Další ostuda vedení Prahy: Oprava Malostranského náměstí se kvůli podzemním garážím odkládá na neurčito

Návrh na rekonstrukci Malostranského náměstí
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Když byl vyhlášen vítěz architektonické soutěže, zdálo se, že nic nebrání v cestě důkladné revitalizaci Malostranského náměstí. Teď si Adriana Krnáčová a další pražští politici uvědomili, že je potřeba do kompletně vypracovaném projektu zapracovat podzemní garáže... 

Projektová dokumentace je teď shozená ze stolu. Sólová akce primátorky pozastavit proces je motivována tím, že si vedení Prahy 1 schválilo podzemí garáže. "Bez toho, aby se garáže zapracovaly do projektové dokumentace, se nikam nepohneme,"  sdělila "vládkyně" metropole. 

V minulosti mělo Malostranské náměstí mnoho názvů jako Rynk, Malostranský rynek, Štěpánské náměstí, též náměstí Maršála Radeckého či Radeckého náměstí. První osídlení se objevilo již 8 tisíc let př. n. l.

Politický Alzhaimer 

Nad aktuální situací zůstává rozum stát. Představme si na moment tento politický kolotoč z perspektivy architekta, který zvítězil v legitimní soutěži, kde o podzemních garážích nebyla ani úvaha. Celý proces vypracování projektu je časově velmi náročný a architektonické studio se do soutěže hlásí s velmi nejistou vidinou úspěchu.

Práce na tak vyznamném projektu v historické části města může být až půlroční závazek. Jako účastník se po zdlouhavém boji s byrokratickými překážkami dostanete do bodu, kdy je vše splněno a čekáte na výsledek. Porota vypracuje několik stránek posudků a názorů konzultovaných s odborníky. Vzniká interní debata o tom či onom návrhu.

Konečně přijde rozhodnutí. Architekt slyší kladný výsledek a může se pustit do práce. Nebo ne? "Pardon na něco jsme zapomněli. Bereme zpět. Nemohly by tam být ještě podzemní garáže?"  Jednání, které s profesionálním přístupem zadavatele nemá vůbec nic společného. Na co radní mysleli, když se soutěž zadávala, je velkou záhadou.

Archeologické naleziště
Adriana Krnáčová si celou situaci představuje velmi naivně. Podle jejího vyjádření je zapracování vjezdu a výjezdu včetně technického řešení otázkou několika týdnů. Reálně se však celý proces může zpomalit na několik měsíců. S plánovanými změnami hrozí hned několik úskalí.

Soutěž byla vyhlášena v roce 2014 ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje. Vítězný byl návrh architektů Martina Hájka, Václava Hájka a Petra Horského. 

V první řadě je pravděpodobné, že architektonická soutěž bude napadnuta ze strany neúspěšných kandidátů. V zadání nebyla podmínka podzemních garážích, takže je výsledek soutěže neplatný. Podle Petry Kolínské by tak mohlo hrozit opakování soutěže a vyhození peněz z okna. Magistrát již zaplatil firmě 11,6 milionu z celkových 26,8.

Další hrozby, které proces přeměny Malostranského náměstí můžou zpomalit, jsou archeologická naleziště. Mála strana je z pohledu historie jedno z nejstarších osídlených míst celého města. Některé dochované prvky hovoří o dobách sahajících až do neolitu (8 000 let př. n. l.).

Autem do sněmovny

Obecně je velmi neprofesionální, že se celá kauza revitalizace Malostranského náměstí řeší ve chvíli, kdy je znám vítězný projekt. Politici by se měli v první řadě dopředu domluvit na svých zájmech a podmínkách.

Nejsmutnějším faktem je, že přítomnost automobilové dopravy a případné řešení parkovacích míst je v této oblasti opravdu pouze jen pro vyvolené. Poslanci a senátoři hledají místa k parkování, a tak se podívali pod zem. Jejich sobecké touhy tak brzdí kultivaci jednoho z nejdůležitějších náměstí Prahy.

Pražští zastupitelé se zhádali jako koně, koalice se hroutí. Stropnický byl napaden břichem. Více čtěte zde.