Volejte řediteli, Dallas, Tak jde a čas a jiné legendární pořady. Nejsledovanější televize slaví čtvrt století

Stala se úplně první celoplošnou soukromou televizí na našem území. První ředitel a zakladatel televize Nova Vladimír Železný odstartoval projekt, který dodnes vévodí žebříčkům sledovanosti. Jaké byly začátky televize, která definitivně změnila televizní vysílání?

04.02.2019 - 13:45  
Volejte řediteli
Zobrazit fotogalerii (4)

Přesně před 25 lety se na televizních obrazovkách zjevilo dnes již legendární logo televize Nova. Hned zkraje vysílání, které se spustilo už v 5:00 ráno pořadem Nova je tady…, poslali svoji zdravici z USA Jaromír Jágr, Ivanka Trumpová a Ivan Lendl.

Celý den ale směřoval k živému vysílání zpravodajských televizních novin, které s nervozitou v těle odvysílala dvojice Zbyněk Meruňka a Stanislava Wanatowiczová. Za skleněným oknem televizní režie s napětím přihlíželo celé vedení, včetně ředitele Vladimíra Železného.

Ten tak začal budovat svůj malý kult osobnosti např. pořadem Volejte řediteli a hlavně tímto dnem začal budovat mediální impérium, tehdy ještě ze sídla ve Vladislavově ulici.

Všechno je jinak

Když společnost CET 21 s projektem Vladimíra Železného získala v roce 1993 licenci od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, jednalo se obsahem o něco výrazně odlišného, než o rok později diváci v programu televize Nova našli.

Slibované kulturní zaměření bylo v reálném vysílání nahrazeno populárním obsahem z Ameriky. Nekonečné seriály jako Dallas, Tak jde čas, Pobřežní hlídka nebo Dynastie byly doplněné vlastní tvorbou. Postupně si až 70 procent lidí u televizních obrazovek pravidelně pouštělo seriály jako Nováci či Hospoda. Největší úspěch slavily studiové pořady, které byly pro českého diváka něco zcela nového.

Taková byla Nova a s ní i televizní pořady jako Na vlastní oči, Občanské judo, politická Sedmička, Snídaně s Novou, Tabu nebo Eso s Terezou Pergnerovou. Vrcholem sobotního volna však představoval telefonický pořad se samotným ředitelem televize – Volejte řediteli, kde jste se Vladimíra Železného mohli zeptat co a jak…

Sledovanost na prvním místě

Z původního plánu plnit program intelektuálními pořady se rychle upustilo. Lákavý program odhalil pravou podstatu poptávky na českém trhu a populární a atraktivní pořady buď převzaté z Ameriky nebo vytvořené na míru té nejjednodušší zábavy začaly tvrdě válcovat konkurenci.

Koláče sledovanosti se staly div ne posedlostí a Vladimíru Železnému se dařilo budovat komerční televizi s obrovskými úspěchy. Dodnes nejsledovanějším pořadem televize Nova je Miss desetiletí, kterou v roce 1997 sledovalo 5,184 milionů diváků.

Další programový prvek, který stál za úspěchem první komerční televize v České republice, bylo vysílání úspěšných a populárních amerických filmů. Ten úplně první celovečerní film odvysílaný na televizi Nova však nepatřil mezi blockbustery ze západu, ale jednalo se domácí Obecnou školu Jana Svěráka.

Nova podruhé

Období prosperity vlastně nikdy nebylo narušeno a přes mnoho zákulisních a majetkových problémů se Nova usadila na špici popularity. Asi nejviditelnější konflikt vznikl v roce 1999. Tehdy se ředitel Vladimír Železný ve zlém rozešel s investorem CME a přestěhoval televizi z Měšťanské besedy na Barrandov.

Spustily se tak postupně tři mezinárodní arbitráže. Konflikt se přenesl dokonce na úroveň, kdy se CME soudila s Českou republikou za špatnou ochranu investic. Druhá arbitráž uznala vinu na straně státu a ten musel společnosti zaplatit 10 miliard korun.

V roce 2002 firma PPF Petra Kellnera koupila od společníků CET 21 majoritní podíl televize. Postupně uhradila dluhy Vladimíra Železného a o rok později ho z funkce ředitele propustila. Na jeho místo nastoupil nynější ředitel České televize Petr Dvořák, který do programu zapracoval populární reality show v čele s pěveckými soutěžemi typu Česko hledá superstar.

Dnes tak televize Nova patří stále na vrchol sledovanosti, ale už nikoli tak dominantně jako v minulosti. Před 25 lety však působila jako zjevení, které perfektně zalepilo díru na trhu a odhalilo pravé touhy masového diváka.

Pořady České televize tehdy i dnes budí zájem a pozornost, ale program postavený čistě jen na zábavě, slavných osobnostech, reality show či bulvárnímu zpravodajství slaví úspěch dodnes.

Klíčová slova: