Vrátí se tramvaje na "Václavák"? Rozhodně je potřebuje jako sůl

 

O tom, jestli se tramvaje vrátí zpět na Václavské náměstí, už se vedou spory několik let. Žádné kroky se zatím nepodnikly, plány už ale existují a je to tedy na rozhodnutí města. Jisté je jedno - tramvaje jsou zde potřeba jako sůl. 

Poslední tramvaj přes Václavák projela v roce 1980. Dlouhá léta tam pak nikomu nechyběly. Ovšem teď se s myšlenkou návratu linek koketuje stále víc, což umocnila i plánovaná rekonstrukce náměstí. Město už dříve vypsalo architektonickou soutěž, ve které zvítězil návrh ateliéru ateliéru Cigler-Marani. 

Poté ale znovu plány usnuly a na světlo se dostávají až nyní. "Je to pro mě klíčové. Během několika týdnů vybereme finální verzi," slibuje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Ve hře jsou prý dvě varianty, které byly vybrány z několika návrhů Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. 

Obě vycházejí z toho, že by koleje vedly kolem sochy svatého Václava doprostřed náměstí, kde by se napojily na současnou trať spojující Vodičkovu s Jindřišskou ulicí. Zároveň také počítají s revitalizací Vrchlického sadů. "Václavské náměstí tramvaje jednoznačně potřebuje, přinejmenším v horní polovině. Dnes je magistrálou prakticky odříznuté od Vinohrad, tramvaj by to opět propojila," má jasno Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.  

Podle něj náhrada metrem není plnohodnotná. "Metro je pro cestu na pár zastávek příliš hluboko, navíc je v centru přeplněné, ostatně tramvaje také. V horní části je myslím návrat tramvají jen otázkou času." Přestavba křižovatek u Muzea je podle Fillera možná a může se s ní začít kdykoliv. 
"Dokonce to ani nebude mít výrazný dopad na magistrálu, protože z pohledu kapacity kritické křižovatky jsou jinde: s Anglickou a na I. P. Pavlova."

Ve hře jsou dvě varianty

První uvažovaná varianta je taková, že by linka vedla z Vinohradské přes magistrálu Wilsonovou ulicí k Vrchlického sadům. Do Opletalovy ulice by se tramvaj napojila u Růžové ulice. Druhá je pak o něco náročnější. V první řadě by musela vzniknout nová zastávka naproti Opletalově ulici. Trať by vedla právě Opletalkou, přes Václavské náměstí až na hlavní nádraží. Znamenalo by to však také změnu dopravního řazení i nutnost vyřešit hluk. 

Pokud jde o spodní část Václaváku, Filler už je skeptičtější. "V dolní části Václaského náměstí jsou o tramvajích větší spory, protože by bylo potřeba vrátit tramvaje i na Příkopy. Ale tramvajovou trať bych tam viděl rozhodně raději než sedmdesátimetrovou rampu do podzemních garáží, která se tam má v rámci té rekonstrukce připravit." 

Otázkou ovšem je, jestli se tam vůbec někdy bude jezdit. Plány a řeči a reálné skutky jsou totiž naprosto odlišné věci. Toho prvního už jsme viděli a slyšeli docela dost. Na druhou stranu, kdy jindy tramvaje na jedno z nejpopulárnějších míst republiky vrátit, když ne právě teď? Taková šance už se nemusí dlouho opakovat.