Zákaz vjezdu cyklistů do centra Prahy: Šije se horkou jehlou, nic není připraveno

Situace mezi cyklisty a městskou částí Praha 1 se vyostřuje. Jisté už je, že se bude regulovat. Zatím se však neví kdy a slibované objízdné trasy jsou ještě pořád v nedohlednu. Na protest se vypouštěly duše. Naštěstí ne ty lidské.

15.06.2017 - 13:00   |  
Asi 300 lidí přišlo protestovat proti zákazu
Zobrazit fotogalerii (3)

Zákaz elektrokoloběžek v centru Prahy vadí nejspíše jen jejich provozovatelům a pár jejich zákazníkům. Naopak za celkem velký průšvih se považuje to, že se s tímto zákazem svezou i cyklisté. Kdy se tedy definitivně rozhodne?

Problematické je i to, že právě trasy, kde se zvažuje omezení cyklodopravy, spojují další cyklostezky, které tvoří páteřní trasy. Podívejte se na přehlednou mapu páteřních a hlavních cyklotras.

Jak by to mohlo vypadat?

"V případě schválení aktuálně řešené podoby objízdných tras by mohla cesta na kole centrem Prahy vypadat jako v Mnichově nebo Bonnu. To znamená od 10:00 do 18:00 zákaz projíždění na kole," vysvětlil starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký. Znamenalo by to, že máte jen dvě možnosti.

Buď 300 metrů po Můstku kolo vést, nebo celou oblast objet přes Příkopy, Havířskou, Rytířskou a Národní. A to už je pořádná štreka. Stejná omezení by se týkala například i Staroměstského náměstí. "Někteří cyklisté se řídí právem silnějšího, a to je problém," myslí si Lomecký, který chce tímto krokem cyklisty v daném čase z centra vyhnat. 

Zatím rada městské části uložila odboru dopravy ke každému omezení najít i ideální objízdnou trasu. Jenže je to trochu jako hledat jednorožce ve stádu koní. Dokonalé objízdné trasy nikdy krátké nebudou, to by se na problému muselo pracovat už delší dobu a ne to klasicky šít horkou jehlou.

Na průvod vypuštěných duší lákali účastníky velmi originálním klipem.

Bude se bojovat

Cyklisté se však se situací nechtějí jen tak snadno smířit. Na jejich straně podle všeho stojí i magistrát města, který ovšem může kroky Prahy 1 jen připomínkovat. "Ještě nemáme v ruce žádný konkrétní koncept. Pokud bude Praha 1 chtít vyhnat cyklisty, pravděpodobně budeme připomínkovat ve smyslu, aby se zákaz dotkl jen ekektrokoloběžek, případně pojízdných pivních barů a podobně. Ale ne obyčejných kol. Podobná omezení jsou přitom v dopravě běžná. Například se omezuje vjezd aut nad 3,5 tuny a tak dále," myslí si David Horacius, specialista rozvoje dopravy z pražského magistrátu. 

Nejvýrazněji se zatím ohradili zastánci cyklistů ve sdružení Auto*Mat, když v pondělí svolali 300 protestujících. Ti se vydali na průvod "vypuštených duší" ze Staroměstského náměstí na radnici Prahy 1, kde tyto duše předali se vzkazy a peticí. "Petici na podporu cyklistů podepsalo 1 600 lidí," potvrzuje Hana Škodová. "Myslíme si, že by nebyl problém vyřadit z nařízení všechno, co vypadá spíše jako moped. Každopádně kvalitní síť objízdných i jiných tras vítáme."