Léto se blíží. Je čas myslet na kvalitní ochranu před sluncem

Při opalování je důležité myslet na ochranu proti slunečním paprskům.
 

Většina Čechů podceňuje ochranu pleti před slunečním zářením. Používáme krémy s nízkým ochranným faktorem a ještě si nanášíme málo krému.

Při pohledu z okna to sice nevypadá, ale léto už je za dveřmi. A s ním dovolená, koupání, procházky v přírodě - prostě všechny aktivity, které k létu neodmyslitelně patří. Při pobytu venku však musíme dbát na ochranu před sluncem, ozonová vrstva se tenčí a sluneční paprsky mohou na lidské kůži napáchat nevratné změny.

 

Sluneční záření se rozděluje podle spektra na ultrafialové (UV) záření, viditelné a infračervené. UV záření se pak dále dělí na UVC, UVB a UVA záření. UVC záření na Zemi nedopadá, zachytí jej ozonová vrstva. UVB dopadá na Zemi s různou intenzitou dle sezony. Nejsilnější je v období léta a v oblastech blíže k rovníku. UVB záření zasahuje vrchnější vrstvu kůže - epidermis. Způsobuje hlavně červené "spálení", ale může poškodit i buněčnou DNA pleti. UVA záření je relativně konstantní po celý rok, prostupuje až do nejspodnější vrstvy kůže - dermis. Poškozuje pleť vlivem aktivity volných radikálů, ovlivňuje struktury buněčné DNA a může tak přispět ke vzniku rakoviny kůže.

Pokud se budeme na slunci dlouhodobě pohybovat bez komplexní ochrany, může pleť začít předčasně stárnout. Začnou se objevovat známky takzvaného photoagingu, pleť bude povislá a nepružná, suchá, hrubá a rozšíří se póry. Objeví se nejprve jemné mimické vrásky, ale pak i hlubší vrásky kolem očí, nosu a úst. Velice často se setkáváme i s projevy hyperpigmentace, tedy s nevzhlednými "stařeckými" skvrnami. Při dlouhodobém vystavení slunci bez ochrany pak můžeme zaznamenat i chronické spáleniny. V nejhorších případech se pak dostavuje rakovina kůže.

 

O opalování a používání ochranných krémů však koluje celá řada zaručeně pravdivých informací. Co jsou tedy fakta a co jen pouhé mýty?

 

Jedno z nejčastěji klišé vůbec tvrdí, že je zdravé být opálený. Naopak. Přehnané slunění škodí, a tak je třeba se před paprsky chránit. Nejen opalovacím krémem, ale i dalšími ochrannými prostředky, jako je pokrývka hlavy z pevného materiálu, sluneční brýle s UV filtrem a dostatečné zakrytí těla oblečením.

 

Odhalené plochy na těle je pak třeba řádně namazat. To Češi neumějí, až 70 procent lidí používá opalovací krém jen na dovolené u moře, případně při opalování na koupališti. A pokud krém používají, má nízký ochranný faktor a nanáší jej v malém množství. "Opálení při používání ochranných prostředků je postupné a minimálně dochází ke škodlivým účinkům UV záření. Opálení také trvá déle. Pozor také na objem krému s SPF, který aplikujete. Účinky ochranných slunečních faktorů (SPF) jsou kalkulovány při aplikaci 2 mg/cm2 kůže, tedy zhruba na 40 gramů na celé tělo. Lidé však nanáší zhruba 16 gramů, přitom účinnost krémů s nižším objemem klesá," uvádí Silvie Rafčíková ze soukromé kožní kliniky VZHLED.

 

Je vaše pleť unavená a působí staře? Vyzkoušejte Aloe vera – zázrak z přírody.

 

Vliv slunečního záření je patrný na první pohled.

 

Dříve se říkalo, že na bezpečné opalování stačí ochranný faktor 20, dnes odborníci doporučují nevycházet bez "třicítky". Na trhu jsou dostupné pleťové a tělové krémy, make-upy a bb krémy na obličej s SPF faktorem 50 – 90 (50+). Lidé, kteří na slunci pobývají delší dobu, mohou opalovací krémy kombinovat s ochranou zevnitř. Jeden z mýtů o opalování tvrdí, že pokožku před spálením ochrání betakaroten. Ten však na škodlivé paprsky sám nestačí, pokožka potřebuje i jiné důležité aktivní látky, například vitamín D3. „Ideální jsou tabletky s obsahem polyfenolů, tedy přírodních antioxidantů, a vitamínu D3,“ říká dermatoložka. Právě toto složení má novinka firmy Heliocare, která poskytuje komplexní ochranu pro citlivou pleť. Heliocare Ultra-D, který obsahuje extrakt z Polypodium Leucotomos (kapradiny původem ze střední Ameriky) a vitamínu D3 ve 100 procentech doporučené denní dávky. Tato kombinace skvěle působí proti stárnutí pleti způsobeného vlivem slunečních paprsků.


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru