporujeme. Nicméně je nutné u historicky největší investice v Praze vycházet z více variant. Prosazovat pouze jednu variantu je zaslepené," vzkazuje svým rozhořčeným oponentům spolupředseda pražských Zelených Ondřej Mirovský. Vypadá to však, že jeho slova nepadají na úrodnou půdu.

"Bohužel ANO v čele s primátorkou Krnáčovou a ČSSD ustoupili fanatismu čtyř zastupitelů za Stranu zelených, podporovaných STANem a KDU-ČSL. Z opozičních lavic jsme byli připraveni podpořit dostavbu vnitřního okruhu, protože nám jde o rozvoj Prahy a zlepšení dopravní situace. Nicméně zde Pražané mohou na vlastní oči vidět, že pro stávající koalici v čele s primátorkou Krnáčovou jsou důležitější trafiky, a ne potřeby Pražanů," uzavřela Udženija.

Předvolební rétorika se, zdá se, roztočila na plné obrátky. Bohužel obětí zde není ani zastupitelský klub ODS, ani Zelených, dokonce ani primátorka Krnáčová. Odnese to jen a pouze "obyčejný" člověk. A je úplně jedno, jestli v Praze žije, nebo to metropole jezdí za prací či zábavou nebo na návštěvy. Jedině on totiž trpí neschopností magistrátu najít společnou řeč.