Nejzdravější ovoce na světě: Na špici je exotika, ale jablka si vedou překvapivě dobře

Ostružiny posilují paměť, borůvky zpomalují stárnutí
Zobrazit fotogalerii (3)
13.08.2020 - 13:00  

Odborníci vybrali dvě desítky druhů ovoce, které jsou pro lidský organismus po důkladném rozboru ta nejlepší a nejzdravější. Při výběru kladli důraz především na množství antioxidantů, vlákniny, vitamínů, minerálů a dalších živin, která jsou našemu zdraví prospěšná a která nám prodlužují život a pomáhají předcházet nejrůznějším chorobám.

V žebříčku nejzdravějšího ovoce se většinou nacházejí druhy, které jsou dostupné zcela běžně v supermarketech na každém rohu nebo si některá dokonce můžete sami vypěstovat na své zahrádce. Vlastně nejhůře dostupné je ovoce, které celému žebříčku vévodí - bobule acai. Jde o plody palmy acai, které pocházejí z Brazílie a jsou vůbec největším zdrojem antioxidantů na světě. Hned za nimi se ale umístilo ovoce pro Česko tak typické – jablko.

Podle odborníků by každý z nás měl jíst pět až devět porcí ovoce či zeleniny denně, ideálně v syrovém stavu, ve kterém se nachází nejvíce vitamínů.

Žebříček dvaceti nejzdravějších druhů ovoce na světě

1. Bobule acai – jedná se o exotické ovoce, které pochází z Brazílie, obsahuje vůbec největší množství antioxidantů na světě. Protože je obtížné získat toto ovoce čerstvé, odborníci doporučují přidávat je do pokrmů alespoň v práškovém stavu.

2. Jablka - ať už zelená či červená, jsou obrovským zdrojem vlákniny. Snižují cholesterol v krvi, obsahují také látky, které pomáhají při léčení respiračních onemocnění. Jablka mají rovněž protizánětlivé účinky a jejich konzumací můžeme předejít například onemocněním srdce. Výzkum britských lékařů ukázal, že lidem, kteří jedí pět nebo více jablek týdně, lépe fungují i plíce.

3. Avokádo - látky obsažené v avokádu pomáhají snižovat cholesterol v krvi a jsou také prospěšné pro zdraví srdce.

4. Banány - snižují krevní tlak a zlepšují metabolismus. Díky vysokému množství sacharidů vás rovněž lehce zasytí. Vhodné jsou rovněž pro sportovce.

Víte, že každý Čech sní zhruba 80 kilogramů ovoce za rok?

5. Ostružiny - posílíte svoji paměť. Jsou zdrojem vlákniny, vitamínu C a antioxidantů. Pomáhají dokonce při léčbě některých druhů rakoviny. Jejich konzumace předchází kardiovaskulárním chorobám a osteoporóze. 

6. Borůvky - v sobě mají velké množství antioxidantů. Snižují cholesterol a riziko cukrovky. Borůvky zrychlují metabolismus a odbourávají také stres. Jejich konzumací se zpomaluje proces stárnutí, u žen až o 2,5 roku. Borůvky napomáhají také lepší motorice a udržet mozek v dobré kondici. Dále zpomalují proces stárnutí.

7. Meloun - je tajnou zbraní pro hladkou, mladě a svěže vypadající pleť.

8. Třešně - vám pomáhají rychle usnout. Mají spoustu vitamínu A a C. Jsou dobré i na regeneraci po fyzické zátěži.

9. Citrony a limetky - jsou plné vitamínu C, díky kterému vyživují pokožku, chrání ji před účinky slunce a mohou zabránit vytváření stařeckých skvrn na kůži.

10. Brusinky - jsou zdravé zejména pro ženy. Zabraňují infekci močových cest. Podle nových výzkumů brusinky pomáhají zvýšit účinnost léků používaných během chemoterapie v boji proti rakovině vaječníků. Rovněž mohou zpomalit růst některých nádorových buněk. Pití brusinkového džusu pomáhá regulovat hladinu cholesterolu. 

11. Dračí ovoce - neboli pitaya je velmi oblíbené zejména v Asii a Jižní Americe. Především pomáhá snižovat cholesterol. Exotické ovoce se jí čerstvé, často se z něj ale dělají také čaje a víno.

12. Bílé hrozny - podporují zdraví srdce. Vědci také zjistili, že látky z hroznových jader pomáhají zpomalovat Alzheimerovu chorobu. Kyselina v hroznech rovněž zabraňuje také tvorbě skvrn na zubech a funguje tedy jako přirozené bělidlo našeho chrupu.

13. Grapefruit - je jedním z nejlepších pomocníků při hubnutí. Častá konzumace tohoto ovoce je skvělou prevencí také srdečních onemocnění a pomáhá snižovat hladinu cholesterolu. Podle odborníků je lepší v obchodě sáhnout raději po červených grapefruitech, neboť obsahují větší množství antioxidantů.

14. Kiwi - pomáhá zejména při zažívacích potížích.

15. Pomeranče - jsou dobré na hojení ran a pro imunitu. Podobně jako grepy jsou zdrojem vlákniny, kyseliny listové, antioxidantů a vitamínu C.

16. Papája - je skvělým lékem při nachlazení. Ovoce je výtečným zdrojem vitamínu C, A i E. Obsahuje antioxidanty, které pomáhají chránit před onemocněním srdce a před rakovinou tlustého střeva.

17. Ananas - je dalším výborným pomocníkem při snižování hmotnosti. Obsahuje trávicí enzym, který pomáhá rozkládat potravu a zabraňuje nadýmání.

18. Švestky - mají blahodárné účinky na naši psychiku - zabraňují například také úzkosti.

19. Granátová jablka - jsou ceněna především pro vysoký obsah antioxidantů.

20. Dýně - snižuje krevní tlak. Není však nutné připravovat pokrmy z celé dýně, stačí občas obohatit salát o dýňová semínka.

KAM DÁL: Klouby postupem času stárnou. Správně zvolenou stravou jim však výrazně pomůžeme.