Magistrála se upravovat nebude, chodci mají smůlu. Koalice se handrkuje jak babky na trhu

Pražská koalice se hádá mezi sebou, trpí jen a pouze obyvatelé Prahy
Zobrazit fotogalerii (3)
23.02.2018 - 14:30   |  

Praha odložila plánované úpravy magistrály, které mají zlepšit podmínky pro pěší. Magistrát nejprve nechá udělat dopravní model důsledků úprav. Ačkoli rada hlavního města slíbila Pražanům ve svém programovém prohlášení, že "prosadí opatření vedoucí ke zklidnění severojižní magistrály v celé délce", bylo to zřejmě jen plácnutí do vody.

Plánované změny schválili předminulý týden radní, pro však hlasovali jen zástupci ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN). Proti bylo ANO. Primátorka Adriana Krnáčová proto platnost usnesení pozastavila s tím, že rozhodnou zastupitelé. Při několikahodinovém projednávání bodu se projevily spory v koalici a ODS vyzvala primátorku, aby vypověděla koaliční smlouvu s Trojkoalicí.

Původně schválený návrh počítal například s tím, že na náměstí I. P. Pavlova přibudou přechody, zmizí zábradlí a část náměstí bude nově vydlážděna. Další úpravy se mají týkat okolí Národního muzea. Podle Krnáčové a dalších radních za ANO byl návrh nekonkrétní, chyběl v něm podrobný popis a vizualizace opatření a jejich dopady na plynulost dopravní tepny. Se samotnou myšlenkou zklidnění magistrály podle primátorky ANO souhlasí.

Po severojižní magistrále projedou denně desítky tisíc aut. Komunikace spojuje Prahu 4 s Prahou 7 a prochází centrem města. Její stavba začala v 70. letech.

A zase ty studie, a zase odklad...

Na základě schváleného usnesení musí před dalšími kroky magistrát nechat zpracovat dopravní model dopadů a grafické znázornění změn na mapě, zajistit souhlas dotčených městských částí a vyčíslit náklady. Ředitel Technické správy komunikací Petr Smolka uvedl, že existuje model z roku 2012, podle kterého by změny související se zklidněním magistrály snížily průjezdnost zhruba o třetinu. 

"Byli jsme blízko realizace slibu, kterou jsme dali Pražanům – tedy že začneme postupnými kroky zlepšovat okolí magistrály. ANO, TOP09, ODS a KSČM hlasováním dali najevo, že je problém chodců, kterých denně musí magistrálu překonat víc než 100 000, nezajímají. Léčba této jizvy na tváři Prahy se opět odsouvá, zřejmě o několik let," kroutila hlavou Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy a radní pro územní rozvoj.  

Proč se ignoruje doporučení odborníků?

Podle Kolínské má jít o drobné úpravy, které nebudou mít větší vliv na plynulost dopravy. Jde podle ní o první krok v dlouho připravovaném plánu, ke kterému vznikla řada podkladů, včetně studie týmu dánského urbanisty Jana Gehla. S tím, že jde o nevýznamné úpravy, však nesouhlasil třeba radní pro zdravotnictví Radek Lacko (ANO). Změny jsou podle něj prvním krokem k dalším úpravám a je nutné mít jasnou analýzu dopadů.

"Doporučení architektů bylo rozfázovat opatření do řady malých kroků a začít těmi jednoduchými a bezbolestnými, které neomezí dopravu a čistě vylepší kvalitu veřejných prostranství. To se stalo, a tak to bylo předloženo. Hned při pokusu o realizaci prvních konkrétních opatření se ale ukázalo, že ANO a opozice ve skutečnosti žádné změny k lepšímu nechtějí," dodal Jan Čižinský, starosta Prahy 7.

Další spory v nefungující koalici

Problematika následně vyvolala ostrou diskusi mezi členy koalice. Pro Zelené je otázka zklidnění magistrály zásadní. "Je to jeden z podstatných důvodů, proč jsme vůbec s vámi šli do koalice," řekl směrem k ANO zastupitel a předseda dopravního výboru Matěj Stropnický (Trojkoalice/Zelení). Dodal, že s ohledem na "zdržovací taktiku ANO" začíná pochybovat o tom, zda to byl správný krok. Připomněl také, že o zklidnění se mluví dlouho a stále se pod různými záminkami odkládá, i když ho koalice má v programovém prohlášení. S ohledem na další odklad už se podle něj do konce volebního období nestihne ani začít.

Zastupitel za ODS Filip Humplík v reakci na slova Stropnického vyzval ČSSD a ANO, aby Trojkoalici vypověděly koaliční smlouvu. Občanští demokraté jsou podle něj připraveni podpořit koalici v klíčových bodech, nutných k rozvoji města.