Daniele Audetto z Liberty: Ecclestone dopustil totální přetechnizovanost Formule 1

„Mám jim říct, že se ti rozbil motor?“ – „Ne, klidně řekni pravdu, měl jsem z pokračování jízdy prostě strach!“ Tenhle rozhovor se odehrál při posledním závodě sezony 1976 ve Fuji mezi jedničkou Ferrari, čerstvě zmrzačeným a "z mrtvých vstalým" Niki Laudou a sportovním manažerem Scuderie, Danielem Audettem. Rakušan pro hustý déšť právě vzdal rozhodující Velkou cenu a de facto tím titul mistra světa bez boje odevzdal Jamesovi Huntovi.

29.07.2019 - 08:30  
Dominance Mercedesu je evidentní, bohužel na úkor dramatičnosti závodů
Zobrazit fotogalerii (3)

Jak Lauda, tak i Audetto se během báječně divokého roku 1976 nesmazatelně zapsali do dějin motorsportu. Ital poté postoupil na post ředitele všech sportovních aktivit koncernu FIAT, později se vrátil do Formule 1 mimo jiné coby manažer stájí Arrows a Super Aguri.

Ve Formuli 1 je šestasedmdesátiletý gentleman stále, a to ve velmi důležité a rozhodující roli, jak jsme se dozvěděli při exkluzivním rozhovoru v Rakouském Gröbmingu.

Je vás teď častěji vidět při historických podnicích. Užíváte si již jen takových setkání se starými přáteli?
Kdepak! Jsem plně zapojen do dění kolem moderní Formule 1 coby poradce firmy Liberty. Podílím se na vytvoření pravidel "nové Formule 1 roku 2021". Za svou hlavní úlohu považuji najít cestu, jak umožnit vstup do Formule 1 dalším dvěma až třem novým týmům.

Liberty Media je americká mediální společnost, která od roku 2015 postupně odkupovala majoritní podíl formule 1 od společnosti CVC, což se povedlo. Liberty Media dále vlastní mimo jiné i UPC.

Šéf Liberty, pan Chase Carrey, se musí snažit o to, aby se jeho sport stal přitažlivějším pro širší obecenstvo...
Přesně tak. A nejen to. Zaprvé se musíme postarat o to, aby si ho mohlo dovolit provozovat více týmů. Potřebujeme větší startovní pole. A pak ta přitažlivost. V sedmdesátých letech mohlo každý závod vyhrát kolem deseti jezdců týmů Ferrari, Tyrrell, Lotus, Brabham, March nebo i Ligier. Tato pestrost s nepředvídatelností a z nich plynoucí napětí momentálně prostě chybí.

Dnes je již před kvalifikací jasné, že v první řadě budou stát Mercedesy, ve druhé Ferrari...
...a ve třetí Red Bully. To není dobré, i když si myslím, že byly poslední tři závody docela zajímavé.

Mluvíte jako jeden z nás formulových puritánů, jak ale chcete dokázat, že nezůstane jen u verbální polemiky?
Bernie Ecclestone chyboval v tom, že dopustil totální přetechnizovanost Formule 1. Menší týmy si prostě takový overkill nemohou dovolit. Tady musíme nasadit. A také v tom, že nová pravidla opět umožní technikům hledat nové cesty. Musím ovšem upřesnit, že se Mr. Carrey stará výhradně o finance projektu. Pravidla řeším společně s Rossem Brawnem.

To je daň, kterou Ecclestone zaplatil za zvýšené angažmá automobilek. Vytvoříte třeba možnosti, za kterých by si daný soukromý tým mohl koupit a nasadit vůz jiné značky?
Ne, k takové konstelaci už asi nikdy nedojde. Naším cílem je představit pravidla, která sníží finanční nároky a zároveň posunou do popředí kumšt odvážných a dravých pilotů typu Maxe Verstappena.

Ecclestone vždy říkal, že Formule 1 potřebuje rychlého Němce a černocha. Oba tyto trumfy už jsou spotřebované. Píchla by teď rychlá, hezká holka, jako například Němka Florschová, že?
Ano, jistě. Ta její nehoda v Macau se postarala o ohromný rozruch. Kolik je Sophii let..?

Teprve osmnáct..
Tak uvídíme, jak bude příští roky zrát...

-Roman Klemm-