Revoluce v MHD? Konec validátorů a nové možnosti

Zásadní změny k lepšímu čekají cestující v pražské MHD. Validátory už nebudou potřeba a zavede se multikanálový odbavovací systém, což znamená pohodlná online řešení pro všechny. Co tedy bude jinak?

28.06.2017 - 18:30   |  
Lítačka se modernizuje, počkáme si ale ještě rok
Zobrazit fotogalerii (3)

Pražští radní schválili start chytrého řešení, tedy zavedení multikanálového odbavovacího systému. Na novinky se můžeme těšit už od příštího roku! 

Znamená to, mimo jiné, i konec neoblíbených validátorů, které jsou nyní nutné k dobíjení karet Lítačka a Opencard. Tramvajenku si bude nově možné nahrát i na platební kartu nebo koupit jízdenku snadno a rychle přes aplikaci v mobilu. "Projekt Lítačky se bude rozvíjet, a to jak po funkční, tak po technologické stránce," říká primátorka Adriana Krnáčová.

Projekt dostala na starosti forma Operátor ICT. "Dotkne se až 2,6 milionů cestujících a přinese mnoho změn a vylepšení do každodenního používání hromadné dopravy," přislíbil Milan Fišer, generální ředitel společnosti.

Co se všechno změní? 

Nový online systém spustí svůj pilotní provoz v první polovině roku 2018, od srpna by pak měl běžet už naostro. Umožní cestujícím kupovat krátkodobé i časové jízdenky prostřednictvím e-shopu a mobilní aplikace. Dále bude možné do systému zaregistrovat platební kartu a prokazovat se s ní stejně jako nyní s Lítačkou či Opencard. Systém naštěstí počítá i se zachováním stávajících možností nákupu jízdného včetně klasických papírových kupónů a jízdenek či platbami přes SMS.

Řada cestujících plánované kroky vítá. "Už to mělo být dávno. Koupit si online kupón a pak s ním běžet k validátoru je úplně stejná ztráta času, jako si kupovat stejný kupón na přepážce. Tím člověk možná ušetřil trošku času, který by jinak čekal ve frontě, ale stejně to je takhle docela na nic," myslí si Milan Bauman z Prahy. 

Nedávno jsme psali o tom, že ani online nakupování nemusí být snadné a rozhodně nejde o uživatelsky přátelské prostředí, na kterém by se už nedalo nic vylepšit. Stejně tak je trochu nemilé, že se nedá koupit kupón přes stránky Lítačka.cz nebo že na nich není ani proklik na místo, kde to jde. 

Kolik to bude všechno stát?

Přestože přímé náklady na projekt vychází na 43 milionů korun, dalších 23 milionů mají stát návazné úpravy stávajících systémů. Za provozování se pak ročně utratí 30 až 42 milionů korun. To není zrovna málo. Jenže ve finále by mohla Praha i ušetřit, ročně dokonce až 50 milionů. Jde například o to, že se sníží objem sms jízdenek, které stojí dopravní podnik provizi poskytovateli. 

Klíčová slova:
MHD