Reklama se stala přirozenou součástí především amerických filmů. Dnes se vyplatí natočit celovečerní film, který zaplatí jediný záběr na hlavního hrdinu, který popíjí Coca-Colu. Jak je to u nás?
Co je to product placement?
Jde o jakoukoliv reklamu, která je placená a je umístěna do filmu či seriálu. Problematické je poněkud to, že někdy se ve filmu vyskytne reklama, u které není zjevné, jestli je tam opravdu náhodou, nebo ne. Pokud například hrdinové seriálu jen procházejí po ulici, kde jsou obchody, reklama to být nemusí.
V nějakém oblečení jsou rovněž herci oblečeni, také tady může být reklama placená, nebo neplacená. Ovšem pokud herec zmíní značku slovně nebo evidentně pije ne nějaké pití z plechovky, ale jasně tu a tu značku, je to stroprocentní. Všimnout si můžete i toho, čím si hrdinové čistí zuby, jakým prostředkem myjí nádbí, v jakém obchodním řetězci nakupují a podobně.
Jak je to u nás?
V České republice byla až roku 2009 zakázána tato forma skryté reklamy. Důvodem, proč toto opatření změnit, se stal fakt, že malý product placement dokáže zaplatit náklady za celý film. I přes toto povolení ale nesmí daný produkt nepatřičně propagovat nebo zdůrazňovat a diváci musí být o jeho existenci v daném díle předem informováni. (Což se většinou neděje.)
Hlavně jsme ještě nedošli do amerického přirozeného splynutí děje s reklamou tak, že si možná ani nevšimnete. Český product placement vás většinou, čest výjimkám, praští do očí.
Zlatá pecka
Za povedený product placement se v České republice dokonce začala udělovat i ocenění. Zlatou pecku roku 2012 za nejlepší umístění produktu do vysílání získal před pár dny díl seriálu Vyprávěj. Dobře umístěnou reklamou je i reklama na Albert ve filmu Vratné lahve. Ne už tak dobře je uchopený product placement v seriálu Ulice, který spolupracuje se značkami: Euronics, Tescoma, RWE, Coregou na zuby a smartphony společnosti Lenovo.