Investovat miliardy a stavět tramvajové linky mimo Prahu? Co na to kandidáti na hejtmana?

Josef Vacek
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Miliardová investice, rozkopané komunikace. Na druhou stranu pokrytí tramvajovými linkami v místech, kde jsme o tom asi nikdo ještě před pár lety ani neuvažovali. Jen namátkou třeba Jesenice nebo Břežany. Mělo by to tedy smysl, nebo existuje lepší varianta? Ptali jsme se na to kandidátů na středočeského hejtmana.

1. Myslíte si, že by se měly stavět nové tramvajové linky, které povedou daleko za hranice Prahy?
2. Existuje lepší a levnější řešení?

 

Josef Vacek (KDU-ČSL)
1. Příklad tramvajové tratě mezi Libercem a Jabloncem ukazuje, že podobný projekt má pro středočeská města a obce v okolí Prahy smysl. Stávající autobusová doprava zde nepostačuje. Proto je návrh stavby tramvajové trati z Písnice přes Vestec do Jesenice u Prahy dobrý nápad. Je to však úkol, jehož finanční a technické řešení přesahuje čtyřletý mandát krajského zastupitelstva. Přesto naše koalice tento návrh podporuje.

2. Z mého pohledu neexistuje. Kromě zlepšení dopravní dostupnosti pro Středočechy by toto spojení pomohlo i Pražanům. Zvláště těm, co dojíždějí za prací do vědecko-výzkumného centra STAR v Dolních Břežanech (CITT ELI, CITT BIOCEV, HILASE, QTH Innovation EUROPE, APRONEX Biotechnologies).

 

Zdeněk Štefek (KSČM)
1. Před rozhodnutím každé stavby je nutný podrobný rozbor, který by obsahoval předpokládané počty cestujících, studii proveditelnosti včetně ekonomického posouzení výstavby a všeho, co s ní souvisí. Pokud by trasa měla pak takovou zátěž, jako třeba trať na pražský Barrandov, má tramvaj šanci. Jde ale i o to, kudy by konkrétně vedla. V dané lokalitě k tomu ve velké většině není dostatek prostoru a volná "zelená louka", na které by se stavěla, prakticky také neexistuje. Přesto se zpracování takovýchto posouzení nebudeme bránit.

2. Hromadná doprava – v podobě jednotné integrované dopravy by měla mít podobu optimální sítě metra, tramvají, příměstská železnice (obdoba s-bahn), železnice, autobusů. Hlavní cestu, jak dostat cestující veřejnost z okolí Prahy z aut do veřejných hromadných dopravních prostředků a omezit proudy vozidel směrem do a od hlavního města, vidíme nyní ve využití stávající železniční sítě, její modernizace a budování infrastruktury typu terminálů a P+R parkovišť.

 

Petr Tiso (TOP 09)
1. Hromadná doprava po kolejích, ať jde o vlaky, tramvaje, nebo v pojetí TOP 09 dlouhodobý záměr příměstských vlakotramvají, má své obrovské výhody. Je to doprava kapacitní, poměrně rychlá a také ekologická. Máme dlouhodobou představu o několika takových tratích v okolí Prahy podle úspěšného vzoru některých německých měst. Představíme je v rámci volebního programu. Jejich případné vybudování je samozřejmě otázkou dalších studií proveditelnosti, otázkou dostupnosti zdrojů národních či evropských.

2. Jistě, třeba chodit pěšky, to by kraj ani stát ani EU nestálo ani korunu! :-) Ale teď vážně. Okolí Prahy prodělalo v uplynulých 25 letech obrovský rozvoj, původně malé obce se rozrostly do velkých rozměrů a výrazně přibylo obyvatel, kteří cestují. Často do Prahy cestují individuálně svými auty a komunikace ve špičkách už prostě nestačí. Ať se nám to líbí nebo ne, dříve či později na to Praha zareaguje určitým omezením či znesnadněním vjezdu aut na své území. Navíc se samozřejmě problém ucpaných komunikací týká i autobusové hromadné dopravy. Inteligentně navržená kolejová doprava (s vhodně umístěnými P+R parkovišti) má tu výhodu, že se těmto problémům na silnicích vyhýbá, má totiž před auty a autobusy přednost, lidem tedy výrazně šetří čas. Lepší mobilita lidí zároveň vždy přináší větší celkovou prosperitu regionu. Takže úvahy o investicích do dopravy musíme vidět v mnohem širších a dlouhodobějších souvislostech než úzkým pohledem, kolik stojí koleje, vozy a elektřina a kolik se vybere na jízdném. 

 

Martin Kupka (ODS)
1. Jsou určitě místa, kde má smysl o takovém řešení uvažovat, a je na místě prověřit, zda by výstavba tramvajové tratě byla ekonomicky i technicky dostupná. Kraj by měl ale především rychle realizovat dávno naplánované projekty. Pro zlepšení dopravy v celém regionu je životně důležité dokončení celého Pražského okruhu. To by ulevilo i veřejné dopravě. Řadu let se připravuje rychlejší železniční spojení s Kladnem. To je pro mě další priorita.

2. Obávám se, že bude jen pár míst, kde by se o tramvajovém spojení dalo vůbec uvažovat. Jinde bude třeba zkvalitnit silniční síť, aby se autobusy dostaly snáz a rychleji ke stanicím metra. Nové radiální komunikace a obchvaty obcí a měst mohou navíc zjednodušit cestu nejen autobusům, ale veškeré další silniční dopravě. Jinde je třeba zkvalitnit železniční spojení. A to má začínat už posilováním spojů tam, kde lidé železnici využívají.

 

František Kopřiva (Piráti)
1. Pokud by se výstavba tramvajových linek do SčK vyplatila, určitě bych byl pro jejich zavedení.

2. Myslím ovšem, že větší prioritu má momentálně integrace autobusové dopravy s Prahou a modernizace železniční trati na Kladno, případně stavba linky metra D, která by končila v SčK (jižně od Prahy).