Infarkt hrozí i mladým lidem. Mohou za to energetické nápoje

Kdo v dnešní době nefunguje na sto procent, jako by snad ani nebyl. Není tedy divu, že mladí lidé čím dál častěji vyhledávají energetické nápoje, které jim slibují okamžité povzbuzení. Háček je ale v tom, že tím zároveň vážně ohrožují své zdraví.

13.06.2019 - 12:00  
Mladí lidé riskují popíjením energetických nápojů zdraví
Zobrazit fotogalerii (3)

Podle vědců z Univerzity Palackého v Olomouci pije pravidelně energetické nápoje zhruba 30 tisíc českých školáků mezi 13 a 15 lety. Také vás to alarmující číslo zvedlo ze židle? Nejsme ovšem jediná země, která si nápoje s povzbuzujícím účinkem oblíbila.

Také v USA se jejich prodej v letech 2015 až 2018 neustále zvyšoval a právě to podnítilo výzkum uveřejněný v časopise Journal American Heart Association. V rámci něho nechali zdravé mladé lidi pít jeden ze dvou druhů energetických nápojů a placebo nápoj bez obsahu kofeinu a dalších stimulantů.

Srdce dostala pořádně zabrat

Vědci zjistili, že energeťáky změnily aktivitu srdce účastníků a zvýšily jejich krevní tlak. Změny, které byly na srdečních svalech patrné, jsou obecně považovány za mírné, autoři studie ale tvrdí, že ti, kteří dlouhodobě berou léky nebo popíjí energetické nápoje pravidelně, jsou vystaveni většímu riziku poškození zdraví.

Už dříve bylo totiž prokázáno, že energetické nápoje nejen zvyšují tlak, způsobují ale také nepravidelný srdeční rytmus a v důsledku dalších vedlejších účinků můžou dokonce způsobit mrtvici nebo infarkt.

Účinky jsou individuální, ale stále nebezpečné

Hlavní problém energetických nápojů tkví v tom, že obsahují kofein, ale navíc i další stimulanty, obvykle například ženšen nebo guaranu. Tyto bylinky s kofeinem reagují a vytvářejí tak ještě silnější povzbuzující účinek. Ten může mít na některé jedince při dlouhodobém popíjení fatální vliv.

Zkuste to jinak a zdravěji

Ptáte se, jak v dnešní době získat víc energie na všechny povinnosti, které musíme zvládat? Odpověď je jednoduchá. Nejdůležitější ze všeho je kvalitní spánek, dostatek fyzické aktivity, pitný režim, vyhýbání se stresu a konzumace sladkých a průmyslově zpracovaných potravin.