Zdravý spánek má svá pravidla. Počítání oveček mu rozhodně nepomůže

Důležité je hlavně jít spát v klidu a ne ve stresu
Zobrazit fotogalerii (3)
29.08.2017 - 12:00   |  

Statistiky hovoří opravdu nekompromisně. Až polovina populace má totiž problémy se spánkem. Tušíte, jak si ho udělat lepší a co o jeho kvalitě vlastně rozhoduje?

Zajímavostí bezesporu je, že ženy jsou v tomto ohledu na tom lehce hůře než muži. Nejčastější formou řešení tohoto problému jsou samozřejmě tabletky, protože se nikomu nechce probdít celou noc a druhý den se cítit jako přejetý parním válcem.

Něco podobného je ale pomyslným začátkem bludného kruhu. Na podobných tabletkách se totiž velmi často začíná člověk stávat závislým a pokud po nich nesáhne, pak se nevyspí a obecně se tím do budoucna kvalita spánku jen a jen zhoršuje.

Relax před spánkem

Prožili jste hektický den a podobný vás čeká nejspíše i zítra a možná ve všech dalších až do víkendu? Pokud se v podobném rozpoložení uložíte, nejspíše se vám nebude spát vůbec dobře a bude vlastně úspěchem, pokud vůbec zaberete.

Člověk by do postele nikdy neměl jít s plným žaludkem. Večer by se mělo jíst nejpozději tři hodiny před spánkem, jinak budou mít žaludek a střeva plné ruce práce s trávením a na spánek ani nepomyslí. Nejhorší jsou před spaním saláty, čerstvé ovoce a celozrnný chléb.

Důvod je jednoduchý. Tělo ani mozek neměly dostatek času na relaxaci. Proto je důležité po náročném dni hodinu před spánkem relaxovat a oddechnout si. Skvěle k tomu napomáhá jóga nebo autogenní trénink.

I spánek má svoji hygienu

Snídat v posteli, celý den se v ní válet a ještě přitom sledovat televizi, či si z postele udělat rovnou kancelář. Po tom samozřejmě všichni z nás občas touží, hlavně když potřebujeme oddechnout nebo jsme jednoduše leniví. To sice zní dobře, ale pokud to budeme dělat pravidelně, tak se nám to může vymstít.

Náš mozek si totiž logicky spojuje místnosti, ve kterých spíme, právě se spánkem. Jediná povolená činnost v posteli by tak měl být sex, který spánek podporuje. Ideálně by se toho v ložnici také nemělo moc nacházet. Stačí postel, noční stolek a skříňka. Už jen obyčejný psací stůl dokáže hodně narušit spánkovou hygienu, podvědomí si ho totiž vysvětluje po svém a nedokáže vypnout.

Sledujte, co pijete a hlavně kdy

Nápoje totiž mohou také ovlivnit kvalitu spánku. Citlivější lidé by neměli po 16. hodině už vůbec pít černou kávu, zelený a černý čaj a vůbec žádné nápoje s kofeinem. Ten totiž stimuluje organismus i na celé dlouhé hodiny.

Pozor je třeba dát na neonové světlo, světlo z obrazovky počítače nebo mobilu. To vše nás neuspává, ale naopak probouzí. Před spaním se tudíž nedoporučuje sledovat televizi a také ani surfovat dlouho do noci na internetu.

Co se týče alkoholu, tak ten by se neměl konzumovat minimálně tři hodiny před spánkem. Sklenice vína nebo korbel piva sice způsobí, že usneme jako zabití, ale nad ránem se budeme budit.

Povolené jsou naopak bylinkové čaje, ale též ne bezprostředně před spaním, protože jsou značně močopudné. Skvělá na spaní je hlavně meduňka, která dobře podporuje slánek. Hodně se používá také staré, ale dobré mléko s medem.

Tryptofan z mléka se totiž v těle změní na serotonin a glugóza v medu zase zabezpečí rychlý transport proteinu do mozku. Konečným výsledkem je pak ospalost a relaxace.

Klíčová je i teplota

Ta optimální by se měla pohybovat od 16 do 18 stupňů, ne chladnější, ale ani teplejší. Teploty pod tuto hranici totiž s sebou přinášejí nepříjemnosti, do kterých můžeme započítat plísně, protože vlhkost, kterou tělo v noci vylučuje, se při této teplotě nedokáže vysušit.

Důležitější než studený vzduch je ovšem dostatek kyslíku. Před spaním si alespoň na 15 minut vyvětrejte a bezesporu usnete rychleji.

Klíčové je také nepropadat panice, i když jste se třeba už dva dny nevyspali. Tělo totiž zanedlouho harmonii najde a vše se vrátí do normálu. Vzdejte se tak vět: “Už se snad nikdy nevyspím.” Ty totiž nikdy nic dobrého nepřinesou, jen vás dostanou do ještě větší nervozity.

Daleko lepším řešením je například sáhnout po knize a číst, dokud nebudete mít unavené oči. Mimochodem, většina lidí přežije den po probdělé noci daleko lépe, než si myslí. Až když bude počet probdělých nocí nesnesitelný, tak je na místě vyhledat lékaře.